Samenwerking

Kolijn: Het is goed dat de ChrUnie minder dan vroeger de RPF uit is op lijstverbinding met de SGP

Eens
11
33%
Oneens
22
67%

Totaal aantal stemmen: 33

Marnix

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:Als we de wens van Jezus (opdat zij allen één zijn...) serieus nemen, moet je ook samenwerken als dat electoraal géén winst oplevert. Toch?
Uiteraard. de electorale winst noemde ik alleen even als mogelijk nog extra zegening die het doen van Zijn wil zou kunnen opleveren :)
Unionist

Bericht door Unionist »

Okee, zolang ritmisch of niet-ritmisch zingen een reden is om kerkelijk gescheiden op te trekken, zal het wer wel niet van komen.

Maar toch geloof ik dat er een getuigenis van uit gaat als we elkaar vinden. Wanneer we Jezus' innige wens belangrijker vinden dan het geslacht van de lijsttrekker of het aantal seconden dat we over een psalmregel doen.

Ik ben zelf zéér actief in de ChristenUnie in mijn stad, en ondanks cultuurverschillen is de verhouding tot de SGP heel hartelijk. Ik vind ook dat wij bij elkaar horen, zijn wij net kinderen van één Vader?
rekcor

Bericht door rekcor »

Het kan ook juist een mooi getuigenis zijn: ondanks de verschillen van visie/mening, trekken we als CU en SGP wel gezamenlijk en gebroederlijk (en gezusterlijk :wink:) op als de eer van God op het spel staat.

Volgens mij vinden buitenkerkelijken het niet zo heel gek (mocht dat de norm zijn) als er meerdere kerken/partijen zijn. Zij snappen ook wel dat je over verschillende dingen verschillend kunt denken.

Het wordt wel een kwalijke zaak als die kerken/partijen elkaar bestrijden, tot in rechtszalen aan toe.
Marnix

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:Okee, zolang ritmisch of niet-ritmisch zingen een reden is om kerkelijk gescheiden op te trekken, zal het wer wel niet van komen.

Maar toch geloof ik dat er een getuigenis van uit gaat als we elkaar vinden. Wanneer we Jezus' innige wens belangrijker vinden dan het geslacht van de lijsttrekker of het aantal seconden dat we over een psalmregel doen.

Ik ben zelf zéér actief in de ChristenUnie in mijn stad, en ondanks cultuurverschillen is de verhouding tot de SGP heel hartelijk. Ik vind ook dat wij bij elkaar horen, zijn wij net kinderen van één Vader?
Mooi gesproken, helemaal mee eens. En tegelijk heel zorgwekkend. Blijkbaar vinden we vaak eigen regeltjes en gewoonten belangrijker dan wat Jezus van ons vraagt :?

Anders waren er een hoop problemen uit de wereld en kon SGP en CU meteen beginnen met samenwerken.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Dit is ook weer een lekker signaal.
Rijnmond.nl schreef:Jan Goemaat stapt op als raadslid in de gemeente Goedereede.

Goemaat had als lijsttrekker van de ChristenUnie een akkoord bereikt over de vorming van een coalitie met CDA, SGP, VVD en Gemeentebelangen. Het bestuur van zijn partij ziet echter meer in een plaats in de oppositie en floot Goemaat terug. Ook de samenwerking met de SGP zou moeilijk liggen.

Goemaat heeft besloten om zes dagen na het aantreden van de nieuwe raad op te stappen, of zijn fractiegenoot Miranda Grinwis-Driesse ook vertrekt is niet bekend. Ook zij kon zich vinden in het bereikte akkoord.

Ik vraag me overigens af of een bestuur zich hier wel mee moet bemoeien.... Trieste situatie, met name voor de fractieleden Goemaat en Grinwis.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

Het bestuur van een lokale ChristenUnie moet niderdaad toestemming geven om aan het college deel te nemen.

Maar dat een locale ChristenUnie moeilijk doet over het samen in één college zitten met de SGP vind ik een grote aanfluiting.

Overigens blijkt dat niet uit de ND-versie van het verhaal:
ND.nl schreef: Eerste ex-raadslid is van CU
van onze redactie binnenland
GOEDEREEDE - Raadslid Jan Goemaat van de ChristenUnie in Goedereede is een week nadat hij was geïnstalleerd, opgestapt. Hij is waarschijnlijk het eerste raadslid dat na de installatie van de nieuwe gemeenteraden vertrekt.
Goemaat was net begonnen aan zijn tweede raadsperiode in de Zuid-Hollandse gemeente. De ChristenUnie heeft twee zetels in de gemeenteraad, en nam deel aan collegeonderhandelingen. De fractie wilde aan het college deelnemen, maar het bestuur stak daar een stokje voor.

De fractieleden wilden deelnemen aan een nieuw college met SGP, CDA en Verenigd Gemeentebelang (VG). Die drie partijen hebben ook zonder de ChristenUnie een meerderheid in de raad. Bestuursvoorzitter Maas Koese: ,,Bovendien zat er voor ons geen wethouder in, terwijl VG met één raadszetel wel een wethouder leverde.''

Goemaat erkent dat, maar zegt dat hij afspraken had gemaakt met de andere partijen, waarin de CU wel degelijk zijn invloed deed gelden. ,,Welke afspraken dat waren, daar kan ik niets over zeggen.'' Volgens Goemaat had de CU geen wethouderskandidaat paraat. ,,Ja, iemand van buitenaf. Maar we hebben in de afgelopen raadsperiode juist sterk geprotesteerd tegen wethouders van buitenaf.''

Het bestuur van de ChristenUnie heeft twee avonden vergaderd, en toen besloten dat het geen heil zag in deelname aan de coalitie. Koese: ,,We zagen niet in dat we in dit college een toegevoegde waarde zouden kunnen hebben.

Afspraken
Blijkens zijn ontslagbrief betreurt Goemaat de gang van zaken zeer. In zijn brief stelt hij dat zonder het vertrouwen van steunfractie en bestuur van de ChristenUnie het voor hem onmogelijk is om naar behoren de belangen van de Goereese burger te behartigen. ,,Ik vind dat we na jaren van oppositie eindelijk eens bestuursverantwoordelijkheid moeten nemen'', aldus Goemaat in zijn brief.

In een toelichting daarop zegt de teleurgestelde Goemaat: ,,We hebben nog nooit zo dicht bij deelname aan een coalitie gezeten. Ik had het nu wel eens van dichtbij willen meemaken. Maar het bestuur wil liever weer vier jaar tegen alles aanschoppen zonder verantwoordelijkheid te nemen.''

De nummer twee van de CU-lijst, Miranda Grinwis-Driesse, staat volledig achter haar voormalige fractiegenoot, maar blijft ,,vooralsnog'' raadslid. ,,Ik heb me er voorlopig bij neergelegd dat het bestuur een ander standpunt heeft.'' Volgens Grinwis-Driesse zullen er echter afspraken gemaakt moeten worden over de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van bestuur, steunfractie en fractie. ,,Als dat niet lukt, is het ook voor mij niet meer te doen.''

In de eerstkomende vergadering van de gemeenteraad zal er een nieuw raadslid voor de ChristenUnie moeten aantreden. Wie dat is, kan Koese nog niet zeggen. Goemaat gaat nu al zijn energie stoppen in zijn eigen glasbedrijf.
Plaats reactie