oecumene van het hart

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

De bloedvloeiende vrouw zocht genezing voor haar ziekte, ja, dat voel je idd als je daarvan geneest, maar dat kun je zomaar niet vergeestelijken.
De wonderen die de Heere Jezus deed, waren tekenen van Zijn werk van vergeving en verlossing.
Opvallend is dat 'genezen' en 'de zonden vergeven' zelfs wel als synoniem wordt gebruikt in de Bijbel. Vgl. Markus 4:12 met Matth. 13:15.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
En als we nu geen gehoor krijgen?
We kunnen ons ook inbeelden dat we aangenomen zijn en als we het dan niet zijn gaan we dan toch verloren met een ingebeeld geloof.
Geloof moet volgens mij toch een zekerheid zijn en als we die niet hebben, kunnen we dat niet zomaar pakken.
Ik geloof dat wie in oprechtheid bidt, toch eens gehoor zal krijgen.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

De rest van je posting laat ik even voor wat het is.
Beste Jelle,

geloof is amen zeggen op Gods belofte. God die zegt: roep tot Mij en ik zal u horen, nader tot Mij en ik zal tot U naderen, klopt en u zal opengedaan worden.
Dus er staat hier dat we gehoor krijgen. Houdt dat God maar voor, Jelle.
En denk aan de onrechtvaardige rechter en aan de blinde Barthimeus; die riep des te meer. Zal God dan geen recht doen aan degenen die dag en nacht tot Hem roepen?

Ik spreek je graag over drie nachten nog een keer.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
We kunnen ons ook inbeelden dat we aangenomen zijn en als we het dan niet zijn gaan we dan toch verloren met een ingebeeld geloof.
Geloof moet volgens mij toch een zekerheid zijn en als we die niet hebben, kunnen we dat niet zomaar pakken.
Wanneer bidden we oprecht? bidden we vaak ook niet omdat we bang zijn om in de hel te komen en omdat we wel heel graag in de hemel willen komen.
Is het altijd oprecht of is het heel vaak vanuit een angstgevoel?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ook dat kan een oprecht gebed zijn, Jelle.
memento

Bericht door memento »

Zoals de mensen, die door de Heere Jezus genezen werden, dit 'voelden' (zoals de bloedvloeiende vrouw, zij 'gevoelde aan haar lichaam, dat zij van die kwaal genezen was), zo 'ervaren' wij het ook als ons de zonden vergeven worden!
Afgewezen, hóe ervaren wij de vergeving der zonden? Well, door het geloof. Dat betekend dat als het geloof zwak is, ik twijfel. Dat is niet de zekerheid van het geloof in haar volle kracht.

Nee, er is meer. Het verzekerde geloof leert vertrouwen, ook al voelt zij niets. Ook al is de hemel van koper, al kan de ziel het allemaal niet meer bezien en moet het zichzelf aanklagen, dan nog is er in het hart dat stille vertrouwen, waardoor ik ontwijfelbaar weet dat God, ondanks alles, mijn Vader is.

Leven van ervaring op ervaring is mooi, en zalig de mens die die ervaringen kent. Maar het zijn, zoals de ouden zeiden: 'uurtjes van korte duurtjes'. En al onze bevindingen, hoe zoet ook, hoe onmisbaar ook, geven ons geen grond om op te staan. De enige grond die wij hebben is het geloof in Christus Jezus. Of, anders gezegd: Een vast vertrouwen dat mij al mijn zonden om Christus wil vergeven zijn.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ja, memento, en dat moet bevindelijk gekend worden. Anders zijn het allemaal mooie woorden en anders niks.
Miscanthus

Wanneer bidden we oprecht? bidden we vaak ook niet omdat we bang zijn om in de hel te komen en omdat we wel heel graag in de hemel willen komen.
Is het altijd oprecht of is het heel vaak vanuit een angstgevoel?
Dat maakt niks uit, Jelle.
Sommigen menen soms rechtzinniger te zijn dan God en willen ons doen geloven dat we God s eer liever moeten hebben dan onze zaligheid. Alsof daar een tegenstelling zou zijn! Gods eer wordt juist vergroot doordat zondaren tot Hem komen.
Verder is oprecht bidden een onmogelijke opgave. Het is ook geen grond voor hoop of iets dergelijks. De enige grond voor hoop Zijn Gods beloften, die zwart op wit staan. We hebben ene Hogepriester in de hemel die voor ons bid en niets liever doet dan -ook voor jou, je gebeden te heiligen en bij God te brengen.

[Aangepast op 8/9/05 door Miscanthus]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ja, memento, en dat moet bevindelijk gekend worden. Anders zijn het allemaal mooie woorden en anders niks.
Waarom stel jij bevinding gelijk aan gevoelen?

Zullen we eerst even de definitie voor gevoel helder proberen te krijgen?

Hoe sta je tegenover mijn voorbeeld uit het dagelijks leven? Ik stel vertrouwen los van gevoel. Toch heeft vertrouwen een bevindelijk karakter.

[Aangepast op 8/9/05 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Ik snap niet wat je hiermee toevoegt aan de posting van Memento.
Ja, een mystiek sausje misschien?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bevinden = ervaren, aan den lijve ondervinden
(definitie uit de losse pols)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Wat is een mystiek sausje?
Miscanthus

Bevinden = ervaren, aan den lijve ondervinden
(definitie uit de losse pols)
1 waarneming na onderzoek => conclusie
2 [prot.] persoonlijke geloofservaring
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Wat is een mystiek sausje?
Je maakt op deze manier een geloofsbelijdenis krachteloos. Je wikkelt het in bevinding en niemand weet meer precies waar het nou om ging.
Het gata niet o onze bevinding, alsof dat ene kenmerk van het ware zou zijn. het gaat om het blote vertrouwen op God en Zijn beloften.

[Aangepast op 8/9/05 door Miscanthus]
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Is geen antwoord op mijn vraag.
Plaats reactie