wij hebben een actieve mannenvereniging, een tweetal vrouwenvereniging, kinderclub, tieners en JV. Gesprekskring, geloofsleerkring, gebedsgroep, zondagschool en regelmatig bijbellezingen waar ruim 50% van de zitplekken vol zit. We hebben een actieve evangelisatiecommissie, er wordt ook een evangelisatiecursus gehouden. Daarnaast zijn er een verkoping van de vrouwenvereniging, een grote zomermarkt (waarop de evangelisatiecommissie ook actief aanwezig is), we houden gastendiensten voor de buurt en met de gemeente een gemeentedag waarop 40% van de gemeente aanwezig was afgelopen keer.
Dus bij ons is er met nog een avond catechisatie en belijdeniscatechisatie iedere dag wel iets waar de bijbel open gaat en bestudeert wordt. Daarnaast nog legio vrijwilligerswerk waarin mensen samenkomen.
Dat je niet meer net als in de begintijd van de kerk iedere dag bijeenkomt, snap ik, maar dat er niks wordt georganiseerd is natuurlijk een ander uiterste en kan nooit een teken van vrucht zijn. Als er vrucht is, dan wil je spitten in het woord, samen komen en daarover doorpraten!
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Ledental Lelystad
2025 107
2026 82
-25
Daar schrik ik van... Als kind veel geweest in de polder en warme herinneringen aan deze gemeente.
2025 107
2026 82
-25
Daar schrik ik van... Als kind veel geweest in de polder en warme herinneringen aan deze gemeente.
Ik heb er zelf ook een warm hart voor, maar probeer alleen een hand uit te steken naar de gemeenten zoals hier beschreven. Ja, gemeenteleven is essentieel, mits het maar wel om het Woord gaat. Er zijn ook gemeenten waar gezellige activiteiten de boventoon gaan voeren en waar het Woord dan niet meer centraal staat. Daar (en alleen daar) heb ik een wat voorzichtige houding toe. Voor de duidelijkheid: ik neem in onze gemeente ook deel aan activiteiten van allerlei aard, sta achter een kraam op verkopingen, woon gemeentedagen bij, loop mee met natuurwandelingen in de vroege dageraad enz.
Klopt hoor, en zoals toegelicht aan Bertiel woon ik die activiteiten zelf ook bij. Ik verwoord alleen dat ik best begrijp als kerkenraden huiverig zijn wanneer zulke activiteiten belangrijker lijken te worden dan elkaar ontmoeten rondom het Woord.FlyingEagle schreef: ↑Vandaag, 10:11 @Job, ik snap je voorzichtigheid niet helemaal. Die andere bijeenkomsten zijn bedoeld om de onderlinge relatie met elkaar te versterken en nieuwe leden kunnen laagdrempelig contacten opbouwen. Met een fair trek je ook nog mensen die niet kerkelijk meelevend zijn waar je wat kunt delen over het evangelie en over de onderlinge verhoudingen in de gemeente.
En deze bijeenkomsten komen niet in de plaats van de woordverkondiging of andere ambtelijke werkzaamheden.
Je zou een vergelijking kunnen maken met de eerste gemeenten in Handelingen, wat zouden zij in onze tijd en situatie gedaan hebben.
Wanneer er een groep gemeenteleden is die vooraan staat bij samenbindende activiteiten, maar die je nooit ziet bij doordeweekse diensten en op de Bijbelstudievereniging dan vraagt dat om alert te zijn. En ik geef grif toe dat het niet eenvoudig is. Ik wil ook niets liever dan dat de kerk een veilige thuishaven is.
- FlyingEagle
Dat het in de ene gemeente meer in de gezelligheid gaat dan in het woord (ik heb geen inzicht om welke gemeenten dit gaat, ik ken ze niet) is toch geen reden om gemeenten die dit helemaal niet doen de hand boven het hoofd te houden?
Dat laatste doe ik niet. Ik toon alleen begrip voor een dilemma. Voor een ontbrekend verenigingsleven heb ik geen begrip.FlyingEagle schreef: ↑Vandaag, 10:38 Dat het in de ene gemeente meer in de gezelligheid gaat dan in het woord (ik heb geen inzicht om welke gemeenten dit gaat, ik ken ze niet) is toch geen reden om gemeenten die dit helemaal niet doen de hand boven het hoofd te houden?
- FlyingEagle
Ik snap je dilemma niet. Maar dat ligt denk ik aan mijJob schreef:Dat laatste doe ik niet. Ik toon alleen begrip voor een dilemma. Voor een ontbrekend verenigingsleven heb ik geen begrip.FlyingEagle schreef: ↑Vandaag, 10:38 Dat het in de ene gemeente meer in de gezelligheid gaat dan in het woord (ik heb geen inzicht om welke gemeenten dit gaat, ik ken ze niet) is toch geen reden om gemeenten die dit helemaal niet doen de hand boven het hoofd te houden?
Ik begrijp hier helemaal niets van. De jeugd zoekt elkaar op, dat is een feit. De vraag is: waar vinden ze elkaar?
Mijns inziens is het goed als ze elkaar bij kerkelijke activiteiten ontmoeten. Want anders is de kans groot dat ze naar gelegenheden gaan waar je als kerkelijke jongere niet thuishoort. Plekken waar dingen gebeuren die de toets van Gods Woord en Wet niet kunnen doorstaan. Wil je dat als kerkenraad?
Als er goed georganiseerd jeugdwerk is in een gemeente, vinden de jongeren daar hun vrienden. En doordat daar hun vrienden zijn, blijven ze binding houden met de kerk. De jeugd groeit op en is zo de toekomstige volwassen generatie van de kerk. En dat is toch wat je wilt, ook als kerkenraad? Niet om hoge ledenaantallen te hebben, maar voor het heil van zielen.
Goed georganiseerd jeugdwerk is in mijn ogen divers. Het moet een mix zijn van soorten activiteiten waarmee je alle jongeren aanspreekt. Niet alleen de denkers, ook de doeners. Dan denk ik als eerste aan Bijbelstudie, dat is natuurlijk heel belangrijk. Maar er zijn ook veel andere dingen die je de jeugd kunt bieden. Een avond met spelletjes, dat kan heel goed gaan. Een creatieve avond, waarbij de jeugd iets knutselt om in de kerstpakketten voor de senioren van de gemeente te doen. Een avond waarbij een boeiende spreker een actueel of ethisch thema behandelt. Een avond waarbij jongeren in tweetallen zieken of ouderen van de gemeente bezoeken. Een actie waarbij de jeugd bloembollen verkoopt voor de nieuwe kerk of de renovatie van het orgel. Een zaterdag met elkaar op stap, waarbij ze elkaar op sportieve wijze uitdagen.
Kortom: doe alsjeblieft je best om de jongeren aan de kerk te binden! Dat is echt je plicht als kerkelijke gemeente!
PS: ook een gemeentedag voor de totale gemeente is iets heel waardevols!
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Ik denk dat ze in Valk denken: "Ze hebben de keten toch?"
Gemeentedag voor 2000 personen is lastig denk ik.GG-er schreef: ↑26 minuten geledenIk begrijp hier helemaal niets van. De jeugd zoekt elkaar op, dat is een feit. De vraag is: waar vinden ze elkaar?
Mijns inziens is het goed als ze elkaar bij kerkelijke activiteiten ontmoeten. Want anders is de kans groot dat ze naar gelegenheden gaan waar je als kerkelijke jongere niet thuishoort. Plekken waar dingen gebeuren die de toets van Gods Woord en Wet niet kunnen doorstaan. Wil je dat als kerkenraad?
Als er goed georganiseerd jeugdwerk is in een gemeente, vinden de jongeren daar hun vrienden. En doordat daar hun vrienden zijn, blijven ze binding houden met de kerk. De jeugd groeit op en is zo de toekomstige volwassen generatie van de kerk. En dat is toch wat je wilt, ook als kerkenraad? Niet om hoge ledenaantallen te hebben, maar voor het heil van zielen.
Goed georganiseerd jeugdwerk is in mijn ogen divers. Het moet een mix zijn van soorten activiteiten waarmee je alle jongeren aanspreekt. Niet alleen de denkers, ook de doeners. Dan denk ik als eerste aan Bijbelstudie, dat is natuurlijk heel belangrijk. Maar er zijn ook veel andere dingen die je de jeugd kunt bieden. Een avond met spelletjes, dat kan heel goed gaan. Een creatieve avond, waarbij de jeugd iets knutselt om in de kerstpakketten voor de senioren van de gemeente te doen. Een avond waarbij een boeiende spreker een actueel of ethisch thema behandelt. Een avond waarbij jongeren in tweetallen zieken of ouderen van de gemeente bezoeken. Een actie waarbij de jeugd bloembollen verkoopt voor de nieuwe kerk of de renovatie van het orgel. Een zaterdag met elkaar op stap, waarbij ze elkaar op sportieve wijze uitdagen.
Kortom: doe alsjeblieft je best om de jongeren aan de kerk te binden! Dat is echt je plicht als kerkelijke gemeente!
PS: ook een gemeentedag voor de totale gemeente is iets heel waardevols!
-
De Rijssenaar
Hier zijn wel verenigingen maar die worden niet echt goed bezocht.. Vereniging van kinderen gaat nog wel. Jongeren heel slecht. Volwassen weet ik eigenlijk niet zo goed; maar volgens mij ook niet super. Maakt ook niet zoveel uit. Tis niet echt populair om naar vereniging te gaan… De meeste jongeren komen gewoon bij elkaar thuis. Of gaan naar andere dingen