Aanbod

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Het is niet zo dat Pilatus het slachtoffer werd van Gods voorzienigheid, hij had gewoon pech dat hij Jezus zou gaan veroordelen. Hij had er een eigen keuze in en dat God die heeft voorzien is heel wat anders dan dat God Pilatus zo had gemaakt dat hij dat sowieso zou doen.
Typisch een voorbeeld van de Bijbel ondergeschikt maken aan je eigen ideeën. Op die manier probeert Marnix Hand. 2:23 met veel woorden krachteloos te maken.
Dat vind ik te sterk uitgedrukt, afgewezen,

ik denk dat jullie allebei gelijk hebben als ik de kanttekeningen zie: Dat is, niet bij geval, of naar den moedwil van Zijne vijanden alleen, maar naar het besluit, de beschikking en toelating Gods.

[Aangepast op 15/8/05 door Miscanthus]
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Het is niet zo dat Pilatus het slachtoffer werd van Gods voorzienigheid, hij had gewoon pech dat hij Jezus zou gaan veroordelen. Hij had er een eigen keuze in en dat God die heeft voorzien is heel wat anders dan dat God Pilatus zo had gemaakt dat hij dat sowieso zou doen.
Typisch een voorbeeld van de Bijbel ondergeschikt maken aan je eigen ideeën. Op die manier probeert Marnix Hand. 2:23 met veel woorden krachteloos te maken.
Dat vind ik te sterk uitgedrukt, afgewezen,

ik denk dat jullie allebei gelijk hebben als ik de kanttekeningen zie: Dat is, niet bij geval, of naar den moedwil van Zijne vijanden alleen, maar naar het besluit, de beschikking en toelating Gods.

[Aangepast op 15/8/05 door Miscanthus]
Ik kan me vergissen, maar het lijkt mij dat Marnix het met deze kanttekening niet eens kan zijn.
Marnix

Bericht door Marnix »

Sorry, ik pak gewoon weer even de bijbel er bij en lees wat daar staat als je het niet erg vindt.

Raad en voorkennis zijn de woorden die worden gebruikt.

Ik ontken Gods voorzienigheid niet zoals je hebt kunnen lezen. Was dat zo, dan had ik het hier niet mee eens kunnen zijn... maar God wist dat Jezus zou sterven, met dat doel was Hij zelfs naar de aarde gestuurd door Hem.

Ik ontken alleen de menselijk gedachtegang: God voorzag het, Hij wist het... dus Pilatus had zelf geen keuze maar was in feite een robot.... Hoe kan de bijbel dan schrijven. De Zoon des mensen zal veroordeeld worden, maar wee hem die dit doet?! Als Pilatus hierin geen keuze had maar Gods wil deed was zijn veroordeling enkel een daad tot meerdere glorie en verheerlijking voor God.

Zoals ik al zei, mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid. Dit is niet in strijd met Gods voorzienigheid, dat denken zou dus een menselijke denkfout zijn.

En een beetje jammer dat je mij verwijt dat ik de bijbel ondergeschikt maak aan mijn eigen ideeen, als ik het ergens niet met je eens ben. Makkelijk, maar dan zou ik hetzelfde kunnen roepen over jou standpunt. Ik ga dat maar niet doen. Zoals je kan lezen baseer ik mijn standpunten ook op de bijbel en is mijn mening daaraan ondergeschikt. Dus laten we gewoon als christenen over dit onderwerp nadenken en praten en onze op de bijbel gebaseerde meningen uitwisselen... in plaats van met modder naar elkaar te gaan gooien.

[Aangepast op 15/8/05 door Marnix]
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

dus Pilatus had zelf geen keuze maar was in feite een robot....
Dat heeft ook niemand beweerd, zelfs Elmousse niet, denk ik.
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt, maar ik wil nu even duidelijkheid over wat dan wel het verschil is.

Dat God het voorziet geloof ik. Dat alles wat God voorziet ook Zijn wil is bestrijd ik. Wat ik wil aangeven is dat Gods voorzieningheid niet de keuzevrijheid van mensen zomaar beperkt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Marnix

Dat God het voorziet geloof ik. Dat alles wat God voorziet ook Zijn wil is bestrijd ik. Wat ik wil aangeven is dat Gods voorzieningheid niet de keuzevrijheid van mensen zomaar beperkt.
Wij kunnen kiezen. Maar van onszelf kunnen wij niet het goede kiezen. Wij kunnen al helemaal niet vanuit onszelf 'voor Jezus' kiezen. Dat heeft de Heere Jezus ons Zelf geleerd.
Ariene

Bericht door Ariene »

Wij kunnen kiezen. Maar van onszelf kunnen wij niet het goede kiezen. Wij kunnen al helemaal niet vanuit onszelf 'voor Jezus' kiezen. Dat heeft de Heere Jezus ons Zelf geleerd.
Maar kiezen we nu, of wachten we tot Jezus het ons leert?
Marnix

Bericht door Marnix »

Inderdaad. Ik heb zo vaak het idee dat we roepen dat we niet kunnen kiezen terwijl de Geest door de Bijbel en door preken in ons werkt, ons het evangelie brengt, de roepende stem van God in ons laat klinken.... en wij maar blijven roepen: Ik kan niet kiezen, God moet het doen....
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Inderdaad. Ik heb zo vaak het idee dat we roepen dat we niet kunnen kiezen terwijl de Geest door de Bijbel en door preken in ons werkt, ons het evangelie brengt, de roepende stem van God in ons laat klinken.... en wij maar blijven roepen: Ik kan niet kiezen, God moet het doen....
Het moet je wel gegeven worden Marnix en dat wil niet zeggen dat we lijdelijk kunnen zijn, want we dragen de volle verantwoording.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Ariene

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Het moet je wel gegeven worden Marnix en dat wil niet zeggen dat we lijdelijk kunnen zijn, want we dragen de volle verantwoording.
Wat doe jij met het feit dat het je gegeven moet worden?
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies, dat is precies wat ik zeg! We hebben de plicht ons te bekeren en niet te roepen: Dat kunnen we niet. Als we ons dan bekeerd hebben mogen we inderdaad gewoon zeggen: Dat is me door God gegeven. Maar we moeten dat wat God wil geven niet tegenhouden door onze handen over elkaar te doen in plaats van op te houden en te zeggen: Ik kan wat u me aanreikt niet aanpaklken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dus?
Ariene

Bericht door Ariene »

We gaan hier weer voor God staan, we wachten eerst tot het ons gegeven wordt en dan gaan we geloven.
Als je dit zo stelt kunnen wij er niets aan doen als we niet geloven!
Wij beginnen bij het eind, maar begin is bij het begin, bij Gods Woord

En dit is de wil van Degene, Die Mij gezonden heeft’, zegt Jezus tegen de Joden - ‘dat een ieder die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebben.

Gelooft en gij zult leven!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Ariene
We gaan hier weer voor God staan, we wachten eerst tot het ons gegeven wordt en dan gaan we geloven.

En dit is de wil van Degene, Die Mij gezonden heeft’, zegt Jezus tegen de Joden - ‘dat een ieder die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebben.

Ja, en kun jij dat? Ik kon dat uit mezelf niet.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Ariene

Ja, en kun jij dat? Ik kon dat uit mezelf niet.
Ben je daar achter gekomen toen je het ging proberen of weet je dat gewoon omdat dat heel je leven tegen je gezegd is?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie