Gereformeerde Gemeenten

De Rijssenaar

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door De Rijssenaar »

Geeske_1991 schreef: 10 okt 2025, 19:26
Vrouwke schreef:Ik vind het sowieso kolder!

Toen ook al. Maar ja..
Mag je vinden

Maar vind jij jezelf rein genoeg om in het wit te trouwen?,

"Was mij geheel, dan zal ik witter wezen, dan sneeuw die vers op het aardrijk nederviel".

Het mocht wat zijn, als je straks werkelijk zal bekleed worden met de mantel der gerechtigheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Prediker 9:8: “Laat uw klederen te allen tijde wit zijn, en olie zij op uw hoofd niet gebrekig.”

Je kunt ook benadrukken dat we nu genade hebben ontvangen en daarom door Jezus zijn schoongewassen en dat er daarom wit dragen..

Is het niet gwn heel persoonlijk? In zulke dingen moet je elkaar gewoon vrijlaten en is er geen goed en slecht.. Als een graag zwart wil dragen, prima. Maar als andere graag geel wil dragen, moet dat ook prima zijn... Je kunt nooit weten waarom iemand iets draagt... Al iemand zwart draagt kan dat ook om verkeerde redenen: om gezien te worden als bekeerde...

Mensen die zo'n sterke mening hebben over wat iemand anders moet dragen zijn gewoon betweters... Vooral omdat er in bijbel geen duidelijke opdrachten zijn over welke kleur iemand moet dragen.. Laat elkaar gewoon in waarde en weet het niet beter voor een ander op zulke dingen...
GG links

Bericht door GG links »

De kleur van de jurk heeft niets (meer) met de kleursymboliek te maken alleen met mode en gewoonte. Ik vind het om niet te trouwen in het wit vanwege de reinheid dan ook een kul-argument. Dan kan de dominee zijn witte stropdas en overhemd ook al wel thuislaten.

We gaan toch ook niet zeggen dat bij iedereen waar het huwelijk op een grote treurnis is uitgelopen dan maar in het zwart moet gaan lopen ?

Hulde aan ds Koster. Ik had deze nuchterheid niet bij hem verwacht als ik eerlijk ben.
GG links

Bericht door GG links »

-DIA- schreef: Gisteren, 00:03 Het forum lijkt wel aan diepgang te winnen. :bobo
Dit is hopelijk toch niet allemaal serieus...
Bloedserieus als je de gebruiken in refo Nederland hier op het forum leest. Deze discussie is begonnen door een stukje uit de Kerkbode van de GG Rijssen. Kwam jij daar ook niet uit ?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

GG links schreef: Gisteren, 13:31 De kleur van de jurk heeft niets (meer) met de kleursymboliek te maken alleen met mode en gewoonte. Ik vind het om niet te trouwen in het wit vanwege de reinheid dan ook een kul-argument. Dan kan de dominee zijn witte stropdas en overhemd ook al wel thuislaten.

We gaan toch ook niet zeggen dat bij iedereen waar het huwelijk op een grote treurnis is uitgelopen dan maar in het zwart moet gaan lopen ?
Ik vind dit soort posts getuigen van een gebrek aan inleveringsvermogen in andere tijden, respect voor andere zeden, en geen inzicht in een liefdesleven van de bijbel die tot concrete daden leidt.
Waarom zo'n woord 'kul-argument' gebruiken. Het is een valide argument, maar in het geheel van argumenten zal jij daar geen doorslaggevende betekenis hechten. Dat is prima, maar wees alsjeblieft respectvol naar de traditie waarin je grootouders gewoon mee zijn opgegroeid, inclusief mijn CGK oma's die ook niet in het wit zijn getrouwd (1950-1955).
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Gisteren, 13:40
Ik vind dit soort posts getuigen van een gebrek aan inleveringsvermogen in andere tijden, respect voor andere zeden, en geen inzicht in een liefdesleven van de bijbel die tot concrete daden leidt.
Waarom zo'n woord 'kul-argument' gebruiken. Het is een valide argument, maar in het geheel van argumenten zal jij daar geen doorslaggevende betekenis hechten. Dat is prima, maar wees alsjeblieft respectvol naar de traditie waarin je grootouders gewoon mee zijn opgegroeid, inclusief mijn CGK oma's die ook niet in het wit zijn getrouwd (1950-1955).
Het gaat er natuurlijk ook om hoe dergelijke culturele opvattingen worden uitgedragen. Vaak is het toch van je mag niet, etc. Als je voor je zelf vindt dat je iets niet kunt doen, prima. Maar leg anderen niet langs je eigen meetlat. Dat geldt dus ook voor predikanten.
GG links

Bericht door GG links »

GG links schreef: Gisteren, 13:31 De kleur van de jurk heeft niets (meer) met de kleursymboliek te maken alleen met mode en gewoonte. Ik vind het om niet te trouwen in het wit vanwege de reinheid dan ook een kul-argument. Dan kan de dominee zijn witte stropdas en overhemd ook al wel thuislaten.

Ik zeg ook dat de kleursymboliek niets MEER te maken heeft met de kleur van de reinheid. Daarmee Impliceer ik te zeggen dat dit vroeger zo hier en daar wel zo was maar nu niet meer. Dus alle waardering voor jouw oma's. Mijn moeder is overigens wel gewoon getrouwd in het wit in de jaren 50.

Ik had het woord kul misschien gelet op de gevoeligheid hier beter niet kunnen gebruiken.
Laatst gewijzigd door GG links op 11 okt 2025, 14:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 13:48 Het gaat er natuurlijk ook om hoe dergelijke culturele opvattingen worden uitgedragen. Vaak is het toch van je mag niet, etc. Als je voor je zelf vindt dat je iets niet kunt doen, prima. Maar leg anderen niet langs je eigen meetlat. Dat geldt dus ook voor predikanten.
Deze opvattingen stammen uit een tijd dat men er vanzelfsprekend van uitging dat de mening van de predikant gezag had, en daar luisterde je gewoon naar. Met andere woorden, bevraagd mensen daarover, en ze zullen tegen te vertellen dat het toen 'normaal' was. Ook je opvatting 'maar leg anderen niet langs je eigen meetlat' gaat mank aan hetzelfde gebrek die je bestrijd: je eigen dominerende visie van vrijheid opdringen aan een groepering die helemaal niet op dergelijke vrijheden zit te wachten.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Gisteren, 14:19
Deze opvattingen stammen uit een tijd dat men er vanzelfsprekend van uitging dat de mening van de predikant gezag had, en daar luisterde je gewoon naar.
Een predikant heeft natuurlijk nog steeds een gezaghebbende mening, maar hij zal wel met argumenten moeten komen.
Met andere woorden, bevraagd mensen daarover, en ze zullen tegen te vertellen dat het toen 'normaal' was.
We leven in het nu.
Ook je opvatting 'maar leg anderen niet langs je eigen meetlat' gaat mank aan hetzelfde gebrek die je bestrijd: je eigen dominerende visie van vrijheid opdringen aan een groepering die helemaal niet op dergelijke vrijheden zit te wachten.
Ik ben onafhankelijk en kan goed relativeren. Ik heb per definitie niets met meningen over hoe ik vorm moet geven aan mijn leven. Ik kan dat zelf prima bepalen en keuzes onderbouwen.

En als mensen langs de meetlat van een predikant gelegd willen worden, be my guest. Vind ik ook prima. We zullen dan waarschijnlijk geen vrienden worden.
merel

Bericht door merel »

Mijn CGK oma's trouwden in 1946 en 1951 en trouwden beiden in het wit. Het verplicht trouwen in een andere kleur was echt geen gemeengoed.
Plaats reactie