Ben ook best nieuwsgierig... Wie kan er aan het betreffende artikel komen uit de kerkbode? Er wordt nu wel vanalles geroepen, maar wat opheldering vanuit de kant van de ds. kan veel verklaren.Unionist schreef:Wat zouden nou de motieven zijn van iemand die de HNHK verruilt voor de PKN?
Dat een Hervormde op 1-5-04 de PKN is ingegaan, kan ik me voorstellen. Dat iemand na 1-5-04 besloot dat zijn stap om in de PKN mee te gaan niet de juiste was, o.k. Maar andersom? Wat heeft de PKN dat de HNHK niet heeft? Of wat hebben ze niet dat de HNHK wel heeft? Daar ben ik op zich best nieuwsgierig naar.
beroepingswerk, deel 1
-
We zouden kunnen beginnen om 'het geweten' niet meer als raadgever te erkennen. Op die manier kun je op zeer subjectieve gronden een ander schaakmat zetten.
Dit is echt onzin:
Dit is echt onzin:
Als je tegen je geweten naar de HHK overgaat is het zonde, en als je tegen je geweten in de PKN lid blijft / wordt is het zonde.
Nou, het geweten is natuurlijk wel van belang. Je mag het geweten van een ander niet binden. Dat is bijv. in de Dordtse Kerkorde ook vastgelegd.refo schreef:We zouden kunnen beginnen om 'het geweten' niet meer als raadgever te erkennen. Op die manier kun je op zeer subjectieve gronden een ander schaakmat zetten.
Dit is echt onzin:Als je tegen je geweten naar de HHK overgaat is het zonde, en als je tegen je geweten in de PKN lid blijft / wordt is het zonde.
Niet mijn woorden, maar enkele opmerkingen hierover die ik op een ander forum gelezen heb:Unionist schreef:Wat zouden nou de motieven zijn van iemand die de HNHK verruilt voor de PKN?
Dat een Hervormde op 1-5-04 de PKN is ingegaan, kan ik me voorstellen. Dat iemand na 1-5-04 besloot dat zijn stap om in de PKN mee te gaan niet de juiste was, o.k. Maar andersom? Wat heeft de PKN dat de HNHK niet heeft? Of wat hebben ze niet dat de HNHK wel heeft? Daar ben ik op zich best nieuwsgierig naar.
* Het zendingsterrein in de PKN.
* Bij de HHK zijn de mensen toch hersteld, dus hebben ze geen Medicijnmeester meer nodig?!?
Johannes 3:16 schreef:Ben ook best nieuwsgierig... Wie kan er aan het betreffende artikel komen uit de kerkbode? Er wordt nu wel vanalles geroepen, maar wat opheldering vanuit de kant van de ds. kan veel verklaren.Unionist schreef:Wat zouden nou de motieven zijn van iemand die de HNHK verruilt voor de PKN?
Deze predikant voelde zich nooit thuis bij de herstelden, hij wilde alleen de gemeente bijeen houden. (ligt op dezelfde lijn als bijv. ds. Molenaar uit Dordrecht). Nu dat niet is gelukt, en er bovendien heel veel ontwikkelingen zijn in de HNHK die hem niet aanstaan, is de noodzaak om hersteld te blijven/worden, ook weg. Logisch toch? (sorry, weer offtopic reactie

Vrgr
Vincent
De gedachte van sommige predikanten (vnl. uit "Montfoort-beraad", "Kohlbruggiaans") is, dat weliswaar het comité voor een groot gedeelte de juiste kerkhistorische visie had, maar dat de 'voortzetting' van de NHK, zoals dat na 1 mei gestalte kreeg en nu steeds meer uitgebouwd wordt, activistisch is en niet mogelijk. Dit is overigens beslist niet mijn visie.jan03 schreef:Op welke ontwikkelingen doel je, als je het hebt over ontwikkelingen die hem niet aan staan?
Aangezien dit topic over 'beroepingswerk' gaat, zulllen we het verder met elkaar maar niet meer vervuilen?

Vrgr
Vincent
- JolandaOudshoorn
- JolandaOudshoorn
Heeft de Heere Jezus het anders voorgesteld dan? Dat is toch het vooruitzicht wat hij ons nagelaten heeft? Is een dienstknecht meer dan zijn heer?JolandaOudshoorn schreef:Dat was te verwachten. Hopelijk heeft hij daar een betere tijd dan de laatste dagen in MontfoortFred schreef:Aangenomen naar Scherpenisse: Ds M v Kooten te Montfoort
gr, Grace
- Miscanthus