Opvatting predikant schokkend
Hoe fijntjes!Kaw schreef:En al die predikanten in de PKN die de bijbel een mooi verhaal vinden?
Het gebeurt wel vaker, dat er plotseling een treffend voorbeeld te vinden is van een bepaald moeilijk te omschrijven fenomeen.
Wel, de reactie van Kaw is wat dat betreft een felicitatie waard.
Hij bestaat het om op de golven van een te verwachten 'enorme verontwaardiging' snel even het onderwerp te verbreden naar (kennelijk) een hele grote groep predikanten in de PKN ('al die predikanten').
Zijn oordeel is, dat 'al die predikanten' de bijbel een mooi verhaal vinden. Een doodzonde natuurlijk!
En hij plaatst de afschuwelijkheid van dit gedrag op één lijn met de buiten de christelijke traditie vallende opvattingen van één andere predikant.
Het is een rein en klaar voorbeeld van demagogie. De stemming, die er al heerst gebruiken en opvoeren ten gunste van een eigen strijd tegen 'al die predikanten'.
Weg is de nuance. Weg is de eerbiedige houding, die men wel heeft tegen 'al die predikanten in eigen kring'. telt allemaal niet meer. Ds. Veenhuizen geeft Kaw de ultieme stok in handen om een hele andere groep predikanten nog eens de oren te wassen. Wie ze zijn, wat ze zeggen, waar ze wonen...het maakt allemaal niets meer uit. Het belangrijkste kenmerk van 'al die predikanten' is nu geworden: ze zijn net zo erg als ds. Veenhuizen, want ze vinden de bijbel allemaal een mooi verhaal.
Overigens, de posting van kaw was een vraag: "wat te denken van..."
van mijn kant daarop dan graag een antwoord: het vak predikant is een moeilijk vak. iedereen kan zonder zelf geraakt te worden van alles over je zeggen, roddelen en roepen. Daarbij staan predikanten ook nog eens volop in het centrum van de spanning kerk en samenleving. Enerzijds bedienaar van het Goddelijke Woord, anderzijds pastor, die met allerlei levensvragen en praktijken om moet gaan. laten we ze maar niet allemaal over één kan scheren. dat laten we wel over aan cynische politici, die denekn wat ze zeggen en doen wat ze zeggen.
gravo
Ik vind het wel een interessante voor het topic PKN en 2 Joh.
En Gravo, je kan niet ontkennen dat er meer predikanten zijn met nogal opmerkelijke, onbijbelse opvattingen...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Het is een ambt, een beroep ja. Ze nemen ook hun eigen inzichten en levenservaring en hunzelf mee de preekstoel op.refo schreef:Predikant is evengoed een vak. Hadden meer predikanten daar maar oog voor.
Het gaat me wel wat ver als een dominee zegt in reïncarnatie geloofd en de Bijbel in twijfel trekt.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.