Hoe weet je dat (die 10 bedoel ik)?jakobmarin schreef:1 van de 10 die opkwamen....Pim schreef:Ik heb begrepen dat er 1 aangenomen is. Details niet bekend.
Curatorium GG
Ik heb over deze materie weleens de volgende verklaring gehoord:
In de GG lopen mensen jarenlang met een roeping rond. Het is nog niet helder genoeg voor henzelf, hun kerkenraad of het curatorium en dus worden ze nog geen dominee.
Maar: je voelt je wel geroepen mensen over God te vertellen. Wat doe je dan? Je gaat het onderwijs in. Want juist dáár kun je je boodschap kwijt.
Het zijn ook meestal geen docenten handenarbeid of Frans die dominee worden. Meestal basisschoolleerkrachten of godsdienstdocenten.
Ik vind bovenstaande verklaring heel plausibel klinken.
In de GG lopen mensen jarenlang met een roeping rond. Het is nog niet helder genoeg voor henzelf, hun kerkenraad of het curatorium en dus worden ze nog geen dominee.
Maar: je voelt je wel geroepen mensen over God te vertellen. Wat doe je dan? Je gaat het onderwijs in. Want juist dáár kun je je boodschap kwijt.
Het zijn ook meestal geen docenten handenarbeid of Frans die dominee worden. Meestal basisschoolleerkrachten of godsdienstdocenten.
Ik vind bovenstaande verklaring heel plausibel klinken.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Ik weet de achternaam lekker welUnionist schreef:Jouw vader is toch kanidaat in de Nederlands Gereformeerde Kerk? Verder ken ik niemand met jouw achternaam.
Ds. Lassie. Wel orignineel. Ds. Lassie, hij preekt met passie. (En wat jammer is: hij ruikt naar nasi.)

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik weet hem ook, vandaar mijn vraag naar die NGK-kandidaat.Marnix schreef:Ik weet de achternaam lekker welUnionist schreef:Jouw vader is toch kanidaat in de Nederlands Gereformeerde Kerk? Verder ken ik niemand met jouw achternaam.
Ds. Lassie. Wel orignineel. Ds. Lassie, hij preekt met passie. (En wat jammer is: hij ruikt naar nasi.)Kan hem wel een keer stiekem doorroddelen
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
- jakobmarin
- jakobmarin
Hoe weet je dat?jakobmarin schreef:Zie onder, gisteren 10 opkomers.de heer doe recht schreef:Enig idee hoeveel dat er waren?
Ik zal eens citeren wat ds. Kersten hier eens over schreef: "De dag van onderzoek was een bittere teleurstelling. Vier mensen moesten worden afgewezen. Het moge hier nog wel eens worden gezegd dat toch de kerkeraden niet lichtvaardig handelen in het geven van attesten. Op de kerkeraad ligt in de eerste plaats de roeping oprecht en nauwgezet te oordelen over hen die zich tot de heilige dienst presenteren..."Gezien de verhouding van de opkomers, niet echt nee.....
- jakobmarin
Wat wil je hier nou mee zeggen?Erasmiaan schreef:Hoe weet je dat?jakobmarin schreef:Zie onder, gisteren 10 opkomers.de heer doe recht schreef:Enig idee hoeveel dat er waren?
Ik zal eens citeren wat ds. Kersten hier eens over schreef: "De dag van onderzoek was een bittere teleurstelling. Vier mensen moesten worden afgewezen. Het moge hier nog wel eens worden gezegd dat toch de kerkeraden niet lichtvaardig handelen in het geven van attesten. Op de kerkeraad ligt in de eerste plaats de roeping oprecht en nauwgezet te oordelen over hen die zich tot de heilige dienst presenteren..."Gezien de verhouding van de opkomers, niet echt nee.....
Dat als het curatorium mensen afwijst, men niet alleen naar het curatorium moet wijzen, maar dat dan ook blijkbaar de kerkenraden lichtvaardig zijn omgesprongen met degenen die "zich presenteren". Ook ds. Kersten signaleerde dit al.refo schreef:Wat wil je hier nou mee zeggen?Erasmiaan schreef:Hoe weet je dat?jakobmarin schreef:Zie onder, gisteren 10 opkomers.de heer doe recht schreef:Enig idee hoeveel dat er waren?