Dodenherdenking vanavond: wie gaat (niet)??

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

maar wat ga je nou met die bos bloemen met die bijbeltekst doen?
Heb je die daar neergelegd?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Petrus schreef:Ehhhhhhhhhhhhhhh, Unionist (ff off-topic)...................

sinds wanneer kun je iemand hóren lezen??? of lees jij hardop??
(sommigen schijnen dat te doen namelijk......) :D
Hardop Bijbellezen doe ik meestal. Het dringt beter tot me door en je "hoort" het Woord spreken. Ik weet dan zeker dat ik niet te snel ga.
Daarbij is de kans op stiekum meeluisteren groter... :D
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Miscanthus schreef: 2 Min stilte is eigenlijk te veel eer voor de dood.
Eren we daarmee dan de dood? :roll:
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

olfie schreef:
Miscanthus schreef: 2 Min stilte is eigenlijk te veel eer voor de dood.
Eren we daarmee dan de dood? :roll:
zo zie ik het wel. Ben jij op Goede Vrijdag ook 2 min stil?
Petrus

Bericht door Petrus »

Miscanthus schreef:maar wat ga je nou met die bos bloemen met die bijbeltekst doen?
Heb je die daar neergelegd?
Die heb ik, vorzien van een tekst, idd bij het monument neergelegd.....
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

[quote="Miscanthus"
2 Min stilte is eigenlijk te veel eer voor de dood.[/quote]


Het is niet de dood , maar de doden die we gedenken!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

O nog eventjes, het is hier 1 uur wanneer het bji jullie 8 uur is maar ik ben stil...
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Miscanthus schreef:
olfie schreef:
Miscanthus schreef: 2 Min stilte is eigenlijk te veel eer voor de dood.
Eren we daarmee dan de dood? :roll:
zo zie ik het wel. Ben jij op Goede Vrijdag ook 2 min stil?
Nee, maar mss is dat nog niet eens zo'n slecht idee.. ik heb altijd geleerd dat die 2 minuten waren om stil te staan bij de helden die hun leven hebben gegeven opdat wij in vrijheid leven kunnen.. gedenken, bedenken en her-denken...
Blijkbaar is het onderwijs hierin ook al niet meer wat het geweest is, want als iemand als jij dat al niet eens meer weet/beseft, waar zal de jeugd dan zijn?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Petrus

Bericht door Petrus »

Zoals ik al in een eerdere posting schreef, gedenk ik niet alléén de gevallenen [burgers en militairen] aan de "goede zijde van de scheidslijn", maar óók heb die gevallen zijn die (de militairen aan de "vijandelijke zijde") in verreweg de meeste gevallen óók maar gestuurd zijn én de burgerslachtoffers aan "vijandelijke zijde".

Denken we hierbij nooit aan allen die omgekomen zijn bij de krankzinnige bombardementen op o.a Dresden en Berlijn??? Aan hen die omgekomen zijn tijdens de strijd in het verre Rusland, Joegoslavië, Griekenland, Italië, en nog veel meer landen, aanburger- en militaire zijde, ook ál behoorden zij tot het "vijandelijke kamp"???

Ook hén gedenk ik, insgelijks de opdacht van onze HEERE om 7 maal 70 maal te vergeven.

OOK: Heb uw naaste lief gelijk uzelve.......én is óók "de vijand" niet onze naaste????, hoe moeilijk dit ook moge zijn.

Ik echter doe dit van harte wél.

Wie volgt??

Een anekdote zoals die is voorgevallen tijdens de Hannie Schaft-heredenking in Haarlem enige jaren terug waar ik toen bij was:

Tijdens de herdenking stond ineens een hele oude man op, en vroeg iets aan de leiding van de herdenking. Toe die instemmend knikte, ging de oude man naar de microfoon, en begon te spreken:

Het bleek een Duitse oud-SS'er te zijn, die, onder tranen, alle aanwezigen zijn schuld erkende, en om vergeving vroeg voor alles wat hij misdaan had in die jaren.

Daarop stond een ándere heel oude man op, die eveneens onder tranen naar de oud-SS'er toe schuifelde, en hem voor de microfoon omhelsde en hem in het Duits antwoorde: "hier heb ik zólang op gewacht"!! ik vergeef je hier en hierbij van harte, want ook IK heb misdaden begaan tegen jullie, vergeef ook mij wat IK misdaan heb"

Velen onder de aanwezigen konden hierbij hun ogen niet droog houden.

Het tekent en siert deze mensen, representanten van "beide zijden", de oud-SS'er om de enorme moed om juist tijdens een verzets-herdenking zo in het openbaar in het hol van de leeuw om vergeving te smeken, en een oud-verzetsstrijder om hem te vergeven en ook zíjn misdaden te belijden tegenover zijn voormalige vijand.

Het moge een les voor ons allen zijn in deze moderne tijd!
Petrus

Bericht door Petrus »

De anekdote heb ik apart geplaatst in een nieuwe topic.

Rens
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ons zoontje van 3 vond het maar onzin dat de vlag half stok gaat i.v.m. 'gestorven soldaten'. "Het is toch helemaal niet erg als soldaten sterven". Al op jonge leeftijd een echte pacifist. ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Pim schreef:Ons zoontje van 3 vond het maar onzin dat de vlag half stok gaat i.v.m. 'gestorven soldaten'. "Het is toch helemaal niet erg als soldaten sterven". Al op jonge leeftijd een echte pacifist. ;)
Of een generaal in spé. "Het is toch maar kanonnenvoer..."

Een echte pacifist was het jongetje dat in de kerk zong: "Bind d'officieren dan met touwen..."
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Petrus

Bericht door Petrus »

Helaas [óf gelukkig] was er één échte pascifist: onze HEERE. In Zijn spoor van geweldloosheid zijn maar zéér weinigen getreden.
Plaats reactie