Zoals de mensen, die door de Heere Jezus genezen werden, dit 'voelden' (zoals de bloedvloeiende vrouw, zij 'gevoelde aan haar lichaam, dat zij van die kwaal genezen was), zo 'ervaren' wij het ook als ons de zonden vergeven worden!
Afgewezen, hóe ervaren wij de vergeving der zonden? Well, door het geloof. Dat betekend dat als het geloof zwak is, ik twijfel. Dat is niet de zekerheid van het geloof in haar volle kracht.
Nee, er is meer. Het verzekerde geloof leert vertrouwen, ook al voelt zij niets. Ook al is de hemel van koper, al kan de ziel het allemaal niet meer bezien en moet het zichzelf aanklagen, dan nog is er in het hart dat stille vertrouwen, waardoor ik ontwijfelbaar weet dat God, ondanks alles, mijn Vader is.
Leven van ervaring op ervaring is mooi, en zalig de mens die die ervaringen kent. Maar het zijn, zoals de ouden zeiden: 'uurtjes van korte duurtjes'. En al onze bevindingen, hoe zoet ook, hoe onmisbaar ook, geven ons geen grond om op te staan. De enige grond die wij hebben is het geloof in Christus Jezus. Of, anders gezegd: Een vast vertrouwen dat mij al mijn zonden om Christus wil vergeven zijn.