elkaar opbouwen in het geloof

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Mensen, kunnen jullie elkaar gewoon niet beter eens in de maand elkaar opzoeken?

Elke eerste maandag van de maand wordt dat ook gedaan in Staphorst. Uit alle hoeken van het land komen ze naar die gezelschap, om met elkaar - als Hij Zelf in het midden is - zoete uren mogen hebben.
Met elkaar praten over het werk van Christus, en God lovende, omdat Hij het heeft gedaan.

Ik hou er niet van om dit soort dingen te doen op een forum waar jan en alleman op koekeloeren.
Of maak ergens een priveforum aan.
Als je dit nou van sommige ordinaire ruzies zei...
Anderen mogen wel zien hoe we elkaar de maat nemen en elkaar bekogelen over HHk en PKN, maar niet over het geloof in Christus? Komop Matthijs, dit kun je niet menen.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Mensen, kunnen jullie elkaar gewoon niet beter eens in de maand elkaar opzoeken?

Elke eerste maandag van de maand wordt dat ook gedaan in Staphorst. Uit alle hoeken van het land komen ze naar die gezelschap, om met elkaar - als Hij Zelf in het midden is - zoete uren mogen hebben.
Met elkaar praten over het werk van Christus, en God lovende, omdat Hij het heeft gedaan.

Ik hou er niet van om dit soort dingen te doen op een forum waar jan en alleman op koekeloeren.
Anderen mogen wel zien hoe we elkaar de maat nemen en elkaar bekogelen over HHk en PKN, maar niet over het geloof in Christus? Komop Matthijs, dit kun je niet menen.
In de ene topic elkaar bekogelen en klik klik en in de andere topic vertroosten we elkaar?

Inhoudelijk verschil ik van velen hier. Zeker als het op de beleving aankomt. Daarom heb ik al helemaal geen zin om hieraan mee te doen. We staan te ver uit elkaar. Dat is gewoon zo, als we de discussies gaan lezen van een paar weken terug.
Ik sta niet negatief tegenover het idee. Zeker mogen we getuigen, vertroosten, vermanen, bemoedigen enz.
Laat de heidenen maar horen hoe lief jullie elkander hebben. Dat is goed. Daar zeg ik niets over. Maar ik ben bang dat meegespot wordt, als de Heilige Geest er niet in meekomt.
Ga anders gereformeerde avonden beleggen voor mensen van de wereld in aanraking te laten komen met het hele Woord van God.
Dus niet van die avonden waar je mensen enthousiast gaat maken voor het geloof, voor vriend Jezus, die van je houdt (ja zo wordt het gebracht, vreselijk). Hoe heten de avonden ook al weer?

En ik geloof dat je door je daden het meeste getuigd.
Als ik boeken lees over vervolgde christenen, dan getuigden ze het meest door hun handel en wandel. Dan is het "ziet (dus zien met je ogen!): hoe lief ze elkander hebben!"
Lecram

Bericht door Lecram »

In de ene topic elkaar bekogelen en klik klik en in de andere topic vertroosten we elkaar?

Inhoudelijk verschil ik van velen hier. Zeker als het op de beleving aankomt. Daarom heb ik al helemaal geen zin om hieraan mee te doen. We staan te ver uit elkaar. Dat is gewoon zo, als we de discussies gaan lezen van een paar weken terug.
Ik sta niet negatief tegenover het idee. Zeker mogen we getuigen, vertroosten, vermanen, bemoedigen enz.
Laat de heidenen maar horen hoe lief jullie elkander hebben. Dat is goed. Daar zeg ik niets over. Maar ik ben bang dat meegespot wordt, als de Heilige Geest er niet in meekomt.
Ga anders gereformeerde avonden beleggen voor mensen van de wereld in aanraking te laten komen met het hele Woord van God.
Dus niet van die avonden waar je mensen enthousiast gaat maken voor het geloof, voor vriend Jezus, die van je houdt (ja zo wordt het gebracht, vreselijk). Hoe heten de avonden ook al weer?

Als ik boeken lees over vervolgde christenen, dan getuigden ze het meest door hun handel en wandel. Dan is het "ziet (dus zien met je ogen!): hoe lief ze elkander hebben!"
Beste Matthijs,

Wie weet of diegenen die hier reageren ook al bijeenkomsten bezoeken/organiseren waarin men spreekt over God en het geloof. Zo probeer ik de bijeenkomsten in de gemeente te bezoeken en organiseer met vrienden eens per maand een dergelijke bijeenkomst.
Maar juist het internet kan helpen om mensen vanaf grote afstand bijelkaar te brengen en samen God groot te maken. Daar kan je toch niet op tegen zijn.
En ik vraag me af of jouw geloofsbeleving echt zo anders is. Ik denk, dat als we van hart tot hart met elkaar zullen spreken, dat er meer overeenkomsten zijn dan je denkt.
En als buitenstaanders dit belachelijk wille maken, ligt dat voor hun rekening. In de wereld zullen we verdrukking hebben. Is dat geen kenmerk van het ware?
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door anemoon

matthijs, ik heb een vraag aan jou

je hebt in deze 2 postings aardig wat dingen neergeschreven, maar hoe bijbels zijn deze dingen?

is het bijbels om het geloof voor een select gezelschap te houden?
denk dan bv eens aan het voorbeeld wat in spreuken staat
daar is een gebouw met een (let op!) open voorkant!!!
iedereen kan daar naar binnen kijken, maar ook zomaar naar binnen lopen
het gebouw heeft nl 7 pilaren, 4 op de hoeken en 1 in de 3 zijkanten daartussen
dus aan de voorkant niet...
een open kant naar de wereld

en dat is niet alles, nee, er staat in spreuken dat de gemeste beesten geslacht zijn en de wijnen gemengd
dat staat klaar, daar in dat gebouw
en iedereen kan het zien

en dan? wat gebeurt er dan?
dan gaan de dienstmaagden uit op de tinne van de tempel en zij roepen
dat is wel even wat anders dan dat zij het stilletjes bij deze en gene in het oor fluisteren... nee ze gaan op de tinne, dat is het hoogste punt, zodat iedereen ze duidelijk kan zien
en ze roepen, zodat iedereen het kan horen

en wat roepen ze dan?
dit: wie slecht is, kere zich herwaarts...

kijk, matthijs, dat is wel even wat anders dan in een besloten groepje in staphorst tegen een paar speciaal daarvoor uitgenodigde mensen een en ander gaan zitten vertellen
dat is gewoon onbijbels

wil je meer voorbeelden?
de christenen behoren te zijn een stad op een berg (die kun je van verre zien)

we mogen onze kaars niet plaatsen onder een korenmaat

integendeel, er staat: wie Mij belijden zal voor de mensen, die zal Ik belijden voor Mijn Vader in de hemel

belijden voor de mensen, staat er
er staat dus niet: wie Mij belijden zal ergens stiekum in een apart kamertje...

daarom mijn vraag aan jou, matthijs: hoe bijbels, of hoe onbijbels is hetgeen je hier geschreven hebt?
Zo te zien wordt er echt opgebouwd in het geloof hier in deze draad:t:t --------triest heel triest.

En het is nog maar de vraag of dat wel kan op een forum, alhoewel op sommige christelijke forums wel.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Opbouwen misschien minder, maar onderwijzen in ieder geval wèl! ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb bij deze topic het gevoel dat je alleen iemands geloof kunt opbouwen als er een persoonlijk contact is, zodat je weet wat iemands sterke en zwakke kanten zijn, qua geloofsleven. Ik denk niet dat je door "in het wilde weg" teksten en mooie stukjes te publiceren iemands hart zo snel raakt.
Be yourself, there are plenty of others.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Ik heb bij deze topic het gevoel dat je alleen iemands geloof kunt opbouwen als er een persoonlijk contact is, zodat je weet wat iemands sterke en zwakke kanten zijn, qua geloofsleven. Ik denk niet dat je door "in het wilde weg" teksten en mooie stukjes te publiceren iemands hart zo snel raakt.
Helemaal mee eens. Post liever gewoon wat meditaties oid.
memento

Bericht door memento »

nee, maar het is ook helemaal niet nodig dat wij iemand raken
dat zullen de stukjes zelf wel doen

want zo werkt het nl altijd:
wij zijn middelen om het Woord door te geven
maar het Woord Zelf doet Zijn werk en kracht!
Het Woord doet iid Zijn werk. Maar God is een God van orde. Dus zomaar met bijbelteksten (meestal buiten het verband) smijten heeft m.i. weinig zin...
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door memento
nee, maar het is ook helemaal niet nodig dat wij iemand raken
dat zullen de stukjes zelf wel doen

want zo werkt het nl altijd:
wij zijn middelen om het Woord door te geven
maar het Woord Zelf doet Zijn werk en kracht!
Het Woord doet iid Zijn werk. Maar God is een God van orde. Dus zomaar met bijbelteksten (meestal buiten het verband) smijten heeft m.i. weinig zin...
Als het aan onze zorgvuldigheid moet liggen kan God nooit een bijbeltekst gebruiken. In principe ben ik het welk met je eens, maar om per definitie uit te sluiten dat het niet gebruikt wordt vindt ik enigzins cru.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marjan

Bericht door Marjan »

Wat jij nu noemt Anemoon, is toch iets anders dan dit topic op dit forum. God kan idd een snipper gebruiken om iemand tot inkeer te brengen. Maar: niemand heeft die snipper daar neergelegd met dat doel!
Ik geloof idd dat God een God van orde is, en dat de weg waarop God het meest werkt die van de middelen is: de Woordverkondiging en het lezen uit Zijn Woord.
Be yourself, there are plenty of others.
Gian

Bericht door Gian »

....en alle houtsnijwerkjes in de openhaard
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie