Het bestuur van een lokale ChristenUnie moet niderdaad toestemming geven om aan het college deel te nemen.
Maar dat een locale ChristenUnie moeilijk doet over het samen in één college zitten met de SGP vind ik een grote aanfluiting.
Overigens blijkt dat niet uit de ND-versie van het verhaal:
ND.nl schreef:
Eerste ex-raadslid is van CU
van onze redactie binnenland
GOEDEREEDE - Raadslid Jan Goemaat van de ChristenUnie in Goedereede is een week nadat hij was geïnstalleerd, opgestapt. Hij is waarschijnlijk het eerste raadslid dat na de installatie van de nieuwe gemeenteraden vertrekt.
Goemaat was net begonnen aan zijn tweede raadsperiode in de Zuid-Hollandse gemeente. De ChristenUnie heeft twee zetels in de gemeenteraad, en nam deel aan collegeonderhandelingen. De fractie wilde aan het college deelnemen, maar het bestuur stak daar een stokje voor.
De fractieleden wilden deelnemen aan een nieuw college met SGP, CDA en Verenigd Gemeentebelang (VG). Die drie partijen hebben ook zonder de ChristenUnie een meerderheid in de raad. Bestuursvoorzitter Maas Koese: ,,Bovendien zat er voor ons geen wethouder in, terwijl VG met één raadszetel wel een wethouder leverde.''
Goemaat erkent dat, maar zegt dat hij afspraken had gemaakt met de andere partijen, waarin de CU wel degelijk zijn invloed deed gelden. ,,Welke afspraken dat waren, daar kan ik niets over zeggen.'' Volgens Goemaat had de CU geen wethouderskandidaat paraat. ,,Ja, iemand van buitenaf. Maar we hebben in de afgelopen raadsperiode juist sterk geprotesteerd tegen wethouders van buitenaf.''
Het bestuur van de ChristenUnie heeft twee avonden vergaderd, en toen besloten dat het geen heil zag in deelname aan de coalitie. Koese: ,,We zagen niet in dat we in dit college een toegevoegde waarde zouden kunnen hebben.
Afspraken
Blijkens zijn ontslagbrief betreurt Goemaat de gang van zaken zeer. In zijn brief stelt hij dat zonder het vertrouwen van steunfractie en bestuur van de ChristenUnie het voor hem onmogelijk is om naar behoren de belangen van de Goereese burger te behartigen. ,,Ik vind dat we na jaren van oppositie eindelijk eens bestuursverantwoordelijkheid moeten nemen'', aldus Goemaat in zijn brief.
In een toelichting daarop zegt de teleurgestelde Goemaat: ,,We hebben nog nooit zo dicht bij deelname aan een coalitie gezeten. Ik had het nu wel eens van dichtbij willen meemaken. Maar het bestuur wil liever weer vier jaar tegen alles aanschoppen zonder verantwoordelijkheid te nemen.''
De nummer twee van de CU-lijst, Miranda Grinwis-Driesse, staat volledig achter haar voormalige fractiegenoot, maar blijft ,,vooralsnog'' raadslid. ,,Ik heb me er voorlopig bij neergelegd dat het bestuur een ander standpunt heeft.'' Volgens Grinwis-Driesse zullen er echter afspraken gemaakt moeten worden over de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van bestuur, steunfractie en fractie. ,,Als dat niet lukt, is het ook voor mij niet meer te doen.''
In de eerstkomende vergadering van de gemeenteraad zal er een nieuw raadslid voor de ChristenUnie moeten aantreden. Wie dat is, kan Koese nog niet zeggen. Goemaat gaat nu al zijn energie stoppen in zijn eigen glasbedrijf.