Bijbelstudie naar Judas

Plaats reactie
memento

Bijbelstudie naar Judas

Bericht door memento »

De PKN poste dit fragment op haar website.
http://www.pkn.nl schreef:Dit gespreksboekje volgt dit spoor niet, maar gaat een andere richting uit: het luistert naar stemmen die al jarenlang opgaan om Judas in een ander licht te bezien. Niet langer als schurk, maar als iemand die symboliseert hoe mensen kunnen vastlopen in de spanning tussen ideaal en werkelijkheid. Judas wás een volgeling van Jezus. Hij heeft zijn leermeester misschien wel het beste van al Jezus' volgelingen begrepen. Zijn handelen zou erop gericht zijn het koninkrijk van God dichterbij te brengen. Daarbij ging hij te werk in opdracht van Jezus zelf. Zijn bedoelingen waren zuiver. Uit liefde laadde hij schuld op zich.
Graag zou ik dmv een gezamelijke bijbelstudie hier op het forum willen bezien of deze benadering van Judas (mn de vetgedrukte stelling) overeenkomt met hetgeen de Schrift ons leert.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Johannes 13
21 Na deze woorden werd Jezus ontroerd in de geest en Hij getuigde en zeide: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: één van u zal Mij verraden. 22 De discipelen zagen elkander aan, in het onzekere, van wie Hij sprak. 23 Eén van de discipelen, dien Jezus liefhad, lag aan de boezem van Jezus; 24 hem dan gaf Simon Petrus een wenk en zeide tot hem: Zeg, wie het is, van wie Hij spreekt. 25 Deze, aanstonds zich aan de borst van Jezus werpende, zeide tot Hem: Here, wie is het? 26 Jezus dan antwoordde: Die is het, voor wie Ik het stuk brood indoop en wie Ik het geef. Hij doopte dan [het] stuk brood in en nam het en gaf het aan Judas, de zoon van Simon Iskariot. 27 En na dit stuk brood, toen voer de satan in hem. Jezus dan zeide tot hem: Wat gij doen wilt, doe het met spoed. 28 Maar niemand van de aanliggenden begreep, waartoe Hij hem dit zeide; 29 want sommigen meenden, dat Jezus, omdat Judas de kas hield, tot hem zeide: Koop wat wij nodig hebben voor het feest, of dat hij iets aan de armen moest geven. 30 Hij nam dan het stuk brood en vertrok terstond. En het was nacht.

"De satan voer in hem" staat er. Vergelijk dit met: "Zijn bedoelingen waren zuiver. Uit liefde laadde hij schuld op zich."

Jezus zegt wel: "Wat gij doen wilt, doe het met spoed", maar de conclusie "Daarbij ging hij te werk in opdracht van Jezus zelf" gaat veel te ver. Er staat: wat gij doen wilt, het initiatief ging dus uit van Judas en niet van Jezus.
Laatst gewijzigd door Dathenum op 13 apr 2006, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Dathenum schreef:Is het wel zinvol om hier een studie over te doen? Volgens mij is de bijbel hier zo duidelijk over dat er weinig te studeren valt.

jBen je met alle teksten zo snel klaar?
Er is wel meer te zeggen over Judas vanuit de Bijbel.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Miscanthus schreef:
Dathenum schreef:Is het wel zinvol om hier een studie over te doen? Volgens mij is de bijbel hier zo duidelijk over dat er weinig te studeren valt.

jBen je met alle teksten zo snel klaar?
Er is wel meer te zeggen over Judas vanuit de Bijbel.
Uiteraard valt er veel meer uit de bijbel te halen over Judas, maar de vraag van Memento was: (...)of deze benadering van Judas (mn de vetgedrukte stelling) overeenkomt met hetgeen de Schrift ons leert. En het is m.i. volkomen duidelijk dat dat niet zo is.

Maar goed, laat je vooral niet weerhouden :wink: Ik zal de betreffende zin uit mijn posting verwijderen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Wat zou de drijfveer van Judas geweest zijn? Teleurstelling en frustratie over het uitblijven van het Koninkrijk?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:Wat zou de drijfveer van Judas geweest zijn? Teleurstelling en frustratie over het uitblijven van het Koninkrijk?
Geld.
Dat blijkt duidelijk uit de geschiedenis van de zalving te Bethanie, Markus 14. Direct daarna gaat hij naar de overpriesters.

Of macht. Omdat hij toen hoorde dat Jezus begraven zou worden, dus geen aards koninkrijk, waar hij een mooie positie zou kunnen krijgen.
Frappant: uit Judas' handelwijze blijkt duidelijk dat hij de enige was die Jezus geloofde toen Hij zei dat Hij zou gaan lijden en sterven.

Ook frappant: toen Jezus zei "Kunt gij niet 1 uur met mij waken?" sliepen alle discipelen, alleen Judas was wakker.
rekcor

Bericht door rekcor »

Judas schreef:Of macht. Omdat hij toen hoorde dat Jezus begraven zou worden, dus geen aards koninkrijk, waar hij een mooie positie zou kunnen krijgen
Overigens dachten alle discipelen tot (bijna) het laatste moment aan een aards koninkrijk.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Is dit bijbelstudie?
welke tekstgedeelten gaan we erbij nemen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Neem me niet kwalijk, Miscanthus. :oops:
Het was even n.a.v. een vraagje van Unionist.
On-topic maar weer dan.

@rekcor: ik heb een andere nickname, geen Judas. :wink:
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik heb me er niet bijzonder in verdiept maar wat in mij opkomt als ik dit lees: ik heb toch altijd het idee gehad dat dit geen goede opzet was van Judas. Als hij gewillig - uit liefde - de schuld op zich had genomen was het toch niet nodig om zelfmoord te plegen? (voorzover je over nodig kan spreken...) Of om zo'n wroeging te hebben waarover je leest in Mattheüs? Als ik die tekst (over het in de tempel gooien van het geld) beter bekijk zie ik toch echt dat Judas van zichzelf vindt dat hij dit nooit had moeten doen. Ook in Handelingen lees ik eigenlijk geen aanwijzingen dat we over Judas positief zouden moeten denken als ik Petrus betoog lees vlak voor de loting van een nieuwe apostel. Op zich een interessante gedachte maar voor we echt met teksten terug zouden 'gooien' vraag ik me eigenlijk af vanuit welke gedachte deze positieve insteek t.o.v. Judas komt?
Unionist

Bericht door Unionist »

rekcor schreef:
Judas schreef:Of macht. Omdat hij toen hoorde dat Jezus begraven zou worden, dus geen aards koninkrijk, waar hij een mooie positie zou kunnen krijgen
Overigens dachten alle discipelen tot (bijna) het laatste moment aan een aards koninkrijk.
Dat was niet zo gek, want Jezus ontkent dat ook helemaal niet. En vele profeten profeteerden van een regering van Christus in Jeruzalem.

Het was alleen de tijd nog niet.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie