Tweede diensten (uit: Synode CGK 2024)

Herman
Moderator

Re: Tweede Diensten (Uit: Synode CGK 2025)

Bericht door Herman »

Een kenmerk van een zuivere kerk (NGB 29| is de prediking van het Woord. Dus dat is belangrijk genoeg om vaak te laten plaatsvinden.
merel

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 09:53
merel schreef:Ik vind het een beetje jammer dat de discussie over het aantal diensten in een week verzand in 'maar zij doen het verkeerd, hebben geen bijbelkennis en maken de verkeerde keuzes'. Ik worstel zelf ook met die tweede dienst en vind het wel het doorpraten waard.
Wat is de worsteling?

@mods misschien dit afsplitsen?
Graag!

@Ambtenaar geeft aan dat de druk op mensen tegenwoordig veel hoger is. Ik denk dat hij daarin gelijk heeft. Een zondag met 1 langere dienst geeft meer rust en geeft ruimte om meer te rusten en te ontspannen.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Wij hebben zelfs drie diensten.. De middagdienst wordt dan bijna door niemand bezocht. Er komen dan heel weinig mensen. De ochtenddienst en avonddienst worden wel goed bezocht.. de avond is altijd wel iets leger, maar dat komt ook omdat veel mensen kinderen hebben en dus thuis blijven en oppassen.. Maar eigenlijk gaat iedereen wel 2 x..

Wel denk ik: soms kan het heel veel worden. Nu ook weer met de woensdagavond diensten.. En ook met kerst houd het maar niet op.. Vraag me af of dat allemaal niet wat doorgeslagen is.. Je leest de bijbel al aan tafel. Je leest wel eens wat tussendoor. Je leest ook nog voordat je gaat slapen.. Je luistert wel eens wat.. Dus ik vind het soms ook wel veel. Dan heb je het ene geluisterd en komt het andere er weer overheen.. Zou er ook niet te veel “gezaaid” kunnen worden? Dus dat het niet op verkeerde plaatsen valt, maar dat er te veel zaden worden gestrooid??
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Maar je hoeft toch niet overal bij te zijn?
merel

Bericht door merel »

Herman schreef: Vandaag, 10:05 Een kenmerk van een zuivere kerk (NGB 29| is de prediking van het Woord. Dus dat is belangrijk genoeg om vaak te laten plaatsvinden.
Dan zou je de vraag kunnen stellen 'in welke vorm'?
merel

Bericht door merel »

Tiberius schreef: Vandaag, 10:26 Maar je hoeft toch niet overal bij te zijn?
Bedoel je bij welke dienst? Ook de tweede dienst?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

merel schreef: Vandaag, 10:27
Herman schreef: Vandaag, 10:05 Een kenmerk van een zuivere kerk (NGB 29| is de prediking van het Woord. Dus dat is belangrijk genoeg om vaak te laten plaatsvinden.
Dan zou je de vraag kunnen stellen 'in welke vorm'?
Prediking is prediking. Dat is in hoge mate eenvormig, om het zo te zeggen. Welke alternatieven zie jij?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

merel schreef: Vandaag, 10:27
Tiberius schreef: Vandaag, 10:26 Maar je hoeft toch niet overal bij te zijn?
Bedoel je bij welke dienst? Ook de tweede dienst?
Ik reageerde op Rijssenaar, die zich afvroeg of het niet te veel wordt: 3 diensten op een zondag en dan op woensdagavond ook nog een dienst.
merel

Bericht door merel »

Christenen die in kleinere kring samenkomen en samen eten en bidden.

(Als we het hebben over meer rust op zondag is dat trouwens wel intensiever. Stil aanwezig zijn tijdens een tweede dienst en alles over je heen laten gaan geeft natuurlijk meer rust.)
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Het is niet verplicht. Er is geen ordedienst die je van je bed komt lichten als je niet komt opdagen. Maar er is wel een sociale verwachting. En ze zeggen ook altijd dat Gods volk geen dienst voorbij wil laten gaan. Die kunnen er geen genoeg van krijgen. Maar wat als je en zelf wel genoeg van hebt soms? Soms denk je wel: “nou, tis leuk geweest, nu wil ik even lekker op de bank chillen en op Refoforum berichten typen”. Of je denkt: “heh, wanneer zegt hij nu eens een keer amen? Dit heb ik al 100x gehoord”. Maar dat mag je dan niet denken omdat Gods volk dat niet heeft, dat zijn mensen die gedurig opgaan naar Gods huis.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: Vandaag, 10:14
merel schreef:Ik vind het een beetje jammer dat de discussie over het aantal diensten in een week verzand in 'maar zij doen het verkeerd, hebben geen bijbelkennis en maken de verkeerde keuzes'. Ik worstel zelf ook met die tweede dienst en vind het wel het doorpraten waard.
Wat is de worsteling?

Graag!

@Ambtenaar geeft aan dat de druk op mensen tegenwoordig veel hoger is. Ik denk dat hij daarin gelijk heeft. Een zondag met 1 langere dienst geeft meer rust en geeft ruimte om meer te rusten en te ontspannen.
Waar komt die druk vandaan? Is die druk bv ook te voorkomen of te dempen? Het zou toch best wel erg zijn dat alle activiteiten doordeweeks er voor zorgen dat de tweede dienst op zondag moet sneuvelen. Misschien eens kijken of er doordeweeks iets kan sneuvelen. Nu moet ik zeggen dat juist toen het in ons gezin nog spits was de twee diensten op zondag rust gaven in het gezin.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Gisteren hadden wij een opdraagdienst in een behoudende, multiculturele gemeente. Aansluitend werd ons een maaltijd aangeboden door de kerk.

Daarna haasten om op tijd te zijn voor de zondagsschool en om half 4 waren we thuis.

De avonddienst heb ik thuis geluisterd.
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: Vandaag, 10:50
merel schreef: Vandaag, 10:14
Wat is de worsteling?

Graag!

Waar komt die druk vandaan? Is die druk bv ook te voorkomen of te dempen? Het zou toch best wel erg zijn dat alle activiteiten doordeweeks er voor zorgen dat de tweede dienst op zondag moet sneuvelen. Misschien eens kijken of er doordeweeks iets kan sneuvelen. Nu moet ik zeggen dat juist toen het in ons gezin nog spits was de twee diensten op zondag rust gaven in het gezin.
Tja, daar ben ik over na aan het denken. Ik zou niet weten wat voorkomen of gedempt kan worden. De dagen vullen zich met werk, huishouden en normale (gezins)beslommeringen. Nog niet eens met sociale activiteiten.
merel

Bericht door merel »

Bourdon16 schreef: Vandaag, 11:00 Gisteren hadden wij een opdraagdienst in een behoudende, multiculturele gemeente. Aansluitend werd ons een maaltijd aangeboden door de kerk.

Daarna haasten om op tijd te zijn voor de zondagsschool en om half 4 waren we thuis.

De avonddienst heb ik thuis geluisterd.
Ben ik de enige die daar een error van zou krijgen? Een drukke dienst, een gezamenlijke maaltijd, ook nog zondagschool voor de kinderen en een tweede dienst luitsteren.
Henk J

Bericht door Henk J »

merel schreef: Vandaag, 11:12 Ben ik de enige die daar een error van zou krijgen? Een drukke dienst, een gezamenlijke maaltijd, ook nog zondagschool voor de kinderen en een tweede dienst luitsteren.
Nee hoor, zou ik ook krijgen denk ik. Een drukke zondag vind ik helemaal niet prettig.
De vraag die je wel kunt stellen is, welke activiteiten krijgen prioriteit? Als er door allerlei familiebezoek geen tijd meer is voor de tweede dienst denk ik dat de prioriteiten wel verkeerd liggen.
Maar misschien zie jij dat anders?
Plaats reactie