oecumene van het hart

Miscanthus

oecumene van het hart

Bericht door Miscanthus »

Ik las vandaag een mooie, die ik in het licht van deze topic, goed vond passen:

Volgens ds. Hegger bestaat de ware oecumene in het vertrouwen op God die de levende Waarheid, èn de Liefde is. De valse oecumene bestaat in het vertrouwen op dogma’s van eigen menselijke makelij met als bitter resultaat: het verketteren van hen die het niet eens zijn met ons eigen geliefde leerstelsel.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Mja, maar dezelfde Hegger gaat daar wel ver in. Gian kan je daar meer over vertellen.
memento

Bericht door memento »

Ach ja, schoppen tegen dogma's. De historie heeft al meermalen genoegzaam bewezen dat wanneer men de 'liefde' gaat verheffen boven de gezonde leer, men lege kerken met een onbijbelse leer overhoudt...

Nee, het echte eucomene vind zich in een gezonde* (dat is: calvinistisch in grondbeginsel) leer, én de gezonde liefde.

* Gezond betekend m.i. wél ruimte voor interpretatie over minder belangrijke zaken (zoals bv. de vraag over hoe God een mens, bevindelijk gezien, leidt). Echter, laat als het gaat over de belangrijke hoofdzaken, mn. het zalig worden uit genade alleen, door het geloof in Christus Jezus, de onfeilbaarheid van de Heilige Schrift, etc, geen enkele ruimte open.'
plebe

Bericht door plebe »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus

Volgens ds. Hegger bestaat de ware oecumene in het vertrouwen op God die de levende Waarheid, èn de Liefde is. De valse oecumene bestaat in het vertrouwen op dogma’s van eigen menselijke makelij met als bitter resultaat: het verketteren van hen die het niet eens zijn met ons eigen geliefde leerstelsel.
Woorden naar mijn hart. Een wijze broeder die ds. Hegger. Dankbaar lees ik nog regelmatig zij brieven van eenheid.org.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
rekcor

Bericht door rekcor »

Gezond betekend m.i. wél ruimte voor interpretatie over minder belangrijke zaken
Wat zijn deze minder belangrijke zaken precies? Volgens mij een moeilijk punt, we hebben niet echt een filter voor die dingen.

Er zijn bijv. mensen die bij een broekdragende vrouw Zeer Principieele en Uiterst Belangrijke Wezenlijke bezwaren hebben...

Die discussie wordt ergens anders gevoerd op dit forum, maar mijn punt is dus: welke punten zijn matig belangrijk?
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door rekcor
Gezond betekend m.i. wél ruimte voor interpretatie over minder belangrijke zaken
Wat zijn deze minder belangrijke zaken precies? Volgens mij een moeilijk punt, we hebben niet echt een filter voor die dingen.

Er zijn bijv. mensen die bij een broekdragende vrouw Zeer Principieele en Uiterst Belangrijke Wezenlijke bezwaren hebben...

Die discussie wordt ergens anders gevoerd op dit forum, maar mijn punt is dus: welke punten zijn matig belangrijk?
Alle uiterlijkheden vallen m.i. onder minder belangrijke zaken (uiterlijkheden zijn puur afhankelijk van cultuur, en nergens ter wereld gelijk).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus

Da's nou echt wat je noemt een open deur intrappen.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Ik las net in de brief van Hegger over 'wees blijde'.
toen moest ik opeen hier aan denken (waar gebeurd):

Toen de kerk uitging, liep iemand een voorbijganger tegen het lijf, die hem vroeg: 'Meneer, is hier een begrafenis?".
Waarop de andere antwoordde: "Nee hoor, ze hebben een nieuwe dominee".

Hij was naar een bevestigingsdienst geweest.

Zoveel blijheid straalde de gemeente dus niet uit..... :i
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
appie

Bericht door appie »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Ik las net in de brief van Hegger over 'wees blijde'.
toen moest ik opeen hier aan denken (waar gebeurd):

Toen de kerk uitging, liep iemand een voorbijganger tegen het lijf, die hem vroeg: 'Meneer, is hier een begrafenis?".
Waarop de andere antwoordde: "Nee hoor, ze hebben een nieuwe dominee".

Hij was naar een bevestigingsdienst geweest.

Zoveel blijheid straalde de gemeente dus niet uit..... :i
Ik was pas bij een begrafenis van een buitenkerkelijke.

De mensen die erbij waren, liepen er gewoon bij in hun vrijetijdskleding: spijkerbroek met shirtje e.d.

Hieruit kan je concluderen dat wanneer een buitenkerkelijke een kerk uit ziet komen, met allemaal netjes geklede mensen, diegene waarschijnlijk snel het idee krijgt van een begrafenis.

Hoe kunnen wij met onze kleding laten zien dat we blij zijn?

Moeten wij onze kleding aan gaan passen omdat de mensen denken dat het een begrafenis is?

Nette kleding hoort wat mij betreft de kerkgang.

Een orthodoxe jood is toch ook aan zijn kleding te herkennen?
En wat denk je van moslims? Ik las pas dat in Nederland zich wekelijks autochtonen tot de Islam bekeren. De aantrekkelijkheid van de godsdienst is dus niet af te leiden aan de blijheid die de kleding uit moet stralen.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Dat hoor ik ook weleens, dat als we uit de kerk komen niet blij kijken.
Het kan ook zijn dat we geraakt zijn door een confronterend woord.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Dat hoor ik ook weleens, dat als we uit de kerk komen niet blij kijken.
Het kan ook zijn dat we geraakt zijn door een confronterend woord.
Achja, de Joden een aanstoot, en de Grieken een dwaasheid...

Enne, als het goed is, is de kerkdienst idd een begrafenis, en wel de begrafenis van de oude mens...
memento

Bericht door memento »

Annemoon, niet alles zo letterlijk nemen...
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Toch snap ik de titel van dit topic niet echt!!

oe·cu·me·ne (de ~)
1 beweging die de verbroedering van de verschillende christelijke kerken nastreeft
2 de hele mensenwereld als georganiseerd geheel

[Aangepast op 5/9/05 door Lizzy]
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Plaats reactie