Mee eens.2. De meeste 'bekeringen' zonder geloof zullen nooit leiden tot waar geloof en ware bekering, en in die zin zijn er dus ook vele geveinsde bekeringen.
Ook mee eens. Maar ik durf toch niet goed te zeggen: pas daar of daar is het wederbarend werk van de Geest en daarvóór nog niet.3. Een door de Geest gewerkte overtuiging van zonden begint vóór het geloof, maar ik zou niet durven zeggen dat dat de ware bekering is. Een mens die overtuigd wordt, wordt juist overtuigd dat hij nog níet bekeerd is en nog níet gelooft.
Wat is ‘veel te veel’? Als we Calvijn lezen, dan wel de ‘hele’ Calvijn. Dus zowel wat jij benadrukt als wat ik benadruk; zo houden we het goede evenwicht. Het gaat om het ware geloof en de ware bekering, maar wat daaraan voorafgaat moeten we niet zomaar wegwerpen. Niet de dag der kleine dingen verachten.Afgewezen, naar mijn mening focus je veel te veel op deze uitdrukking van Calvijn.
Geen ‘ware bekering’, maar wel een ‘beginsel van bekering’? Een beginsel van de ware bekering? We moeten oppassen voor een woordenspel.Wanneer we deze passage compleet lezen (zie mijn vorige posting) dan mogen we toch echt wel zeggen dat Calvijn geen ware bekering kende vóór het geloof.
Kijk, ik begrijp jouw punt wel, maar je bent zo schematisch. Calvijn spreekt heel beweeglijk en niet systematisch (zie ook de posting van Dort). Dat vind ik heel bevrijdend.