Job schreef: ↑07 jan 2026, 19:30
Henk J schreef: ↑07 jan 2026, 16:41
MGG schreef: ↑07 jan 2026, 16:37
Helaas is uitbreiding van het aantal zitplaatsen populairder dan een nieuwe gemeente. Ook al is het kapitaalvernietiging dan nog zou ik voor een 3e gemeente zijn.
Als ze wat willen zal een derde gemeente nu wel moeten, beide kerkgebouwen kun je niet eenvoudig nog verder uitbreiden. Maar eerst gaat De Valk nog uitbreiden, dan zitten alle GG's in deze omgeving rond de 2000 zitplaatsen, Kootwijkerbroek en Centrum wat daarboven en De Valk en Zuid er net onder.
Ongekend, zulke aantallen. De Valk en Kootwijkerbroek zijn geen grote dorpen, daarom zullen tweede en derde kerkgebouwen daar niet meevallen, maar hoe functioneert het gemeentezijn met zulke ledentallen? Ik neem aan dat er gemeenteleden zijn in zulke grote kerken die elkaar in tientallen jaren nog nooit gezien hebben.
In De Valk zal een tweede gemeente niet meevallen maar er zou prima een gemeente in Harskamp kunnen komen. Dan hoefde Kootwijkerbroek ook niet uit te breiden.
Wij zijn in De Valk een tijdje lid geweest, maar je komt er als buitenstaander niet tussen. Het was zelfs zo dat na de corona er gezegd werd: hecht niet teveel aan je eigen plaats, want er zijn mensen die dat niet weten, en het was al zo lang geleden etc etc. Een hele redelijke oproep m.i. na een lange periode van placeren. Maar na twee diensten kregen we toch echt een whatsapp bericht dat ik niet meer op hun plek mocht zitten want zij zaten daar altijd al. En ik (1 persoon) kon er echt niet bij in de bank.
De grootte van de gemeentes in die hoek van de Veluwe is ook een beetje hun identiteit. Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord Gods. Daar kom je dus voor naar de kerk, niet voor het gemeente zijn want daar kun je niet mee zalig worden. Het is juist positief dat er zoveel mensen zijn die zich willen begeven onder de waarheid.
Persoonlijk zou het goed zijn als een gemeente niet groter is dan 600 personen. Wordt het groter dan moet het automatisch gesplitst worden. Vaak zie je alleen wel dat er dan getouwtrek rond een eventuele dominee is. Maar de praktijk wijst uit dat het ook goed kan gaan. Zie bijvoorbeeld de gemeente van Sliedrecht en in de GGiN in Kootwijkerbroek.