Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Misschien is artikel 15 van hoofdstuk 3-4 van de zo geroemde Dordtse Leerregels een beginpunt voor ieder kerkilid/ambtsdrager.
Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren,
moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; c
want het binnenste des harten is ons onbekend.
En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn,
voor dezulken moet men God bidden,
Die de dingen die niet zijn, roept, alsof zij waren;
en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen,
alsof wij onszelf uitgezonderd hadden. d
Teksten C:
Want die Christus in deze dingen dient, is Gode welbehagelijk, en aangenaam den mensen. Romeinen 14 vers 18
Doch de HEERE zeide tot Samuel: Zie zijn gestalte niet aan, noch de hoogte zijner statuur, want Ik heb hem verworpen; want het is niet gelijk de mens ziet; want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan. 1 Samuël 16 vers 7
Teksten D:
(Gelijk geschreven staat: Ik heb u tot een vader van vele volken gesteld) voor Hem, aan Welken hij geloofd heeft, namelijk God, Die de doden levend maakt, en roept de dingen, die niet zijn, alsof zij waren. Romeinen 4 vers 17
Want wie onderscheidt u? En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? En zo gij het ook ontvangen hebt, wat roemt gij, alsof gij het niet ontvangen hadt? 1 Korinthe 4 vers 7
Niet positief beginnen te oordelen bij zichzelf, maar juist bij de ander. Is er iets van verandering te merken, al is het maar uiterlijk? Dank de Heere.
Nog geen verbetering? Bid nog meer. Niemand kan zich verheffen. Genade is tenslotte ook maar een onverdiend goed.
Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren,
moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; c
want het binnenste des harten is ons onbekend.
En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn,
voor dezulken moet men God bidden,
Die de dingen die niet zijn, roept, alsof zij waren;
en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen,
alsof wij onszelf uitgezonderd hadden. d
Teksten C:
Want die Christus in deze dingen dient, is Gode welbehagelijk, en aangenaam den mensen. Romeinen 14 vers 18
Doch de HEERE zeide tot Samuel: Zie zijn gestalte niet aan, noch de hoogte zijner statuur, want Ik heb hem verworpen; want het is niet gelijk de mens ziet; want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan. 1 Samuël 16 vers 7
Teksten D:
(Gelijk geschreven staat: Ik heb u tot een vader van vele volken gesteld) voor Hem, aan Welken hij geloofd heeft, namelijk God, Die de doden levend maakt, en roept de dingen, die niet zijn, alsof zij waren. Romeinen 4 vers 17
Want wie onderscheidt u? En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? En zo gij het ook ontvangen hebt, wat roemt gij, alsof gij het niet ontvangen hadt? 1 Korinthe 4 vers 7
Niet positief beginnen te oordelen bij zichzelf, maar juist bij de ander. Is er iets van verandering te merken, al is het maar uiterlijk? Dank de Heere.
Nog geen verbetering? Bid nog meer. Niemand kan zich verheffen. Genade is tenslotte ook maar een onverdiend goed.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik heb hier wat verder over nagedacht maar ik denk dat een grondig studie van de uitwerking van onze diepe val een goede eerste stap zal zijn. Ik raad aan wat ds. Th. Boston geschreven heeft over de tweede staat van de mens (De staat der natuur, of de staat van gehele bederving) in zijn boek 'De viervoudige staat' te bestuderen. Dat geeft je een realistische zelfbeeld en mensbeeld.SpijkerWiet schreef: ↑10 dec 2025, 18:36 Mensen, ik zie dat veel mensen erg verdrietig zijn in de gemeente van Geldermalsen. Ook wordt er veel kwaad over elkaar gesproken
. Wat zou nu de volgende stap zijn om tot verzoening met elkaar te kunnen komen?
Re: Gereformeerde Gemeenten
@KDD, Mooi. Toch waag ik het om hier iets over op te merken. U zegt dat een grondige studie van de uitwerking van onze diepe val een goede eerste stap zal zijn. Daar heeft u helemaal gelijk in. Maar... boetvaardigheid zonder geloof en bekering is absoluut onvoldoende, hoe nodig ook. We leren drie stukken, ellende, verlossing en dankbaarheid. Maar bijvoorbeeld in het Doopformulier en in het Avondmaalsformulier worden de drie stukken nooit los van elkaar gezien. Zie ook Hosea 14 met de kanttekeningen. Bekering zonder geloof is onvoldoende, geloof zonder bekering is niet goed, en bekering zonder het opstaan in een niew leven is ook niet naar de eis van de Schrift.KDD schreef: ↑12 dec 2025, 13:10Ik heb hier wat verder over nagedacht maar ik denk dat een grondig studie van de uitwerking van onze diepe val een goede eerste stap zal zijn. Ik raad aan wat ds. Th. Boston geschreven heeft over de tweede staat van de mens (De staat der natuur, of de staat van gehele bederving) in zijn boek 'De viervoudige staat' te bestuderen. Dat geeft je een realistische zelfbeeld en mensbeeld.SpijkerWiet schreef: ↑10 dec 2025, 18:36 Mensen, ik zie dat veel mensen erg verdrietig zijn in de gemeente van Geldermalsen. Ook wordt er veel kwaad over elkaar gesproken
. Wat zou nu de volgende stap zijn om tot verzoening met elkaar te kunnen komen?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Beste Jan, de vraag die gesteld is is niet vraag 2 van de Catechismus. De vraag van Spijker Wiet is wat de volgende stap zou moeten wezen in zijn situatie. Daar heb ik antwoord opgegeven.JanRap schreef: ↑12 dec 2025, 20:57@KDD, Mooi. Toch waag ik het om hier iets over op te merken. U zegt dat een grondige studie van de uitwerking van onze diepe val een goede eerste stap zal zijn. Daar heeft u helemaal gelijk in. Maar... boetvaardigheid zonder geloof en bekering is absoluut onvoldoende, hoe nodig ook. We leren drie stukken, ellende, verlossing en dankbaarheid. Maar bijvoorbeeld in het Doopformulier en in het Avondmaalsformulier worden de drie stukken nooit los van elkaar gezien. Zie ook Hosea 14 met de kanttekeningen. Bekering zonder geloof is onvoldoende, geloof zonder bekering is niet goed, en bekering zonder het opstaan in een niew leven is ook niet naar de eis van de Schrift.KDD schreef: ↑12 dec 2025, 13:10Ik heb hier wat verder over nagedacht maar ik denk dat een grondig studie van de uitwerking van onze diepe val een goede eerste stap zal zijn. Ik raad aan wat ds. Th. Boston geschreven heeft over de tweede staat van de mens (De staat der natuur, of de staat van gehele bederving) in zijn boek 'De viervoudige staat' te bestuderen. Dat geeft je een realistische zelfbeeld en mensbeeld.SpijkerWiet schreef: ↑10 dec 2025, 18:36 Mensen, ik zie dat veel mensen erg verdrietig zijn in de gemeente van Geldermalsen. Ook wordt er veel kwaad over elkaar gesproken
. Wat zou nu de volgende stap zijn om tot verzoening met elkaar te kunnen komen?
Re: Gereformeerde Gemeenten
@ KDD, Dankuwel voor uw geduld. U reageerde inderdaad op de vraag van Spijker Wiet wat de volgende stap zou moeten wezen. Uw reactie was waardevol. Daar kunnen het allemaal mee eens zijn. Maar ik blijf er huiverig voor als een realistisch zelfbeeld- en mensbeeld niet leidt tot bekering, maar alleen tot beschouwing en overdenking hoe erg het is met de mens buiten God. Eerlijk gezegd ben ik er bang voor dat er ( in het algemeen in de reformatorische wereld) wel eens iets verdienstelijks wordt toegekend aan zelfkennis en zondekennis. Hoe nodig die twee zaken ook zijn. Maar zo heb ik uw antwoord niet gelezen, echt niet.KDD schreef: ↑13 dec 2025, 00:34Beste Jan, de vraag die gesteld is is niet vraag 2 van de Catechismus. De vraag van Spijker Wiet is wat de volgende stap zou moeten wezen in zijn situatie. Daar heb ik antwoord opgegeven.JanRap schreef: ↑12 dec 2025, 20:57@KDD, Mooi. Toch waag ik het om hier iets over op te merken. U zegt dat een grondige studie van de uitwerking van onze diepe val een goede eerste stap zal zijn. Daar heeft u helemaal gelijk in. Maar... boetvaardigheid zonder geloof en bekering is absoluut onvoldoende, hoe nodig ook. We leren drie stukken, ellende, verlossing en dankbaarheid. Maar bijvoorbeeld in het Doopformulier en in het Avondmaalsformulier worden de drie stukken nooit los van elkaar gezien. Zie ook Hosea 14 met de kanttekeningen. Bekering zonder geloof is onvoldoende, geloof zonder bekering is niet goed, en bekering zonder het opstaan in een niew leven is ook niet naar de eis van de Schrift.KDD schreef: ↑12 dec 2025, 13:10Ik heb hier wat verder over nagedacht maar ik denk dat een grondig studie van de uitwerking van onze diepe val een goede eerste stap zal zijn. Ik raad aan wat ds. Th. Boston geschreven heeft over de tweede staat van de mens (De staat der natuur, of de staat van gehele bederving) in zijn boek 'De viervoudige staat' te bestuderen. Dat geeft je een realistische zelfbeeld en mensbeeld.SpijkerWiet schreef: ↑10 dec 2025, 18:36 Mensen, ik zie dat veel mensen erg verdrietig zijn in de gemeente van Geldermalsen. Ook wordt er veel kwaad over elkaar gesproken
. Wat zou nu de volgende stap zijn om tot verzoening met elkaar te kunnen komen?
Re: Gereformeerde Gemeenten
De probleem van Spijker Wiet is niet buiten de kerk. Het gaat om mensen die God kennen.JanRap schreef: ↑13 dec 2025, 08:46@ KDD, Dankuwel voor uw geduld. U reageerde inderdaad op de vraag van Spijker Wiet wat de volgende stap zou moeten wezen. Uw reactie was waardevol. Daar kunnen het allemaal mee eens zijn. Maar ik blijf er huiverig voor als een realistisch zelfbeeld- en mensbeeld niet leidt tot bekering, maar alleen tot beschouwing en overdenking hoe erg het is met de mens buiten God. Eerlijk gezegd ben ik er bang voor dat er ( in het algemeen in de reformatorische wereld) wel eens iets verdienstelijks wordt toegekend aan zelfkennis en zondekennis. Hoe nodig die twee zaken ook zijn. Maar zo heb ik uw antwoord niet gelezen, echt niet.KDD schreef: ↑13 dec 2025, 00:34Beste Jan, de vraag die gesteld is is niet vraag 2 van de Catechismus. De vraag van Spijker Wiet is wat de volgende stap zou moeten wezen in zijn situatie. Daar heb ik antwoord opgegeven.JanRap schreef: ↑12 dec 2025, 20:57@KDD, Mooi. Toch waag ik het om hier iets over op te merken. U zegt dat een grondige studie van de uitwerking van onze diepe val een goede eerste stap zal zijn. Daar heeft u helemaal gelijk in. Maar... boetvaardigheid zonder geloof en bekering is absoluut onvoldoende, hoe nodig ook. We leren drie stukken, ellende, verlossing en dankbaarheid. Maar bijvoorbeeld in het Doopformulier en in het Avondmaalsformulier worden de drie stukken nooit los van elkaar gezien. Zie ook Hosea 14 met de kanttekeningen. Bekering zonder geloof is onvoldoende, geloof zonder bekering is niet goed, en bekering zonder het opstaan in een niew leven is ook niet naar de eis van de Schrift.KDD schreef: ↑12 dec 2025, 13:10
Ik heb hier wat verder over nagedacht maar ik denk dat een grondig studie van de uitwerking van onze diepe val een goede eerste stap zal zijn. Ik raad aan wat ds. Th. Boston geschreven heeft over de tweede staat van de mens (De staat der natuur, of de staat van gehele bederving) in zijn boek 'De viervoudige staat' te bestuderen. Dat geeft je een realistische zelfbeeld en mensbeeld.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik zie dat ds. Brugge al tot eind februari diensten heeft afgesproken. Het niet voorgaan in Geldermalsen is dan toch een best lange periode. Hopelijk zijn er mogelijkheden om tot oplossing van het conflict te komen met verzoening (wat in geestelijk opzicht de oplossing is), zeker als de problemen niet draaien om de predikant, maar ik ben toch bang dat zoiets uitloopt op losmaking of beroep aannemen (wat in menselijk opzicht de meest realistische oplossing is).
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik hoop ook dat er een oplossing komt. Zou hij afgelopen en vorige week niet gepreekt hebben. Lijkt me heel moeilijk.Silo schreef: ↑Vandaag, 11:56 Ik zie dat ds. Brugge al tot eind februari diensten heeft afgesproken. Het niet voorgaan in Geldermalsen is dan toch een best lange periode. Hopelijk zijn er mogelijkheden om tot oplossing van het conflict te komen met verzoening (wat in geestelijk opzicht de oplossing is), zeker als de problemen niet draaien om de predikant, maar ik ben toch bang dat zoiets uitloopt op losmaking of beroep aannemen (wat in menselijk opzicht de meest realistische oplossing is).
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ds Brugge is op visitatiereis naar Z Afrika
Re: Gereformeerde Gemeenten
https://www.rd.nl/artikel/1131507-fotos ... yi3HtCdKkw
Tweede ontmoetingshuis in Apeldoorn. Natuurlijk een mooi initiatief. Ik heb er evenwel een dubbel gevoel bij: hebben wij als kerk veel te hoge drempels opgeworpen? Zou het een idee zijn om bijvoorbeeld maandelijks laagdrempelige diensten in te voeren, met aansluitend koffie en/of maaltijden, gesprekken, om zo onze medemens te bereiken met het evangelie.
Tweede ontmoetingshuis in Apeldoorn. Natuurlijk een mooi initiatief. Ik heb er evenwel een dubbel gevoel bij: hebben wij als kerk veel te hoge drempels opgeworpen? Zou het een idee zijn om bijvoorbeeld maandelijks laagdrempelige diensten in te voeren, met aansluitend koffie en/of maaltijden, gesprekken, om zo onze medemens te bereiken met het evangelie.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Geen idee.
Maar volgens mij mag er helemaal geen ambtelijk werk gedaan worden.
Vrijdag nog gezegd door een belijdend lid uit de gemeente.
Ds. Brugge zou een meditatie houden afgelopen zaterdagavond bij een zangdienst in de regio, maar daar stond een andere gg voorganger in de uitnodigingen.
Morgenavond de jaarlijkse kerstzangavond in de GG, geen idee wie dan de meditatie doet.
- Maanenschijn
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Gereformeerde Gemeenten
Aan de gemeente is bekend gemaakt dat ds. A Brugge om gezondheidsredenen niet voor gaat. Overigens gaat hij wel in andere gemeenten voor. De gezondheidsredenen zijn min of meer plaatselijk, lijkt het.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Er is voor hem geen verbod op ambtelijk werk in het kerkverband, toch?mark1985 schreef: ↑Vandaag, 15:18Geen idee.
Maar volgens mij mag er helemaal geen ambtelijk werk gedaan worden.
Vrijdag nog gezegd door een belijdend lid uit de gemeente.
Ds. Brugge zou een meditatie houden afgelopen zaterdagavond bij een zangdienst in de regio, maar daar stond een andere gg voorganger in de uitnodigingen.
Morgenavond de jaarlijkse kerstzangavond in de GG, geen idee wie dan de meditatie doet.
Wel worden alle ambtelijke werkzaamheden door de classis verricht, dus wellicht dat naast de gezondsheidsredenen de classis de predikant ook gevraagd heeft om alle lokale taken ook neer te leggen, maar dat vul ik dan zelf helemaal in.
Daarnaast lijkt het mij ook tactisch niet handig om lokaal nog ambtelijk werk te verrichten als een gemeente bijna uit elkaar valt en er geen kerkenraad is. Lijkt mij dus een goede zet.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Misschien dat het psychisch te belastend is op juist die plek?Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 15:48 Aan de gemeente is bekend gemaakt dat ds. A Brugge om gezondheidsredenen niet voor gaat. Overigens gaat hij wel in andere gemeenten voor. De gezondheidsredenen zijn min of meer plaatselijk, lijkt het.
En daardoor bloeddruk verhogend wat slecht voor zijn hart is?
Ik weet, ik vul nu in, maar zou dat wel begrijpelijk vinden.