Huwelijk en scheiding en de kerken

joepie

Bericht door joepie »

JolandaOudshoorn schreef:We zijn allemaal zondig en dat ontken ik niet. We zondigen ook in het huwelijk (ook een goed huwelijk) dat ontken ik ook niet. Maar dat dit betekent dat je nooit zonder schuld gescheiden ben, dat gaat me te ver.
Even een verduidelijking. Ik rij in de auto, netjes 30 km per uur en een kind rent de straat op vlak voor mijn auto. Ik trap vol in de remmen, maar kan helaas niet voorkomen dat ik het kind schep en dat het kind sterft. Ben ik nu een moordenaar en is het mijn schuld? Want ook als automobilist ben ik zondig.
Ik kan je vertellen dat je volgens de nederlandse wet dus schuldig bent.

Maar ik kan me best wel een situatie voorstellen waarbij er gesproken kan worden van: geen schuld.
Alleen is het dan nog steeds de vraag of je dan mag hertrouwen, omdat je al getrouwd bent. (geweest)
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

joepie schreef:Maar ik kan me best wel een situatie voorstellen waarbij er gesproken kan worden van: geen schuld.
Alleen is het dan nog steeds de vraag of je dan mag hertrouwen, omdat je al getrouwd bent. (geweest)
Dan word ik dus gestraft voor de zonden van een ander ? :?:
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

joepie schreef:
JolandaOudshoorn schreef:We zijn allemaal zondig en dat ontken ik niet. We zondigen ook in het huwelijk (ook een goed huwelijk) dat ontken ik ook niet. Maar dat dit betekent dat je nooit zonder schuld gescheiden ben, dat gaat me te ver.
Even een verduidelijking. Ik rij in de auto, netjes 30 km per uur en een kind rent de straat op vlak voor mijn auto. Ik trap vol in de remmen, maar kan helaas niet voorkomen dat ik het kind schep en dat het kind sterft. Ben ik nu een moordenaar en is het mijn schuld? Want ook als automobilist ben ik zondig.
Ik kan je vertellen dat je volgens de nederlandse wet dus schuldig bent.
Volgens de Nederlandse wet mag je ook hertrouwen. Het gaat hierbij of je moreel schuld hebt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
joepie

Bericht door joepie »

Gabrielle schreef:
joepie schreef:Maar ik kan me best wel een situatie voorstellen waarbij er gesproken kan worden van: geen schuld.
Dan word ik dus gestraft voor de zonden van een ander ? :?:
Je wordt altijd gestraft om je eigen zonde.
Als je alleen blijven als straf ziet dan worden er veel mensen gestraft. Hoeveel zijn er niet die nooit trouwen en kinderen krijgen?
JolandaOudshoorn schreef: Volgens de Nederlandse wet mag je ook hertrouwen. Het gaat hierbij of je moreel schuld hebt.
Die wet moet je ook gehoorzamen, mits die niet tegen Gods woord ingaat. En daar is hier sprake van.
En ja, ik ben het ook met die wet eens. Je bent moreel ook schuldig.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
plebe

Bericht door plebe »

Petrus schreef:
plebe schreef:Toch nog even een reactie:
Het eerste huwelijk van de vrouw (nu begonnen aan huwelijk no. 3) was wèl kerkelijk heb ik begrepen.
Het zou je sieren Maressa, om over dit onderwerp verder te dimmen.
De naam Maressa is mij onbekend.

Het spijt mij oprecht als ik mensen heb beschadigd met mijn postings.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Petrus

Bericht door Petrus »

plebe schreef:Het spijt mij oprecht als ik mensen heb beschadigd met mijn postings.
Excuses volkomen aanvaard, maar hou je toetsenbord voortaan iets beter in bedwang!! :wink:
Petrus

Bericht door Petrus »

zwartwit schreef:
memento schreef: Bestaan er zondeloze mensen dan? Mijn punt is namelijk dat iedereen in alles zondigt, dus iedereen zondigt ook in zijn huwelijk. God straft echter niet iedereen zodanig, dat er noodzaak ontstaat om het huwelijk te verbreken.
Nee, natuurlijk bestaan er geen zondeloze mensen. Maar er kunnen natuurlijk dingen zijn waar jij 'niet aan de knoppen zit' om het maar zo te zeggen.
En tóch Memento, en tóch, ...............terecht schreef zwartwit dat jij niet "aan de knoppen zit", slechts één, de Almachtige zit "aan de knoppen"

Jij bent nog niet in een situatie gekomen die zo onmogelijk is dat je afwegingen gaat maken die je nooit voor mogelijk zou hebben gehouden.
memento

Bericht door memento »

Petrus schreef:
zwartwit schreef:
memento schreef: Bestaan er zondeloze mensen dan? Mijn punt is namelijk dat iedereen in alles zondigt, dus iedereen zondigt ook in zijn huwelijk. God straft echter niet iedereen zodanig, dat er noodzaak ontstaat om het huwelijk te verbreken.
Nee, natuurlijk bestaan er geen zondeloze mensen. Maar er kunnen natuurlijk dingen zijn waar jij 'niet aan de knoppen zit' om het maar zo te zeggen.
En tóch Memento, en tóch, ...............terecht schreef zwartwit dat jij niet "aan de knoppen zit", slechts één, de Almachtige zit "aan de knoppen"

Jij bent nog niet in een situatie gekomen die zo onmogelijk is dat je afwegingen gaat maken die je nooit voor mogelijk zou hebben gehouden.
Well, dan blijf ik mijn vraag herhalen: Waar zijn de teksten die de andere teksten (zoals weergegeven in het synodebesluit van de GKV (door Marnix gequote), en het stuk van ds. Golverdingen) tegenspreken/aanvullen?

Mijn stelling van 'niemand is zondeloos, en dus is niemand schuldeloos' was bedoelt als verklaring van de harde opstelling van de Schrift, mbt scheiden en hertrouwen. De Schrift noemt nl. (en nog niemand heeft daar tegen-teksten voor aangedragen) trouwen ná een scheiding overspel (en ook het trouwen mét een gescheidene), en laat scheiden (muv overspel) niet toe.

Kortom, áls er bijbelteksten zijn die het tegendeel bewijzen, citeer ze dan. Ik wil mijn mening gegrond hebben op de Schrift, en wil deze ook herzien als dat op grond van de Schrift nodig is. Maar met situatie-gebonden argumenten kan ik niets, want ook in moeilijke situaties moeten de Schrift volgen.
Petrus

Bericht door Petrus »

Helaas Memento kan ik niet op je vraag nader ingaan, omdat ik dan op persoonlijk vlak terecht kom, en dat is, terecht, niet de bedoeling en wordt ook niet toegstaan.

Toch even op "scheiden op basis van overspel" reageren op het gevaar af van wissen van dat gedeelte omdat ik nu tóch persoonlijk moet worden: als er sprake is van meerjarig en veelvuldig overspel heb je dan het recht om te scheiden of niet? Daaraan gekoppeld de vraag of je dan hoe dan ook verder ongetrouwd door het leven moet gaan??

verder: niemand is zonder zonde op wélk vlak ook, dat blijf ik zonder meer met je eens. maar er komen momenten dat je bepaalde zaken als mens zijnde niet meer aan kan, en dat je door het gemis van een Godsvertrouwen dingen doet die je, zeker vanaf heden (je weet wat ik bedoel) niet meer zal worden overwogen zelfs.

Mijn Godsvertrouwen is weer volledig hersteld, en zal nooit of te nimmer meer toelaten dat de Boze zich zijn krachten laat gevoelen in het dagelijkse leven mbt huwelijk of scheiding.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

memento schreef:
Petrus schreef:
zwartwit schreef:
memento schreef:Kortom, áls er bijbelteksten zijn die het tegendeel bewijzen, citeer ze dan. Ik wil mijn mening gegrond hebben op de Schrift, en wil deze ook herzien als dat op grond van de Schrift nodig is. Maar met situatie-gebonden argumenten kan ik niets, want ook in moeilijke situaties moeten de Schrift volgen.
Als dit weekend of volgende week wat tijd over heb, dan zal ik hier ff plaatsen.
Allereerst is het goed om te kijken wat een huwelijk is. En daar zijn de meningen nogal eens over verdeeld. (Voor mij is dat nl. niet twee mensen die onder 1 dak wonen en ooit eens ja tegen elkaar hebben gezegd).
Maar, ik ga m'n best doen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Stel dat hertrouwen zondig is. Goed, dan leef ik in de zonde. Er is hiervoor vergeving zegt men. Maar dan moet je met de zonde breken. Scheiden dan maar weer of toch in de zonde blijven? Bovendien, op zonde rust nooit een zegen, hoe kan ik dan in een gezegend huwelijk leven?

Sommigen posters maken het allemaal erg ingewikkeld door hun wel erg makkelijke opmerkingen
Heej, wat vond je van het stukje met bijbele onderbouwing en zo die ik uit mijn kerkblad had gekopieerd?

Verder zie ik dat er constant over straf en schuld wordt gepraat, maar is dat zo relevant? Ik denk niet dat de kerkelijke visie op hertrouwen wordt gezien als een straf op een zonde of zo... maar dat men daarin probeert te volgen wat de bijbel over het huwelijk zegt... en over scheiding... kan je meerdere keren trouwen in je leven of is het iets eenmaligs... dat is denk ik de hamvraag, niet of het zonde is en of daar een straf bij hoort.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Marnix schreef:
Een helder geluid
De synode kwam tot de conclusie, dat in Mat.19:9 geen sprake is van een echtscheidingsgrond. Waarom niet? Omdat in die tijd op overspel de doodstraf stond. Na overspel viel er niets meer te scheiden. De schuldige werd gedood, de overblijvende werd weduwe of weduwnaar. Dat na overspel beide partijen nog
leven is een nieuwe situatie, die in Jezus’ tijd nog niet bestond. Daarom mag je van deze tekst geen grond maken voor iets dat er niet was.
[/i]
Dus met de afschaffing van het doodsvonnis kan deze voorheen "weduwnaar of weduwe" dus niet meer trouwen.
Als je deze lijn doortrekt betekend het dus dat iedereen die door zijn man/vrouw verlaten is als weduwe/weduwnaar mag worden beschouwd. En dus kan hertrouwen. Paulus roept zelfs op de jonge weduwe te trouwen. Ik heb eens heel treffend iemand eens horen zeggen die ook verlaten was, omdat de ander overspel pleegde en daarmee uiteindelijk verder ging, dat het voelde alsof de ander gestorven was.
memento

Bericht door memento »

JolandaOudshoorn schreef:
Marnix schreef:
Een helder geluid
De synode kwam tot de conclusie, dat in Mat.19:9 geen sprake is van een echtscheidingsgrond. Waarom niet? Omdat in die tijd op overspel de doodstraf stond. Na overspel viel er niets meer te scheiden. De schuldige werd gedood, de overblijvende werd weduwe of weduwnaar. Dat na overspel beide partijen nog
leven is een nieuwe situatie, die in Jezus’ tijd nog niet bestond. Daarom mag je van deze tekst geen grond maken voor iets dat er niet was.
[/i]
Dus met de afschaffing van het doodsvonnis kan deze voorheen "weduwnaar of weduwe" dus niet meer trouwen.
Als je deze lijn doortrekt betekend het dus dat iedereen die door zijn man/vrouw verlaten is als weduwe/weduwnaar mag worden beschouwd. En dus kan hertrouwen. Paulus roept zelfs op de jonge weduwe te trouwen. Ik heb eens heel treffend iemand eens horen zeggen die ook verlaten was, omdat de ander overspel pleegde en daarmee uiteindelijk verder ging, dat het voelde alsof de ander gestorven was.
Maar wat doe je dan met de tekst: Wie de verlatene trouwt, doet overspel?

Daarbij gaat de redenatie van de verlatene te zien als weduwnaar niet op. Jezus sprak zijn woorden in een tijd waarin overspelers ook niet ter dood gebracht werden; dit omdat de Joden hun eigen wetten niet uitvoeren mochten, en de Romeinen de doodstraf voor overspel niet uitvoerden...
JolandaOudshoorn

In het stukje wat Mrnix schreef staat duidelijk dat na overspelbeide partijen nog leven een nieuwe situatie is, die in Jezus’ tijd nog niet bestond.
Ik weet eerlijk gezegd zelf niet of dit inderdaad zo was. Maar afgegaan op het verhaal van de overspelige vrouw, kunnen we dit misschien wel aannemen
Petrus

Bericht door Petrus »

Stel dat hertrouwen zondig is. Goed, dan leef ik in de zonde. Er is hiervoor vergeving zegt men. Maar dan moet je met de zonde breken. Scheiden dan maar weer of toch in de zonde blijven? Bovendien, op zonde rust nooit een zegen, hoe kan ik dan in een gezegend huwelijk leven?
Ho Jolanda.............

nu komen we op een uiterst cruciaal punt! Laten we éven uitgaan van het, terechte, Woord dat scheiden niet mág. Punt.

Je bent hertrouwd, leeft volgens de Schrift in zonde.

Maarrrrrrrrrr, door wederom te scheiden verméérder je de zonde door tégen de Schriftwoorden in te gaan scheiden........................

en zo modderen we maar aan in dit aardse leven..............

Je gaat uit van het Schriftwoord van vergeving bij de HEERE, áls je Hem daarom met een oprecht en berouwvol hart bidt", óók achteraf als het zondebesef tot je doordringt van hetgeen gebeurd is dat dat zonde is en blijft.

Door het Godsvertouwen en in het vertrouwen in Zijn beloften van vergeving, mag je, in het rotsvaste voornemen NOOIT meer de zonde van scheiden te begaan, niet wéten maar wél hópen in een gezegend huwelijk te mogen leven vanwege je voornemen in Zijn Woord verder te leven.

Doordat je de zonde begaan hebt te hertrouwen, mag je nooit je zonden willens en wetens vermeerderen door opnieuw te scheiden!

Door je rotsvaste voornemen mag je de zegen van de HEERE afsmeken, en Hij zal je die zegen niet onthouden vanwege je Godsvertrouwen én je belofte je nimmermeer in de zonde van scheiding te storten.

Daarom alleen al mag je de zonde niet vermeerderen door dat willens en wetens te doen: het zondebesef van het hertrouwen vermeerderen van scheiding daarna vanwege het hertrouwen, want dit is zó dubbelop én cruciaal dat het huwelijk dat nú bestaat totaan de dood in stand zal moeten blijven gegrond op Gods Woord.

Ik bidt je Gods zegen toe.
Gesloten