De Heilige Geest werkt onrust?

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Pim schreef:Toen God door Zijn Geest mij het geloof schonk, toen kregen die beloften waarde! Zoals het ook verwoord wordt in de Catechismus, Vr.22. Wat is dan een Christen nodig te geloven? Antw. Al wat ons in het Evangelie beloofd wordt, hetwelk ons de Artikelen van ons algemeen en ongetwijfeld Christelijk geloof in een hoofdsom leren.
Maar Pim,

hoe zou het gegaan zijn, als jou verteld was dat God Zijn beloften van eeuwig leven en vergevoing van zonden en van de inwoning van de Heilige Geest aan jou schonk? Dat je die beloften al had, in plaats van dat je ze nog moest krijgen?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Miscanthus schreef:
Pim schreef:Toen God door Zijn Geest mij het geloof schonk, toen kregen die beloften waarde! Zoals het ook verwoord wordt in de Catechismus, Vr.22. Wat is dan een Christen nodig te geloven? Antw. Al wat ons in het Evangelie beloofd wordt, hetwelk ons de Artikelen van ons algemeen en ongetwijfeld Christelijk geloof in een hoofdsom leren.
Maar Pim,

hoe zou het gegaan zijn, als jou verteld was dat God Zijn beloften van eeuwig leven en vergevoing van zonden en van de inwoning van de Heilige Geest aan jou schonk? Dat je die beloften al had, in plaats van dat je ze nog moest krijgen?
Ik hoefde die beloften niet nog te krijgen, ik geloofde ze niet.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Pim schreef:Ik hoefde die beloften niet nog te krijgen, ik geloofde ze niet.
ow....
ik geloofde ze wel, maar ik had nooit begrepen dat ze voor mij waren...
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Miscanthus schreef:
ow....
Dan geloofde je ze niet, want ze zijn toch echt persoonlijk.......
Hartelijke groet,

Pim.

Miscanthus

Pim schreef:
Miscanthus schreef:
ow....
Dan geloofde je ze niet, want ze zijn toch echt persoonlijk.......
Ja, nu zie ik dat. Toen niet.
Miscanthus

Afgewezen schreef: Er is dus inderdaad 'meer' nodig dan alleen de beloften. De Geest is nodig.
Zelfs die Geest is ons in de belofte geschonken: Als wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen wil om ons tot lidmaten van Christus te heiligen. (doopformulier).

Ezechiël 36:27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
Lukas 11:13 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?

Dus hoe ontvangen we de Geest?
En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.

Laten we proberen geloof en wedergeboorte bij elkaar te houden. Als je dat uit elkaar gaat trekken, gaat het mis. Calvijn leerde volgens mij wedergeboorte door het geloof en laat het tegelijkertijd opgaan. Na Calvijn is de wedergeboorte meer benadrukt, wat we ook in de DL terugzien. Globaal kun je stellen dat wedergeboorte door geloof in de Lutherse traditie staat en dat in de (latere) gereformeerde traditie het geloof als gevolg van de wedergeboorte centraal staat.
Ook bij van der Groe volgt de wedergeboorte op het geloof.
De NGB zegt:
Artikel 24. Van de heiligmaking des mensen en de goede werken.
Wij geloven dat dit waarachtig geloof, in den mens gewrocht zijnde door het gehoor van het Woord Gods en de werking des Heiligen Geestes, hem wederbaart en maakt tot een nieuwen mens, en doet hem leven in een nieuw leven, en maakt hem vrij van de slavernij der zonde.
Volgens Wilhelmus à Brakel kennen we ons moment van wedergeboorte door onze eerste geloofsdaad. Het moment van die erste geloofsdaad is moeilijk te achterhalen. Het is ook niet zo belangrijk, het is genoeg als je op goede gronden besluiten kan dat men gelooft en dus wedergeboren is.

Bekering is in de bijbel een actief gebeuren waartoe wordt opgeroepen. Bekering als zelfstandig naamwoord komt in de bijbel nauwelijks voor. Ook de term "bekeerd worden" niet. In de Bijbel ligt dus sterk de nadruk op onze verantwoordelijkheid.
We worden opgeroepen tot geloof en bekering en niet tot wedergeboorte. Het accent op de wedergeboorte is dus misplaatst, als het ten koste gaat van onze verantwoordelijkheid. Daarom denk ik dat de visie van Marnix bijbelser is dan die van zijn opponenten. God legt ons geen onmogelijke geboden op, maar hij vermaant door Zijn bevelen te doen wat in ons vermogen ligt en te bidden voor wat voor ons onmogelijk is. (M. Henry bij Ezech 11:19).
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Kijk en nu snap ik het niet meer. Ik ga het even proberengoed helder te krijgen. Er wordt iemand gedoopt. God zegt: Ik wil je Vader zijn, ik wil je redden, dat beloof ik je. Daaraan koppelt Hij de eis van geloof. De mensen kan echter zich niet bekeren. Dat moet God geven... en dat geeft Hij vervolgens aan sommige gedoopte wel, die gaat echt geloven en bekeren zich en worden gered.... en anderen geeft Hij dat niet... die kunnen niet geloven en gaan verloren. Om het maar met Kuyper te zeggen, de doop was voor hen slecht "geknoei met water", God gaf ze wel beloften maar bekeerde ze vervolgens niet.

Dat is dan toch pas onzeker geloof, want nadat God beloften heeft gegeven (doop) is het nog maar afwachten of Hij ook het geloof geeft zodat iemand zich zal bekeren.
Om toch nog inhoudelijk op de discussie in te gaan:
De vraag is maar wat 'zeker' is. Als die zekerheid gekoppeld is aan mijn menselijke verantwoordelijkheid, is het toch maar een onzekere zekerheid. Gods beloften zijn zeker, maar wanneer ze niet in het geloof aanvaard worden, heb je er toch geen profijt van.
Er is dus inderdaad 'meer' nodig dan alleen de beloften. De Geest is nodig. En dan niet een Geest, Die machteloos is wanneer ik niet wil, maar een Geest Die overmachtig mijn wil vernieuwt, mijn hart opent en het geloof schenkt. Als dit niet meer gezegd mag worden, is er m.i. geen gesprek meer mogelijk.
Er is niet meer nodig dan de beloften van de doop. Dat de Geest nodig is klopt. Maar dat zit al in die beloften.

Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Geest verzekert Hij ons ervan dat Hij in ons wil wonen en ons tot levende leden van Christus wil maken. Hij eigent ons toe wat wij in Hem hebben: Afwassing van de zonden en dagelijkse vernieuwing van ons leven. Zo zullen wij tenslotte volkomen rein een plaats ontvangen, temidden van de gemeente der uitverkorenen.

Dat is de beloften van de doop. Dat geldt niet alleen voor uitverkoren gedoopten... dat geldt voor gedoopten, want ze zijn door God uitgekozen. De Geest belooft die vernieuwing, die toeeigening van het heil... al bij de doop. Dat geldt dus voor alle kinderen die gedoopt zijn... niet alleen voor hen die in Hem blijven.

Wat jij zegt mag zeker gezegd worden en ontken ik niet...... mijn vraag blijft: Als de Geest dit belooft aan alle gedoopten, maar niet alle gedoopten zullen in de gemeente van de uitverkorenen een plaats ontvangen, dan geeft dat toch aan dat er ook (met de nadruk op ook) menselijke verantwoordelijkheid met daarbij consequenties is? Want als de beloften echt zijn en de mens heeft totaal geen invloed hierop maar die verandering vindt voor de 100% van buitenaf plaats, van God, dan zouden toch alle gedoopte kinderen ook wedergeboren worden, dat wordt toch immers met de doop bedoeld? We kunnen dan dus toch de Geest tegenwerken en bedroeven en de beloften verspelen?

Pim, ik ben het helemaal met je verhaal eens. Ik heb het zelf ook meegemaakt trouwens... Ik zal nooit zeggen dat mijn geloof iets van mezelf is... het komt van God en het werk van de Geest. Alleen is dat niet iets wat God aan sommige gedoopten geeft, zodat de beloften waarde krijgen, volgens mij is dit wat God aan alle gedoopten wil geven... dat er toch gedoopte mensen verloren gaan komt door de eigen verantwoordelijkheid die ze hebben en waar ze verkeerd mee omgaan. Ze bedroeven de Geest. Daarmee heeft de mens dus wel invloed op zijn lot.

Maar verder ben ik het helemaal met je eens. Nogmaals, ik wil Gods werk niet kleiner maken dan het is.

Afgewezen, het is niet mijn bedoeling over te komen als iemand die hoog van de toren blaast. Als echt toch zo is overgekomen , sorry, mijn exucuses. Het was niet mijn intentie...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MBE

Bericht door MBE »

Miscanthus schreef:MBE,

je citeert een stukje van boston om aan te geven dat wedergeboorte noodzakelijk is. Dat wordt hier nergens betwist.
Moet je goed lezen wat hij zegt over wedergeboorte en geloven en over je eigen werken en wedergeboorte.
refo

Bericht door refo »

Pim schreef:Ik heb deze discussie langs de zijlijn gevolgd. Maar wil nu toch even reageren, als ervaringsdeskundige.

Marnix, misschien als ik het simpel zeg, dat het dan duidelijker is. Ik heb de beloften gekregen bij mijn doop. Ruim 20 jaar geloofde ik echter geen barst van wat allemaal in het Evangelie beloofd werd. Mijn doop was geen 'geknoei met water'. Ik geloofde echter niets van hetgeen God tegen mij had gezegd. Die beloften hadden (hoe erg ook) geen waarde voor mij. Dan kan er gezegd worden dat die beloften waarde voor je hebben, maar ik kan je zeggen dat ze dat niet voor je hebben, want je gelooft ze niet.

Toen God door Zijn Geest mij het geloof schonk, toen kregen die beloften waarde! Zoals het ook verwoord wordt in de Catechismus, Vr.22. Wat is dan een Christen nodig te geloven? Antw. Al wat ons in het Evangelie beloofd wordt, hetwelk ons de Artikelen van ons algemeen en ongetwijfeld Christelijk geloof in een hoofdsom leren.
Ik ben bang dat dit conclusies zijn die niet waar kunnen zijn. De beloften zijn van een onveranderlijke God. Die hebben altijd waarde ook al geloof je ze niet. Als je constateert dat ze voor jou eerst geen waarde hadden en nu wel is dat van jou uit geredeneerd. Het is niet zo als met een bus die iedere dag voor jouw deur stopt. Hij gaat naar Utrecht en je mag mee. Echter: je moet niet in Utrecht zijn en bovendien heb je een auto. Pas als je in Utrecht moet zijn en je geen auto hebt krijgt deze bus waarde.
Nee, zo is de vergelijking onjuist. Je moet namelijk wel degelijk in Utrecht zijn en het vervoermiddel dat jij hebt en auto noemt leidt je naar de afgrond.

Bij de doop heeft God namelijk de keus voor jou gemaakt. Daarom dopen we de kinderen. Inmiddels zitten we in 2006 en willen we precies op formule zetten hoe het nou zit als gedoopten uiteindelijk niet tot het geloof komen.
Met name in de Ger Gez kan dat de gemoederen behoorlijk op laten lopen. Ze herkennen een remonstrant op kilometers afstand en kunnen zich bepalen tot het steeds maar weer afvuren van artiekelen uit de DL of citaten van oudvaders. Er wordt tenslotte voor je gedacht. Alles is bij Calvijn of Dordt opgeschreven en nu weten we alles.
MBE

Bericht door MBE »

refo schreef:Ik ben bang dat dit conclusies zijn die niet waar kunnen zijn. De beloften zijn van een onveranderlijke God. Die hebben altijd waarde ook al geloof je ze niet. Als je constateert dat ze voor jou eerst geen waarde hadden en nu wel is dat van jou uit geredeneerd. Het is niet zo als met een bus die iedere dag voor jouw deur stopt. Hij gaat naar Utrecht en je mag mee. Echter: je moet niet in Utrecht zijn en bovendien heb je een auto. Pas als je in Utrecht moet zijn en je geen auto hebt krijgt deze bus waarde.
Nee, zo is de vergelijking onjuist. Je moet namelijk wel degelijk in Utrecht zijn en het vervoermiddel dat jij hebt en auto noemt leidt je naar de afgrond.
Het is toch een hele bijbelse waarheid dat de beloften voor de natuurlijke mens geen waarde hebben?
En de natuurlijke mens wil helemaal niet naar 'Utrecht' (om jouw voorbeeld te gebruiken).
ps 14: 2 De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
3 Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een.
(om dit keer geen DL te gebruiken)

Moet je perse gedoopt zijn voordat er een belofte in Gods Woord voor je staat?
refo

Bericht door refo »

Nee, de kinderen worden gedoopt OMDAT ze de beloften hebben:

Omdatl dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zo zal men de jonge kinderen, als erfgenamen van het rijk Gods en van Zijnj verbond, dopen;

Ze zijn door geboorte lidmaten:

Eerstelijk, hoewel onze kinderen in zonden ontvangen en geboren zijn, en daarom aan allerhande ellendigheid, ja, aan de verdoemenis zelf onderworpen, of gij niet bekent, dat zij in Christus geheiligd zijn, en daarom als lidmaten zijner gemeente, behoren gedoopt te wezen?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

De belofte van God hebben altijd een waarde. Eeuwigheidswaarde om zo te zeggen. Als je niets met de belofte doet, dan is dat niet omdat die belofte niet voor jou golden, maar komt dat voor je eigen rekening. Als we zeggen dat de belofte Gods geen waarde hebben, zolang je niet wedergeboren bent, dan nemen we God niet serious. Dan maken wij Hem in feite uit voor leugenaar!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

MBE schreef:Het is toch een hele bijbelse waarheid dat de beloften voor de natuurlijke mens geen waarde hebben?
Deze woorden zou ik niet willen gebruiken. Ten eerste hebben ze waarde in zichzelf, dat hangt niet af hoe de mens er mee omgaat. Ten tweede kunnen ze voor de natuurlijke mens wel waarde hebben, ze kunnen wel aantrekkelijk zijn, maar de natuurlijke mens gelooft ze niet! Wat doet die mens er dan wel mee? Nou, het tegenovergestelde van geloven: wantrouwen, er aan twijfelen.
Hartelijke groet,

Pim.

refo

Bericht door refo »

MBE schreef:
refo schreef:
Pim schreef:Ik ben bang dat dit conclusies zijn die niet waar kunnen zijn. De beloften zijn van een onveranderlijke God. Die hebben altijd waarde ook al geloof je ze niet. Als je constateert dat ze voor jou eerst geen waarde hadden en nu wel is dat van jou uit geredeneerd. Het is niet zo als met een bus die iedere dag voor jouw deur stopt. Hij gaat naar Utrecht en je mag mee. Echter: je moet niet in Utrecht zijn en bovendien heb je een auto. Pas als je in Utrecht moet zijn en je geen auto hebt krijgt deze bus waarde.
Het is toch een hele bijbelse waarheid dat de beloften voor de natuurlijke mens geen waarde hebben?
En de natuurlijke mens wil helemaal niet naar 'Utrecht' (om jouw voorbeeld te gebruiken).
ps 14: 2 De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
3 Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een.
(om dit keer geen DL te gebruiken)

Moet je perse gedoopt zijn voordat er een belofte in Gods Woord voor je staat?
Natuurlijk zoekt niemand God. Waarom denk je dat Hij anders 'goedertierenlijk verkondigers' uitzendt?

We moeten misschien eens wat meer het OT gaan lezen in plaats van de DL. Zegen en vloek wordt daar het volk gepredikt. Telkens weer. De zegen was bestemd voor wie Zijn inzettingen hield. De vloek voor de anderen. Het beloofde land was alle Israelieten TOEGEZEGD: Ik zal u brengen in een land, vloeiende van melk en honing. Dat was bestemd voor iedereen! Dan zeg je toch ook niet: ach, dat kan God nou wel zeggen, maar dat heeft toch geen waarde, die belofte. God is God en de beloften krijgen geen waarde omdat een mens ze op een gegeven moment gaat waarderen.
refo

Bericht door refo »

Pim schreef:
MBE schreef:Het is toch een hele bijbelse waarheid dat de beloften voor de natuurlijke mens geen waarde hebben?
Deze woorden zou ik niet willen gebruiken. Ten eerste hebben ze waarde in zichzelf, dat hangt niet af hoe de mens er mee omgaat. Ten tweede kunnen ze voor de natuurlijke mens wel waarde hebben, ze kunnen wel aantrekkelijk zijn, maar de natuurlijke mens gelooft ze niet! Wat doet die mens er dan wel mee? Nou, het tegenovergestelde van geloven: wantrouwen, er aan twijfelen.
Kun je dan in het kader van de beloften spreken van DRIE soorten mensen?

Mensen die zeggen: het zal wel.
Mensen die zeggen: ze hebben waarde gekregen voor mij.
Mensen die zeggen: ik zie dat ze waarde hebben, maar hoe ik het beloofde krijg, weet ik niet.
Plaats reactie