Persoonsopenbaring Heilige Geest

Zonderling

Bericht door Zonderling »

Afgewezen, wat jij hier suggereert is het zeker niet.
Zoals ik eerder heb aangegeven, is het iets dat leeft in kringen van (O)GG en dat verbonden wordt met een theologie m.b.t. de feestdagen. Iedere feestdag symboliseert dan een bepaalde geestelijke beleving.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling, hoe weet je dat het niet is wat ik zeg? Mensen kunnen iets wellicht verkeerd benoemen, terwijl wat zij beleven authentiek is. Ik vind dat je erg scherp en veroordelend bent over de bevinding van mensen.
Ik pleit helemaal niet voor het beleven van alle heilsfeiten, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen die denken dat het zo moet, de dingen die zij meemaken - door de Heilige Geest gewerkt! - in willen passen in een bepaald schema.
memento

Bericht door memento »

Er is ook nogal eens discussie over de vervulling met de Heilige Geest. Is dat een extra zegen of niet. Lloyd Jones heeft daar o.a. over geschreven. In het boek Handelingen wordt dat beschreven, wanneer bijv. de apostelen de handen bij iemand hadden opgelegd of anderszins.
LLoyd Jones was op het punt van de gaven van de Geest absoluut niet in de lijn van de reformatie, maar een rasechte charismaticus. Daarbij leidde zijn visie op de gaven van de Geest ook tot de niet-reformatorische uitleg van Romeinen 7.

Wie een gedegen studie over de Heilige Geest, zijn werk en persoon, wil lezen kan ik het boek van A. Kuyper aanbevelen. Hij schrijft zeer uitgebreid, maar ook zeer leesbaar. Een ander goed werk is het boek van John Owen, maar dat leest een stuk lastiger...
volgeling
Contacteer:

Bericht door volgeling »

memento schreef:
Er is ook nogal eens discussie over de vervulling met de Heilige Geest. Is dat een extra zegen of niet. Lloyd Jones heeft daar o.a. over geschreven. In het boek Handelingen wordt dat beschreven, wanneer bijv. de apostelen de handen bij iemand hadden opgelegd of anderszins.
LLoyd Jones was op het punt van de gaven van de Geest absoluut niet in de lijn van de reformatie, maar een rasechte charismaticus. Daarbij leidde zijn visie op de gaven van de Geest ook tot de niet-reformatorische uitleg van Romeinen 7.
Ik heb dat boek van Lloyd-Jones, 'Onuitsprekelijke vreugde' heet het. En het ligt toch wat genuanceerder dan wat jij hier zegt memento. Hij had niet zozeer een andere visie op de gaven van de Geest (dat komt in het boek vrijwel niet aan bod) maar veel meer een andere visie op het begrip 'doop met de Geest', namelijk dat dat een apart moment is na de wedergeboorte. Lloyd-Jones echter verbinden aan het charismatische doet hem flink tekort. Dat er vanuit die hoek veel mensen zijn die met dit boek van hem weglopen, is wat anders. Anderzijds is wat hij schrijft ook niet vreemd in bevindelijke hoek, getuige het Woord vooraf van de vertaler.
memento

Bericht door memento »

Ik heb dat boek van Lloyd-Jones, 'Onuitsprekelijke vreugde' heet het. En het ligt toch wat genuanceerder dan wat jij hier zegt memento. Hij had niet zozeer een andere visie op de gaven van de Geest (dat komt in het boek vrijwel niet aan bod) maar veel meer een andere visie op het begrip 'doop met de Geest', namelijk dat dat een apart moment is na de wedergeboorte. Lloyd-Jones echter verbinden aan het charismatische doet hem flink tekort
Charismatisch bedoelde ik in de zin van: de leer dat de gaven van de Geest (spreken met tongen, etc) ook vandaag de dag nog genoten worden. Helaas leerde LLoyd Jones dat, een leer waarmee hij velen tot twijfel heeft aangezet, die weleswaar verzekerd christen zijn, maar dus niet die bijzonderheden hadden waar Lloyd Jones het over had.

Daarbij hangt zijn visie op de gaven van de Geest onlosmakelijk vast aan zijn visie op Rom. 7. Een uitleg die absoluut buiten de lijn van de reformatie staat.

PS> Voorderest geen kwaad woord over lloyd Jones hoor. Zn commentaar op Romeinen is (op sommige punten na) erg goed en leesbaar.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Afgewezen schreef:Zonderling, hoe weet je dat het niet is wat ik zeg? Mensen kunnen iets wellicht verkeerd benoemen, terwijl wat zij beleven authentiek is. Ik vind dat je erg scherp en veroordelend bent over de bevinding van mensen.
Ik pleit helemaal niet voor het beleven van alle heilsfeiten, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen die denken dat het zo moet, de dingen die zij meemaken - door de Heilige Geest gewerkt! - in willen passen in een bepaald schema.
Afgewezen,
Volgens mij zeg je dus hetzelfde als wat ik eerder gezegd heb. Ik heb in één van mijn vorige postings in dit topic duidelijk het onderscheid gemaakt tussen de beleving en de verwóórding van deze beleving. De verwóórding ervan en het vervolgens tot een léér maken, daarover heb ik mij "veroordelend" uitgelaten. De beleving zelf kan zeker authentiek zijn (al meen ik tevens dat een verkeerde leer mede de beleving beïnvloedt). Ik heb dan ook gezegd dat door gebrek aan goed onderwijs sinds ds. Ledeboer in de (O)GG dit soort dwalingen in de 19e en 20e eeuw zijn ontstaan. N.B. Daar gaat mijn uitspraak dus ook over de leer, niet over de beleving.

We mogen ons toch wel zorgen maken als een predikant het volgende leert (overgenomen van een cassettebandje van een ds):
Nu (na de bewuste rechtvaardigmaking) moeten ze nog wederkeren naar de plaats waar ze uitgevallen zijn, want ze gaan beleven dat ze nog van de gemeenschap met God verstoken zijn. Zij kennen God niet als hun Vader. Zo één zegt wel: "O Heere, hoe sta ik tegenover de Vader?" en als het dan God behaagt ze te trekken tot Zijn eeuwige gemeenschap, tot die liefde van eeuwigheid en ze mogen daar ingaan, dan stamelen ze wel: "lieve Vader, Abba Vader". Ja ze mogen dan komen tot de plaats waar ze uitgevallen zijn. Dat is een tijd waarin alles vol is.
Daarna komt er in hun zielenleven een hapering, een leegte, er ontbreekt wat. O het is zo gelukkig als Gods volk zegeningen van God ontvangen mag, ook statelijk in de genade en dat de grond er onder weggenomen wordt. Dat gaan ze beleven, want ze missen de verzegeling van de Heilige Geest, de derde Persoon.
Er wordt een noodgeschrei geboren in de ziel daar de volle blijdschap niet gesmaakt kan worden als er nog iets gemist wordt.
Als het dan God behaagt door een weg van afsnijding, dat er plaats gemaakt wordt voor de openbaring van die Geest der verzegeling, dan gaan ze zien dat Hij die Geest is, Die de Vader en Christus in hun harten verheerlijkt heeft.
Dan is daar die herstelde gemeenschap met God Drie-enig.
Het gaat hier niet om de gaven van de Heilige Geest, maar om een nadere ervaring (na een weg van afsnijding) uitmondend in de openbaring van de Heilige Geest. Dan is de gemeenschap met God Drie-enig pas volledig hersteld. Aldus deze leer.
Het gaat hier dus niet alleen om een bijzondere vervulling met de Heilige Geest of met Zijn gaven, maar om een ervaring die ingepast wordt in de heilsorde om tot volle gemeenschap te kunnen komen met God Drie-enig.

Welnu, Afgewezen en anderen. Wanneer dergelijke bevindingen volgens zo'n systeem worden gepreekt, dan zullen de hoorders (zelfs ware gelovigen) wellicht hun eigen ondervindingen in deze leer inpassen. Maar daarmee is dit nog niet de leer naar de Schrift!
Plaats reactie