Hoe weet je dat?
Veel Avondmaalgangers in de GerGem
Re: Veel Avondmaalgangers in de GerGem
Regulier alcoholgebruik is Bijbels gezien geen zonde mijns inziens.
Maar er zijn tal van Bijbelse argumenten te bedenken om in z'n geheel geen alcohol te nuttigen zonder dat het wel nuttigen als zonde wordt gezien.
Maar er zijn tal van Bijbelse argumenten te bedenken om in z'n geheel geen alcohol te nuttigen zonder dat het wel nuttigen als zonde wordt gezien.
Goede en terechte vragen. Volgens mij hoeft de eenheid niet in alles te zijn. Maar kritiek hebben, dat breder bespreken en vervolgens vrolijk aan het avondmaal gaan vind ik lastig. Voor mij is het in elk geval niet stichtend.Martijn schreef: ↑Gisteren, 12:11Maar als die leerelementen niet de kern raken. Dan mag daar toch verschil over zijn. Kun je dan niet samen aan het avondmaal? Mag dat alleen als je hetzelfde denkt als de hele gemeente?pierre27 schreef: ↑12 dec 2025, 15:06Nee hoor, dure auto's zie ik niet zo als een verkeerde manier van leven. Ik doel meer op een onderhuidse kritiek op kerkelijke besluiten en sommige leerlelementen en dat breder uitventen.KDD schreef: ↑12 dec 2025, 13:39Misschien heeft Pierre over de dure autos die er gereden worden. Ik weet het ook niet. Maar het heeft geen nut om dit hier te bespreken.De Rijssenaar schreef: ↑12 dec 2025, 13:34
Ja, maar ik wil weten waar het dan concreet over gaat. Mensen kunnen de kleur van de stropdas daar bijvoorbeeld ook al mee bedoelen
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Gewoonlijk wijn toch boven de 9%. Voor witte wijn, afhankelijk van het soort druiven, dan het vrij laag zijn, zo'n 5.5% (toch hoger dan bier), terwijl rode wijn normaal niet mogelijk is dan 7%, ook weer afhankelijk van het soort druiven. Door middel van menging met water, 2 deel water, 1 deel wijn, zit je toch op zo'n 2.5 - 3%.pierre27 schreef: ↑12 dec 2025, 23:41 Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de kwaliteit van de wijn ten tijde van de periode van Jezus. Met name het eventuele alcoholpercentage. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Jezus het gebod om wijn en brood te gebruiken heeft gegeven wanneer dit slecht voor een nens zou zijn. Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.