De Heilige Geest werkt onrust?

jacob

Bericht door jacob »

MBE schreef:
Marnix schreef:En als gedoopte ben je wel kind van God.
Nu ben je tenminste duidelijk en blijkt dat we het over hele verschillende dingen hebben. En dat jij duidelijk een andere waarde toekend aan de doop dan ik (wij?).
Staat letterlijk in het doopformulier hoor.

Overigens ben ik het hier ook volledig met Marnix oneens. Dan zal God's verkiezing afhangen van onze keuze. Dat is onmogelijk.

Maar met de doop is de weg wel HELEMAAL open. En daar zal ik met jou wel helemaal van verschillen.
MBE

Bericht door MBE »

jacob schreef:
MBE schreef:
Nu ben je tenminste duidelijk en blijkt dat we het over hele verschillende dingen hebben. En dat jij duidelijk een andere waarde toekend aan de doop dan ik (wij?).

Overigens ben ik het hier ook volledig met Marnix oneens. Dan zal God's verkiezing afhangen van onze keuze. Dat is onmogelijk.

Maar met de doop is de weg wel HELEMAAL open. En daar zal ik met jou wel helemaal van verschillen.
Wat bedoel je? Wordt je door de doop een kind van God?
En waar verschillen wij dan?
Marnix

Bericht door Marnix »

jacob schreef:
MBE schreef:

Jacob, ik zeg niet dat Gods verkiezing afhangt van onze keuze... Ik zeg dat geloof wel een keuze is, niet een automatisme voor wie veranderd is en ongeloof een automatisme voor de rest. Je kan er wel twee kanten mee op, vandaar ook de bijbelse oproepen tot bekering en geloof. Blijkbaar kunnen mensen daar wat mee... en dat heeft ook consequenties. Ik ontken alleen de uitverkiezing niet.... Ik kan die twee zaken niet op een logische manier combineren, uitverkiezing en die keuzeverantwoordelijkheid. Toch noemt de Bijbel beiden dus wil ik aan beiden ook niets afdoen. Als er echter wordt gezegd dat de mens geen keuze kan maken, alleen het goede kiezen als hij uitverkoren is en alleen het slechte als hij niet uitverkoren is (want daar komt het wel op neer), dan wordt er mijns inziens aan een van beide bijbelse aspecten wel tekort gedaan... en nog wel om de reden dat we het anders als mens niet kunnen begrijpen... en dat is geen goede reden :)

MBE, wat je hier over de doop zegt vind ik nogal schokkend. De doop wordt altijd geleerd als opvolger van de besnijdenis.... Ik zal uw God zijn en u zult mijn volk zijn. Maar blijkbaar horen de kinderen volgens jou visie op de doop helemaal niet bij het verbond en is de doop slechts een belofte, die als God later dat kind ook nog geloof wil geven misschien ooit nog eens in vervulling gaat. Dat is onzeker geloof.... en bovendien wordt God en het verbond dat Hij met ons sluit ernstig tekort gedaan.

Even uit het doopformulier:

Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Vader verklaart en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade sluit. Hij neemt ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aan en zal ons daarom van al het goede voorzien, al het kwade van ons weren of het voor ons doen meewerken ten goede.

En de Zoon belooft ons afwasseing en vergeving van de zonden, en de Geest belooft ons de toeeigening van het heil.

Hoewel onze kinderen dit alles niet begrijpen mogen we hen daarom toch niet vande doop uitsluiten. Want evenals ze zonder het te weten deel hebben aan de veroordeling in Adam, zo worden ze ook zonder het te weten in Christus uit genade tot Gods kinderen aangenomen. (Dan de teksten uit Gen 17:7 en Hand 2:39)

Ook in het bid- en dankgebed komt dit terug, het kind wordt aangeduid als Gods kind.

Misschien wordt het voor jou ook tijd om je eens te herbezinnen op de gereformeerde leer, want je laat nu wel iets heel essentieels vallen....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Vader verklaart en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade sluit. Hij neemt ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aan en zal ons daarom van al het goede voorzien, al het kwade van ons weren of het voor ons doen meewerken ten goede.

En de Zoon belooft ons afwasseing en vergeving van de zonden, en de Geest belooft ons de toeeigening van het heil.

Hoewel onze kinderen dit alles niet begrijpen mogen we hen daarom toch niet vande doop uitsluiten. Want evenals ze zonder het te weten deel hebben aan de veroordeling in Adam, zo worden ze ook zonder het te weten in Christus uit genade tot Gods kinderen aangenomen. (Dan de teksten uit Gen 17:7 en Hand 2:39)

Ook in het bid- en dankgebed komt dit terug, het kind wordt aangeduid als Gods kind.
Waarom dopen we kinderen? Omdat ze geheiligd zijn in hun ouders (indien de ouders ware gelovigen zijn). Dit verklaard ook het bovenstaande. Als de kinderen echter tot onderscheid zijn gekomen zullen ze echter zelf tot geloof en bekering moeten komen. Want zoals we slechts door geboorte een kind van onze natuurlijke ouders worden, worden we door de wedergeboorte een kind van God.
Marnix

Bericht door Marnix »

Dathenum schreef:

Waarom dopen we kinderen? Omdat ze geheiligd zijn in hun ouders (indien de ouders ware gelovigen zijn). Dit verklaard ook het bovenstaande. Als de kinderen echter tot onderscheid zijn gekomen zullen ze echter zelf tot geloof en bekering moeten komen. Want zoals we slechts door geboorte een kind van onze natuurlijke ouders worden, worden we door de wedergeboorte een kind van God.
Is een gedoopt kind wel een kind van God? Dat een zo iemand later tot onderscheid komt en voo reen keuze komt te staan en twee kanten op kan, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar daarom was het bij de doop al wel een kind van God, net zoals de verloren zoon kind van vader was voor hij zijn vaderlijk huis verliet... en zelfs daarna was hij nog kind van vader..... maar hij was dood... en werd pas weer levend toen hij terugkeerde.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nee... omdat je de wisselwerking Gods werk en menselijke verantwoordelijkheid hier niet erkent.

Als de Joden aan Petrus vragen wat ze moeten doen om behouden te worden is het antwoord: Bekeer je en laat je dopen.

Waarom krijg ik als ik daarop hamer steeds te horen: Maar dat kan je niet, dat moet de Geest doen?
Wisselwerking betekent in jouw optiek: mijn keuze is ten slotte beslissend. Terwijl ik zeg: nee, het werk van de Geest is uiteindelijk beslissend. Dat laatste is ook geheel bijbels; ik hoef alleen maar naar Romeinen 9 te verwijzen. Gods verkiezing is uiteindelijk het bepalende en níet mijn keuze.
Jij zegt dat je het daar niet mee eens bent, maar grondt dit niet op de Bijbel. De teksten die jij aanhaalt, zijn teksten die de mens oproepen de eis van het verbond in te willigen, maar nergens staat in die teksten dat een mens dat ‘dus’ ook kan. Jij leest dus iets in die teksten wat er niet staat.
‘Bekeert u’, zeggen de apostelen. ‘Dat kun je dus’, concludeer jij. Maar hoewel de eis blijft, en hoewel wij ons inderdaad bekeren als de Geest meekomt in dat woord, is jouw conclusie niet juist. Wij kunnen niet. En dat zegt de Bijbel op vele plaatsen. En wij moeten. Dat zegt de Bijbel ook op veel plaatsen. Dat is geen wisselwerking, dat is een spanning.
Vernieuwing is een proces in je leven die God aan Zijn kinderen geeft, dus ook bewerkt in de levens van gedoopte mensen. Maar je kan dat proces wel tegenwerken en zeggen: God wil mijn Vader zijn... maar ik hoef zijn kind niet te zijn. Dat is wat de bijbel noemt: De Geest bedroeven... denk aan de verloren zoon, die kind van vader was... vanaf de geboorte... maar toch wegliep.
Vind ik wat vaag; je bent vernieuwd of niet vernieuwd, niet iets ertussenin.
Ken je die plaat van de smalle en brede weg? Tussen die twee wegen zitten kleine zijweggetjes die van de ene naar de andere weg. Er zijn best voorbeelden in de bijbel van mensen die hun geloof kwijtraakten... Dat is ter waarschuwing voor ons om op die smalle weg te blijven, dat is het strijden om in te gaan.
Dat is dan een fout op die plaat. Er is nog nooit een ware gelovige in de Bijbel zijn geloof kwijtgeraakt. Dat zou immers betekenen dat Jezus Zijn woord niet waarmaakt: Niemand zal ze uit mijn hand rukken.
En als gedoopte ben je wel kind van God. Dat wordt je niet later als je gaat geloven pas.
Klopt, maar slechts in uitwendige zin. Pas als je gaat geloven, ben je in de werkelijke zin van het woord kind van God (kind van de belofte, Rom. 9:8).
Raar dat hier wel wordt benadrukt dat je als je het verkeerde kiest verantwoordelijk bent voor je ondergang, maar niet wordt gezegd dat als je het goede kiest, je redding ook een gevolg van die keuze is... (en blijft dus staan dat dit alles door God mogelijk is, zonder Hem zou je verloren gaan dus alle eer gaat sowieso naar Hem toe).
Als je het verkeerde kiest, ben je verantwoordelijk voor je ondergang. Als je het goede kiest, is dat omdat de Geest van God die keuze in je werkt. Nogmaals, God geeft niet de MOGELIJKHEID van een keuze, want dan zou het ten slotte toch nog aan onze GEBRUIKMAKEN VAN DIE MOGELIJKHEID liggen als we zalig worden; dan hangt onze zaligheid op het laatst toch weer van ons af en niet van God.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nee... omdat je de wisselwerking Gods werk en menselijke verantwoordelijkheid hier niet erkent.

Als de Joden aan Petrus vragen wat ze moeten doen om behouden te worden is het antwoord: Bekeer je en laat je dopen.

Waarom krijg ik als ik daarop hamer steeds te horen: Maar dat kan je niet, dat moet de Geest doen?
Wisselwerking betekent in jouw optiek: mijn keuze is ten slotte beslissend. Terwijl ik zeg: nee, het werk van de Geest is uiteindelijk beslissend. Dat laatste is ook geheel bijbels; ik hoef alleen maar naar Romeinen 9 te verwijzen. Gods verkiezing is uiteindelijk het bepalende en níet mijn keuze.
Jij zegt dat je het daar niet mee eens bent, maar grondt dit niet op de Bijbel. De teksten die jij aanhaalt, zijn teksten die de mens oproepen de eis van het verbond in te willigen, maar nergens staat in die teksten dat een mens dat ‘dus’ ook kan. Jij leest dus iets in die teksten wat er niet staat.
‘Bekeert u’, zeggen de apostelen. ‘Dat kun je dus’, concludeer jij. Maar hoewel de eis blijft, en hoewel wij ons inderdaad bekeren als de Geest meekomt in dat woord, is jouw conclusie niet juist. Wij kunnen niet. En dat zegt de Bijbel op vele plaatsen. En wij moeten. Dat zegt de Bijbel ook op veel plaatsen. Dat is geen wisselwerking, dat is een spanning.
Vernieuwing is een proces in je leven die God aan Zijn kinderen geeft, dus ook bewerkt in de levens van gedoopte mensen. Maar je kan dat proces wel tegenwerken en zeggen: God wil mijn Vader zijn... maar ik hoef zijn kind niet te zijn. Dat is wat de bijbel noemt: De Geest bedroeven... denk aan de verloren zoon, die kind van vader was... vanaf de geboorte... maar toch wegliep.
Vind ik wat vaag; je bent vernieuwd of niet vernieuwd, niet iets ertussenin.
Ken je die plaat van de smalle en brede weg? Tussen die twee wegen zitten kleine zijweggetjes die van de ene naar de andere weg. Er zijn best voorbeelden in de bijbel van mensen die hun geloof kwijtraakten... Dat is ter waarschuwing voor ons om op die smalle weg te blijven, dat is het strijden om in te gaan.
Dat is dan een fout op die plaat. Er is nog nooit een ware gelovige in de Bijbel zijn geloof kwijtgeraakt. Dat zou immers betekenen dat Jezus Zijn woord niet waarmaakt: Niemand zal ze uit mijn hand rukken.
En als gedoopte ben je wel kind van God. Dat wordt je niet later als je gaat geloven pas.
Klopt, maar slechts in uitwendige zin. Pas als je gaat geloven, ben je in de werkelijke zin van het woord kind van God (kind van de belofte, Rom. 9:8 ).
Raar dat hier wel wordt benadrukt dat je als je het verkeerde kiest verantwoordelijk bent voor je ondergang, maar niet wordt gezegd dat als je het goede kiest, je redding ook een gevolg van die keuze is... (en blijft dus staan dat dit alles door God mogelijk is, zonder Hem zou je verloren gaan dus alle eer gaat sowieso naar Hem toe).
Als je het verkeerde kiest, ben je verantwoordelijk voor je ondergang. Als je het goede kiest, is dat omdat de Geest van God die keuze in je werkt. Nogmaals, God geeft niet de MOGELIJKHEID van een keuze, want dan zou het ten slotte toch nog aan onze GEBRUIKMAKEN VAN DIE MOGELIJKHEID liggen als we zalig worden; dan hangt onze zaligheid op het laatst toch weer van ons af en niet van God.
wim

Bericht door wim »

Denken jullie er ooit nog eens uit te komen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

wim schreef:Denken jullie er ooit nog eens uit te komen?
Je weet maar nooit.
Marnix

Bericht door Marnix »

Je weet maar nooit :) :D

Maar de komende dagen laat ik het onderwerp even rusten.
Afgewezen schreef:Wisselwerking betekent in jouw optiek: mijn keuze is ten slotte beslissend. Terwijl ik zeg: nee, het werk van de Geest is uiteindelijk beslissend. Dat laatste is ook geheel bijbels; ik hoef alleen maar naar Romeinen 9 te verwijzen. Gods verkiezing is uiteindelijk het bepalende en níet mijn keuze.
Wisselwerking is: En het werk van God en de eigen verantwoordelijkheid. Nogmaals, hoe zou je anders de Geest kunnen tegenwerken en bedroeven als je hier totaal geen invloed op zou hebben?!
Dat staat best wel in de Bijbel en daar heb ik vaak genoeg op gewezen. Ik ga het niet opnieuw doen. Er staat in de Bijbel dat je het vanuit je eigen natuur niet kan... maar dat je het wel kan als de Geest in je werkt... maar dat je daarin wel een keuze krijgt. Wel of niet geloven. God zegt niet: Doe wat met die beloften.... maar je kan het niet. Hij zegt: Doe wat met die beloften, ik maak het mogelijk dat je dat kan.
Je maakt geen onderscheid tussen wat we uit onszelf niet kunnen... en wat we door de Geest wel kunnen. Jij doet alsof iemand die gelooft, gelooft omdat hij niet anders kan. En dat zegt de bijbel nergens... we kunnen tegen Gods wil ingaan, we kunnen ons hart verharden, de Geest tegenwerken, terwijl we de mogelijkheid krijgen tot geloof.

Dat zegt de Bijbel en de teksten daarvoor heb ik meerdere malen aangehaald.... De bijbel zegt niet: Doe dat maar je kan het uit jezelf niet. Er wordt ook tot gelovigen, tot mensen die de Geest hebben ontvangen gezegd dat ze moeten strijden, niet hun hart verharden, de Geest niet bedroeven... en volharden om in te kunnen gaan.

Verwijt me dus niet dat ik geen bijbelse basis heb voor wat ik zeg. Dat je het niet met me eens bent en dingen anders interpreteert vind ik niet zo erg.... dat je vanwege meningsverschillen gaat roepen dat ik de hele bijbel niet als fundament heb voor mijn mening is een onjuiste beschuldiging.
Klopt, maar slechts in uitwendige zin. Pas als je gaat geloven, ben je in de werkelijke zin van het woord kind van God (kind van de belofte, Rom. 9:8 ).
Dat het daarvan afhangt of de beoften ook voor je in vervulling gaan klopt, maar dat wil niet zeggen dat je geen kind van God bent. Zoals de verloren zoon kind was van de vader, zo ben je als gedoopt kind kind van God. Alleen heb je daar niks aan als je ver bij Hem vandaan bent. Een gedoopt kind die later bij God vandaan gaat heeft niks aan de beloften, God kan die niet aan hem geven omdat hij niet naar Hem toegaat en bij Hem leeft...
Daarom gaan er ook zo ontzettend veel mensen verloren terwijl God wil dat ze allen behouden worden. Omdat God mensen voor een keuze stelt en de keuze die ze maken ook consequenties heeft.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Er staat in de Bijbel dat je het vanuit je eigen natuur niet kan... maar dat je het wel kan als de Geest in je werkt... maar dat je daarin wel een keuze krijgt. Wel of niet geloven. God zegt niet: Doe wat met die beloften.... maar je kan het niet. Hij zegt: Doe wat met die beloften, ik maak het mogelijk dat je dat kan.
“Ik maak mogelijk dat je het kan.” Nee, dat is een theologie die mij niet kan bevredigen, Marnix. Als God niet meer deed dan “mogelijk maken dat ik het kan”, dan zag het er niet best uit voor de mensheid.
Wisselwerking is: En het werk van God en de eigen verantwoordelijkheid. Nogmaals, hoe zou je anders de Geest kunnen tegenwerken en bedroeven als je hier totaal geen invloed op zou hebben?!
Jozua 24: “En nu, vreest den Heere en dient Hem in oprechtheid in in waarheid; en doet weg de goden, die uw vaders gediend hebben aan gene zijde der rivier in Egypte, en dient den Heere. …. Toen antwoordde het volk en zeide: Het zij verre van ons, dat wij den Heere verlaten zouden om andere goden te dienen. … Toen zeide Jozua tot het volk: Gij zult den Heere niet kunnen dienen, want Hij is een heilig God, Hij zal uw ongerechtigheid en uw zonden niet vergeven.”
Jer. 13:23: “Zal ook een Moorman zijn huid veranderen? Of een luipaard zijn vlekken? Zo zult gijlieden ook kunnen goed doen, die geleerd zijt kwaad te doen. “ [Let wel, dit zegt God tegen het verbondsvolk.]
…terwijl we de mogelijkheid krijgen tot geloof.
Er staat nergens in de Bijbel dat we de mogelijkheid krijgen tot geloof. Jezus zegt: “Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader Die Mij gezonden heeft, hem trekke.” Niet voor tweeërlei uitleg vatbaar, lijkt me.
Verwijt me dus niet dat ik geen bijbelse basis heb voor wat ik zeg. Dat je het niet met me eens bent en dingen anders interpreteert vind ik niet zo erg.... dat je vanwege meningsverschillen gaat roepen dat ik de hele bijbel niet als fundament heb voor mijn mening is een onjuiste beschuldiging.
Marnix, de Bijbel is niet multi-interpretabel. En in dit geval is het: jij dwaalt of ik dwaal. Ik ben van mening dat jij dwaalt en vind jouw dwaling dermate ernstig, dat ik die niet als een kwestie van ‘verschil in interpretatie’ beschouw. Jouw dwaling is fundamenteel en tast de grondslagen van de Schrift en van de zaligheid aan.
Een gedoopt kind die later bij God vandaan gaat heeft niks aan de beloften, God kan die niet aan hem geven omdat hij niet naar Hem toegaat en bij Hem leeft...
Wie maakte dat de verloren zoon tot zichzelf kwam, dat hij opstond en tot zijn vader ging (even de gelijkenis doortrekkend). Had hij dat van zichzelf?
Omdat God mensen voor een keuze stelt en de keuze die ze maken ook consequenties heeft.
Inderdaad, en van nature kiezen we allen het verkeerde.
Je maakt geen onderscheid tussen wat we uit onszelf niet kunnen... en wat we door de Geest wel kunnen.
Wat kan een natuurlijk, verdorven mens dan doen door de Geest? Hij staat Gods Geest immers alleen maar tegen?
refo

Bericht door refo »

Je hebt volgens bepaalde theologische theorie twee categorieen onbekeerde mensen. De ene categorie 'wil' wel bekeerd worden, maar weet niet hoe. Ze zijn er nog niet echt aan ontdekt. de gewone kerkmens. Ze zijn wel op de goede plaats, echter de Geest heeft ZIjn werk bij hen niet gedaan. De tweede categorie is er wel aan ontdekt. De Geest heeft hen wel onrustig gemaakt.

In de preek van Durham wordt zo bezien alleen de tweede groep aangesproken.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

refo schreef:In de preek van Durham wordt zo bezien alleen de tweede groep aangesproken.
sorry refo,

ik heb hem net weggehaald, want het overtuigt toch niet. Ik schud het stof van m'n voeten in deze discussie en verklaar afgewezen als winnares.
De bruiloftsgasten die genodigd waren konden gewoon niet komen want Gods Geest had het geloof niet gewerkt. Dat was onze Heere Jezus misschien vergeten erbij te zeggen....
Dan zal God de bruiloft voor anderen bedoeld hebben en anderen geven, die niet konden maar toch kwamen.
Die eersten hadden geen kans....

ik wordt ook cynisch merk ik. Tijd om te stoppen.
refo

Bericht door refo »

Ik heb eigenlijk het gevoel dat Marnix de gevoelens niet helemaal peilt. Daarom is dit vooral voor hem.

Wie remonstrants is gaan geloven snapt de gereformeerden nooit. En andersom. Beiden hebben de Bijbel aan hun kant. De remonstranten de Bijbel op zich. De gerformeerden via de DL.

Dat blijft botsen.

Eens zal het goedkomen.
Dort

Bericht door Dort »

Het doet mij goed wat Afgewezen schrjft.

Stoddard schrijft in "Een leidsman tot Christus" ook over overtuigingen. Hij schrijft o.a. dat niemand ter wereld in staat is te zeggen welke overtuigingen de uitverkorenen en welke de verworpenen eigen zijn. Ook de H. Schrift zwijgt hierover. Alle overtuigingen laten de mens in de (geestelijke) dood.
Van der Groe zegt daarover: "Geen overtuiging zal ooit heilzaam of zaligmakend zijn, dan die door de krachtdadige werking des Geestes in 's mensen hart dadelijk (terstond, in de daad) doorbreekt tot een oprechtgelovige kennis en omhelzing van de Heere Jezus, zoals Hij ons wordt voorgedragen in de beloften des Heiligen Evangeliums."
Plaats reactie