Er was grote overeenstemming over de oorzaak en de onhoudbaarheid van de crisis. Omdat niemand ooit in deze voor allen zeer ongewenste situatie heeft gezeten was er natuurlijk verscheidenheid in hoe wij in alle opzichten moeten handelen. Blokkades zijn door niemand opgeworpen omdat de scheur die getrokken is door de ongehoorzaamheid door niemand overbrugbaar geacht wordt.Middenrefo schreef: ↑09 okt 2025, 05:28 Deze week begreep ik dat er op het convent van Rijnsburg ook geluiden waren van gemeenten die achter de uitgangspunten staan en ook mee willen doen, maar alleen als de kerkelijke weg gevolgd wordt via de synode.
Het ‘zomaar’ vertrekken en de boel de boel laten was bij niemand een optie. Overleg zal voor beide kanten noodzakelijk zijn. Natuurlijk zullen er zijn die vinden dat je dit overleg het beste kan doen via de kerkelijke structuren. In onze classis is dat een onmogelijkheid en die zijn er meer. Daarom is mijn mening dat we beter voorlopig 2 CGK adressen kunnen hebben (Rijnsburg en Hoogeveen) die met mandaat kunnen overleggen over de gezamenlijke verantwoordelijkheden. Daarmee voorkom je iig mijn angst dat overleg via kerkelijke structuren eindeloos rotondes gaat nemen en daardoor de plaatselijke gemeenten in het ongewisse laat.
Gelukkig zijn wij in Rijnsburg ook gewoon CGK met verschillende inzichten maar wel met dezelfde grondhouding t.o.v. de Schrift. Daar gaat deze crisis ten diepste natuurlijk over.