Herhaling van zetten (verbond)

volgeling
Contacteer:

Bericht door volgeling »

memento schreef:Zeer opvallend dat degenen die kritisch staan tegenover de gezelsschapstheologie, omdat deze er ideeën op na houdt die niet met bijbelteksten te onderbouwen valt, zélf vaak een zeer ruime visie op de doop erop na houden die óók niet te onderbouwen is met bijbelteksten...
:?: Kun je dit wat toelichten?
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:Zeer opvallend dat degenen die kritisch staan tegenover de gezelsschapstheologie, omdat deze er ideeën op na houdt die niet met bijbelteksten te onderbouwen valt, zélf vaak een zeer ruime visie op de doop erop na houden die óók niet te onderbouwen is met bijbelteksten...
Komt een beetje overeen met dat ik het zo opvallend vond dat de DL zelfs een ruime visie op de doop heeft.... die overigens inderdaad ook niet bijster sterk onderbouwd is... maar ja, je kan ook niet stellen dat die visie maar uit de lucht gegrepen is.;)

Nog even een God heeft ook een ruime verbondsvisie omdat Hij kinderen een ook in opneemt ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

volgeling schreef:
:?: Kun je dit wat toelichten?
De Schrift is zeer zwijgzaam wat betreft de doop, voor wie ze bedoelt is (gelovigen of kinderen van gelovige ouders, of voor kinderen van kerkgaande ouders), en wat het nut ervan is. Juist hen die zo hard roepen om bijbelse onderbouwingen wat betreft de gezelsschapstheologie, houden vaak de theorie dat kinderen door de doop in het verbond zijn (inclusief alle verbondsrechten), iets wat dus op basis van de Schrift niet te onderbouwen valt...
refo

Bericht door refo »

Oh!

Maar het is niet zo dat kinderen door de doop in het verbond komen. Ze worden gedoopt omdat ze in het verbond geboren zijn.

"Als lidmaten der gemeente behoren gedoopt te wezen"
Vraag en antwoord 74 HC
refo

Bericht door refo »

Kijk maar:
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn a, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden b en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt c, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden d, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is e, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is f.

a Ge 17:7 b Mt 19:14 c Lu 1:15 Ps 22:10 Jes 44:1-3 Han 2:39 (* Ps 22:10 AV = Ps 22:11 SV) d Han 10:47 e Ge 17:14 f Col 2:11-13
memento

Bericht door memento »

refo schreef:Kijk maar:
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn a, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden b en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt c, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden d, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is e, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is f.

a Ge 17:7 b Mt 19:14 c Lu 1:15 Ps 22:10 Jes 44:1-3 Han 2:39 (* Ps 22:10 AV = Ps 22:11 SV) d Han 10:47 e Ge 17:14 f Col 2:11-13
Deze teksten geven geen echte onderbouwing voor:
1. Dat kinderen gedoopt mogen worden, in plaats van de doop voor gelovigen alleen
2. Dat kinderen geboren uit gelovige ouders in het verbond zijn, en daarom gedoopt moeten worden (de paralel met de besnijdenis zie ik niet als bewijs, maar als interpretatie)
refo

Bericht door refo »

Dus dat antwoord kan uit de HC geschrapt?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hé memento, een moderator moet zich ook aan de belijdenis houden toch?
Ik denk dat het goed is om verbondsmatig te zijn, ook wat betreft de opvoeding van je kinderen. Als jij bij Jezus hoort, hoort je kind er toch ook bij? Als dat in het OT zo was, dan toch zeker ook in het NT?
Maar je kind hoort er op een andere manier bij dan wanneer je als volwassene tot geloof komt. En over dit laatste loopt nu steeds deze discussie: wat betekent het concreet dat je kind in het verbond geboren wordt? En iedereen is het er daarbij zelfs nog wel over eens dat niet alle gedoopte kinderen behouden worden.
Vanaf dat punt echter lopen de wegen uiteen. Ik merk bij sommigen die het verbond een 'maximale' invulling willen geven een zekere venijnigheid wanneer gewezen wordt op een 'maar', een 'tenzij'. Waarom mag dat laatste niet gezegd worden? Welke frustratie treedt er dan ineens op bij sommige mensen?
memento

Bericht door memento »

Ik hou me wel aan de belijdenis hoor. Ik stelde alleen (en dat is een stelling die ik heel graag weerlegd zou zien, als dat mogelijk is), dat de Schrift geen 'harde teksten' biedt voor de verbonds- en doopvisie uit de HC.

Daarbij probeer ik een btje perspectief te scheppen, door even de aandacht te vragen dat iets wáár kan zijn, zónder dat de Schrift zich daar expliciet over uitlaat. En met de bedoeling om mensen die de gezelsschaptheologie afkeuren eens na te laten denken over wáárom ze dan opeens 'harde teksten' eisen, en als het gaat over de doop niet...
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

De frustratie bestaat voornamelijk hierin dat er mensen zijn die Gods beloften niet voor waar aannemen en daar niet op durven te bouwen en vertrouwen. En als je dan zelf tot die groep mensen behoord hebt, en nu ervaren hebt dat de Heere goedertieren is en dat Zijn beloften inderdaad ja en amen zijn, is het pijnlijk te moeten constateren dat een kerk- of verbondsleer zodanig voorgesteld wordt dat het lijkt alsof er aan de waarde van verbond en beloften beknibbeld word, of minstens een hekje eromheen gezet wordt.
Gods trouw is onuitsprekelijk, ook in de lijn der geslachten. Hij zal Zijn verbond bevestigen van kind tot kind. (Ps 105). Daar mag niets van afgeknibbeld worden.

Overigens kan ik Memento's vragen niet goed beantwoorden en zijn suggestie ook niet goed verwerpen. het komt hoe dan ook, toch op geloof aan. (of wedergeboorte en bekering, hoe je het ook noemen wilt).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus, jouw antwoord is wel interessant. Het verklaart in ieder geval je wat 'reactionaire' houding als het over dit soort onderwerpen gaat.
Ik denk echter dat je ook nuchter moet blijven. Want ik denk dat er niemand is op dit forum die op Gods beloften wil beknibbelen of hekjes wil plaatsen. Wanneer je dat zo zegt, klinkt er meteen iets van beschuldiging in door en kun je al bijna geen goed gesprek meer krijgen. Iedere partij zet dan de hakken in het zand.
Laten we elkaar proberen op grond van argumenten te overtuigen en niet alleen vanuit onze emotie reageren: o, daar héb je weer zo iemand; nee hè!
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Ik hou me wel aan de belijdenis hoor. Ik stelde alleen (en dat is een stelling die ik heel graag weerlegd zou zien, als dat mogelijk is), dat de Schrift geen 'harde teksten' biedt voor de verbonds- en doopvisie uit de HC.

Daarbij probeer ik een btje perspectief te scheppen, door even de aandacht te vragen dat iets wáár kan zijn, zónder dat de Schrift zich daar expliciet over uitlaat. En met de bedoeling om mensen die de gezelsschaptheologie afkeuren eens na te laten denken over wáárom ze dan opeens 'harde teksten' eisen, en als het gaat over de doop niet...
Klopt. En toch is het de gereformeerde leer en belijdenis dat ze er wel bij horen. Dat de bijbel inderdaad niet zoveel zegt over de doop klopt, het is ook een reden waarom er bijvoorbeeld kinderdoop en volwassendoop zijn, daarover is binnen de gereformeerde kerken echter totaal geen discussie, maar ook op dat punt is wat de Bijbel over de doop zegt behoorlijk dun zeg maar...

Maar of het waar is of niet, waar is dat op gebaseerd als de bijbelse onderbouwing er nauwelijks is? :) Dan kom je toch al snel op "interpretatie" uit en daarom denk ik dat de meningen zo uiteenlopen.. de Bijbel zegt niet zoveel en wat je dan krijgt is interpretatie van hoe het waarschijnlijk zal zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie