Trouwens in de openbaring van Christus gaat niet alleen om een gevoel. Ook als de Bijbel opengaat, als je de prediking van Christus hoort, Zijn liefde voor zondaren Zijn genade voor goddelozen. Dan is dat openbaring van Christus. en dan komt daar altijd onmiddellijk de vraag achteraan: Wat doe je daar dan mee. Zet je er vraagtekens bij? Of het wel voor jou is en of je het wel waard bent enz. Dan kun je daarmee die openbaring van Christus ook verbreken.
Zoals ik al zei (maar niemand heeft daarop gereageerd) is het fout om de openbaring van Christus in te prediking te leggen en uit het persoonlijke te halen.
Ursinus: "In dit alles aanschouwt, omhelst en eigent hij zich in het bijzonder de beloften des Evangelies toe, met betrekking tot Gods genade of vergeving der zonden, en het schenken van de gerechtigheid en het eeuwige leven aan alle gelovigen, om Christus' wil en door Hem. Want "die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven", Joh. 3:36
Lees het kostelijke onderwijs van het avondmaalsformulier nog maar eens door en je zult, biddend om Gods Geest het geheim ontdekken.
Ursinus: “een zeker vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt…” Dat is wat anders dan dat ik al biddende om de Geest het geheim zelf moet gaan ontdekken. Overigens zal ds. Van Holten dat misschien zo niet bedoelen, maar ik vind het toch wat activistisch klinken.
Van een andere topic gekaapt:
Rust niet in aanhoudend smeken: Heere, zeg Gij tot mijn ziel: Ik ben uw heil alleen, totdat je mag zeggen: nu heb ik voor al mijn zonden een Middelaar gevonden.
Een wijze raad van ds. Vreugdenhil!