oecumene van het hart

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Het woord mystiek wordt in verschillende betekenissen gebruikt. In het dagelijkse taalgebruik is mystiek vooral een bijvoeglijk naamwoord en betekent dan geheimzinnig, verborgen of raadselachtig.
WSO

Bericht door WSO »

Het lijkt me dat 'bevinding' nogal een subjectief begrip is.

Je hebt lakonieke mensen en je hebt tobbers. Dat slaat ook over op het geestelijke bevinden.

Het tobben lijkt ons echter. Die lakonieken lijken zich nergens druk over te maken.

En wie in de bijbel had er nou een dramatisch moment, waarin hij ervaarde: nu zijn mijn zonden wergeven en een kwartier geleden nog niet. ?
Klaio

Bericht door Klaio »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Het lijkt me dat 'bevinding' nogal een subjectief begrip is.

Je hebt lakonieke mensen en je hebt tobbers. Dat slaat ook over op het geestelijke bevinden.

Het tobben lijkt ons echter. Die lakonieken lijken zich nergens druk over te maken.

En wie in de bijbel had er nou een dramatisch moment, waarin hij ervaarde: nu zijn mijn zonden wergeven en een kwartier geleden nog niet. ?
Inderdaad, het gaat erom dat je leeft vanuit het geloof in de vergeving der zonden en niet vanuit de ervaring van de vergeving der zonden. Allleen het geloof geeft immers zekerheid, niet de bevinding/ervaring.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Maar Afgewezen, wat zou jij dan zeggen tegen iemand die merkt dat hij niet tot Jezus kan komen?
plebe

Bericht door plebe »

Wat was het ook alweer:

"Mijn bevinding heb ik lief, want die hoort mijn stem, mijn smekingen, mijn klagen"

of

"God heb ik lief want die getrouwe Heer hoort mijne stem, mijn smekingen, mijn klagen"

Bevinding is een gevolg/verschijnsel van een vast geloof in de Here Jezus. Geen steunpilaar en iik geen heiligingskruk (denkend aan Kohlbrugge).
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Ik geef me ook helemaal aan Hem over, maar toch heb ik er geen zekerheid van dat ik een kind van Hem ben.
En wat dan?
Dan moet je uitkijken dat je geen ingebeeld geloof krijgt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Ik geef me ook helemaal aan Hem over, maar toch heb ik er geen zekerheid van dat ik een kind van Hem ben.
En wat dan?
Sorry, maar hier volg ik je niet Gian?
Moet hij niet uitkijken een teken te verwachten in plaats van op het geloof te durven steunen?

Wat verwacht je er zelf van Jelle? Elders op het forum bespreken we een stuk tekst van Ursinus. Lees dat dan eens?
De bijbel verteld ons dat iedereen die gelooft de macht heeft gekregen om kinderen van God te zijn. Dus je hebt zekerheid dat je kind van God bent omdat je gelooft.
"Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, [namelijk] die in Zijn Naam geloven"
Lizzy

Bericht door Lizzy »

En wat dan?
Ik begrijp je ook niet, want wat wil je hiermee zeggen?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
En wat dan?
Sorry, maar hier volg ik je niet Gian?
Moet hij niet uitkijken een teken te verwachten in plaats van op het geloof te durven steunen?

Wat verwacht je er zelf van Jelle? Elders op het forum bespreken we een stuk tekst van Ursinus. Lees dat dan eens?
De bijbel verteld ons dat iedereen die gelooft de macht heeft gekregen om kinderen van God te zijn. Dus je hebt zekerheid dat je kind van God bent omdat je gelooft.
"Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, [namelijk] die in Zijn Naam geloven"
Twijfel is ongeloof. Als je je overgeeft, en je twijfelt alsnog, dan geloof je gewoonweg niet.
Hoe kan je je nou overgeven aan iets of iemand die je niet vertrouwd op Zijn woord?
Dan is dat overgeven hooguit eigenliefde.

Ik bedoel hier niet mee dat zo iemand niet Gods kind is. Diegene kan eerder wel eens geloofd hebben.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Gian,

Het kan toch ook zo zijn dat hij zijn hele leven heeft gehoord dat je enkel met geloof verloren gaat en dat het geen enkele snipper verzekering geeft?

Dan is het knap lastig om alleen uit geloof te leven.
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Gian,

Het kan toch ook zo zijn dat hij zijn hele leven heeft gehoord dat je enkel met geloof verloren gaat en dat het geen enkele snipper verzekering geeft?

Dan is het knap lastig om alleen uit geloof te leven.
Ja, als ik je goed begrijp bedeol je dat men op meer zit te wachtten dan geloven. Dat is een grote fout.
Christus zei; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.
Dat is zaligmakend geloof hebben.
Jelle

Bericht door Jelle »

En wat dan?
Dat bedoel ik nu, hoevelen zullen er met een ingebeeld geloof voor eeuwig verloren gaan.
We willen geloven! we roepen, ik geloof! maar is het wel een waarzaligmakend geloof wat we naar voren brengen.
Want dat is toch het aller belangrijkste om dat geloof te hebben.

Ik weet dat de Heere mij diversen malen op mijn gebed heeft verhoord.
Maar waarom dan steeds weer al die twijfel. Ja toen, toen voelde ik echt, De Heere heeft mijn gebed verhoord. Maar nu kan Hij soms zover weg zijn en lijkt het alles soms alsof het alles maar ingebeeld geweest is.
Gian

Bericht door Gian »

En wat dan?
Dat bedoel ik nu, hoevelen zullen er met een ingebeeld geloof voor eeuwig verloren gaan.
We willen geloven! we roepen, ik geloof! maar is het wel een waarzaligmakend geloof wat we naar voren brengen.
Want dat is toch het aller belangrijkste om dat geloof te hebben.

Ik weet dat de Heere mij diversen malen op mijn gebed heeft verhoord.
Maar waarom dan steeds weer al die twijfel. Ja toen, toen voelde ik echt, De Heere heeft mijn gebed verhoord. Maar nu kan Hij soms zover weg zijn en lijkt het alles soms alsof het alles maar ingebeeld geweest is.
Een verhoord gebed is geen behoud. Temeer een reden om te geloven!

Ik snap eigenlijk niet waarom mensen bang zijn voor het geloof van een ander.
Volgens mij willen mensen een soort meetstafje hebben.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door JelleJa toen, toen voelde ik echt, De Heere heeft mijn gebed verhoord. Maar nu kan Hij soms zover weg zijn en lijkt het alles soms alsof het alles maar ingebeeld geweest is.
Wat lijkt dan maar ingebeeld?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Maar Afgewezen, wat zou jij dan zeggen tegen iemand die merkt dat hij niet tot Jezus kan komen?
Ik ken zo iemand in mijn directe omgeving. En dan kan ik mij heel machteloos voelen. Want één ding besef je dan wel, dat je iemand dat geloof niet kunt geven.
Plaats reactie