De tijd waarin wij leven

Arja

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Arja »

refo schreef: Gisteren, 19:26
Terri schreef: 14 jan 2026, 11:39 Heeft het wellicht ook niet te maken met wat er in 2 Timotheüs 3 staat?
"Want de mensen zullen liefhebbers zijn van zichzelf."
We kunnen er dan wel allerlei naampjes aan geven, maar persoonlijk denk ik dat het er 'meer uit komt, wat er in zit' omdat ( zoals ze dat vroeger zeiden) de weerhoudende genade gaat ontbreken.
Er staan daarover wel meer teksten in de Bijbel die daar eventueel betrekking op hebben.
Maar goed, dat is een discussie op zich, want wat werd daar exact mee bedoeld?
Altijd lastig om die tekst te duiden. Paulus bedoelde dat Timotheüs daar mee te maken zou krijgen. Niet dat zoiets over 2000 jaar tot openbaring zou komen.
Dat is wat ik ook dacht. Je kunt uit de context ook zien dat het niet gaat over "de wereld". De lijst (“liefhebbers van zichzelf”, “geldzuchtig”, “zonder zelfbeheersing” ) bewegen zich binnen de sfeer van de godsdienst. Het zijn kenmerken die horen bij mensen die een vorm van godsvrucht hebben. Dat is juist zo confronterend: "Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben."

In het Westen is het ik meer ontgrendeld door autonomie en zelfexpressie, maar dat is niet in heel de wereld zo. Japan kent nog wel een bepaalde begrenzing (door de gemeenschap & eer-cultuur). Nederland is niet narcistisch, maar voor een gedeelte erg ongeremd.
Job

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Job »

KDD schreef: Gisteren, 18:04 De taal van de therapie heeft alles overgenomen. De wildgroei aan woorden als 'trauma' en 'narcisme' bagatelliseert de werkelijke problemen die ze ooit moesten beschrijven. Het verheft bovendien het alledaagse tot psychologische horror.

- Emma Camp
Ja, zonder iemand die hiermee kampt tekort te willen doen, maar het lijkt wel of de narcisten met bosjes uit de grond schieten tegenwoordig. Nogal wat vrouwen verwijten hun man of hun ex-man narcisme, valt me op. Online wordt daar ook veel uiting aan gegeven en met elkaar over gepraat. Daarbij valt ook de term gaslighting veelvuldig. Dat woord heb ik moeten googelen.

Ik vind het altijd wat lastig wanneer zoiets als dit ter sprake wordt gebracht in persoonlijke gesprekken. Je wilt recht doen aan waar je gesprekspartner aan lijdt of geleden heeft; tegelijk vind ik diagnoses door leken ingewikkeld, zeker wanneer het diagnoses zijn met zo'n zware en negatieve lading.
Plaats reactie