Afgewezen schreef:1 ding wil ik wel van jullie vragen. Ik krijg meerdere keren te horen dat ik het antwoord niet wil zien omdat het niet bij mijn ideeen zou passen of zo, dat vind ik een beetje jammer. Ik hoop toch wel er beseft wordt dat ik mijn wat afwijkende mening tov sommigen hier niet heb omdat ik de bijbel niet serieus neem.... maar juist omdat ik dat wel doe en daarom niet zomaar met alles wat me verteld wordt mee kan gaan... Bij meningsverschillen wordt er vaak over de ander gedacht: Hij is eigenwijs, of koppig, of wil niet luisteren, neemt de Bijbel niet serieus genoeg of wat dan ook... maar dat is lang niet altijd de oorzaak van meningsverschillen.
Ik zou het willen omdraaien, Marnix: jij doet (deed) steeds of jíj degene was die naar de Bijbel wil luisteren, en dat je opponenten alleen maar de DL napraten. Ik chargeer nu een beetje, maar je begrijpt me wel, denk ik.
De Bijbel is echter niet bedoeld om de ene tekst te andere te laten 'elimineren' en dat is wat jij een beetje doet (deed).
Verder maak jij regelmatig een karikatuur van je opponenten, alsof zij een volstrekte lijdelijkheid voorstaan of in ieder geval denken dat bijbelse beloften of bedreigingen hun niets te zeggen hebben.
Nogmaals, ik chargeer weer een beetje, maar ook nu snap je ongetwijfeld wat ik bedoel.
Ik kan me hier niet echt in vinden Afgewezen

Ik geef juist aan dat de Bijbel twee dingen aangeeft: Gods werk en menselijke keuzeverantwoordelijkheid. Beiden zijn niet zonder consequenties.
Dat zijn twee dingen die ik in de Bijbel leer, en niet altijd heel makkelijk met elkaar te combineren vind, toch heb ik niet 1 van beiden als onjuist bestempeld..... Ik zoek juist naar hoe die twee samenvallen en wat dat voor gevolgen heeft.
Verder geloof ik dat iedereen hier met die intentie is. Ik heb nooit beweerd dat ik, omdat ik aangeef dat ik dingen op de Bijbel baseer, ik zou denken dat andere dat niet doen. De Dordse Leerregels hebben ook vanuit de Bijbel gezocht naar antwoorden, hoewel ze daarbij een iets andere insteek hadden, de DL waren bedoeld als verweerschrift tegen de menselijke vrije wil... vandaar dat het er veel meer gaat over wat de mens niet kan en God wel... ik denk meer dan wanneer het geen verweerschrift geweest zou zijn maar dat even ter zijde. Ik geloof dat iedereen hier de waarheid van de Bijbel accepteert, en die ook goed leest... en dat we ondanks die overeenkomst toch verschillende dingen uit Bijbel halen.
Verwijt me dus neit dat ik mezelf boven anderen zou plaatsen of dat ik anderen beschuldig van het niet serieus nemen van de Bijbel, ik probeer alleen aan de hand van de Bijbel de dingen die ik zeg te onderbouwen en hang daar geen waardeoordelen aan vast.
Ik denk ook niet dat mensen niks aan de beloften hebben, ik snap alleen niet hoe dat zekerheid kan geven als je na het krijgen van die beloften nogmaals moet hopen dat je nog meer gegeven wordt, omdat je anders niks met die beloften zal gaan doen en alsnog verloren gaat. Mocht wat ik hier niet zeggen niet kloppen, dan bewijst dat toch dat die mensen hierin eigen verantwoordelijkheid hebben en daar twee kanten mee op kunnen gaan?
Goed, kunnen we nou weer gewoon terug naar de discussie, zonder telkens met dit soort beschuldigingen, verkeerde interpretaties van mijn woorden, te komen? Ik vraag vriendelijk om begrip voor het feit dat we op sommige puntenvan mening verschillen, maar toch allemaal de bijbel helemaal serieus nemen en kijken naar wat God ons zegt, waarom moet ik als reactie daarop dan weer allemaal van dit soort onterechte verwijten krijgen Afgewezen?