Gelezen, gedacht, gehoord...

Vrouwke

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Vrouwke »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 07:57
DDD schreef:
Geeske_1991 schreef: 07 okt 2025, 19:59
Terri schreef:Sorry Geeske maar je schrijfsels bestaan uit citaten, clichés en (ook al gebruik je het woord liefde) liefdeloze praat.
Maar het bewijst weer opnieuw dat de Bijbel in z'n geheel ( niet enkel wat rechtzinnige teksten) geen plek heeft bij menigeen.
Ben me bewust dat ik je de ogen niet kan openen.
Ik schaam me om het te zeggen, want ik ben namelijk ook zo geweest, maar mijn ogen zijn open gegaan voor de grote bereidwilligheid van de Heere Jezus om zalig te maken.
Hij laat geen bidder staan!
En van telkens allerlei ja-maars op te werpen, bedroef en blus je de Heilige Geest uit.
De waarheid is hard.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Nee. De Waarheid is liefde. Als de Zoon je vrijgemaakt heeft, dan ben je ook werkelijk vrij. En dat merk je dan ook in wat je aan andere mensen te melden hebt.

Niet dat alles er dan maar mee door moet kunnen.

Overigens kan de waarheid inderdaad hard zijn. Over Jezus werd ook gezegd dat zijn toespraken moeilijk om aan te horen waren. Maar ik geloof niet dat dat op dezelfde manier ging als hoe jij je hier opstelt. Je hoeft heus geen vier evangeliën te lezen om de verschillen met jouw uitspraken te ontdekken.

De apostel zegt dat je aangenaam en pittig moet spreken. Je spreekt wel pittig, maar niet aangenaam.
Gelukkig is het niet aangenaam.
Wee dat de mensen goed van u spreken Luk. 6:26

Ik kan je wel vertellen dat Theodorus van de groe is bekeerd onder een van zijn predicaties.
Toen hij ineens bevindelijk ging preken naar aanleiding van wat hij mee had gemaakt konden ineens veel "bekeerden" zich daarin niet meer vinden. En wat gebeurde er? Juist, de kerk liep leeg.
Daarom zitten er zo weinig mensen in behoudende kerken, want niemand wil de dag vandaag nog horen dat hij of zij niks kan bijdragen aan zijn of haar eigen zaligheid
Je moet allemaal maar geloven en Christus aannemen.
Terwijl er nooit plaats voor is gemaakt door het werk van Gods Geest
Men moet verloren gaan voor men behouden wil worden, onder het recht Gods.
De mens op het diepst vernederd en God op het hoogst verhoogd.
Zoals de tollenaar in de tempel zichzelf op de borst sloeg. O God wees mij de zondaar genadig. Voor zulk een onwaardige is het evangelie.

Geeske,

Herken je wat je nu in je laatste regels schrijft ook uit je eigen leven? Heb jij zo ook al je Zaligmaker leren kennen? Of leef je nog voor eigen rekening?
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Terri schreef: 07 okt 2025, 22:11
De Rijssenaar schreef: 07 okt 2025, 21:55
Terri schreef: 06 okt 2025, 22:28
De Rijssenaar schreef: 06 okt 2025, 21:21 Ik ontmoete laatst iemand die het had over conclusie geloof. Deze persoon deed heel naar over mensen die zeiden dat je moet geloven. Daar kan een waar kind van God niks mee. Die kunnen niet geloven. Maar toch vind ik dat vreemd, want het werk van Heilige Geest is juist dat iemand gaat geloven in Jezus. Je moest volgens hem eerst met alles aan een eind komen, wat dat dan is kon hij niet uitleggen.. Ik dacht toch juist als God ging werken dat je dan liefde kreeg tot Jezus? Maar dat was volgens hem dus niet zo, want dan maak je het zelf.
Ik hoop dat je je laat onderwijzen door gezond onderwijs en veel in je Bijbel leest, o.a. de Evangeliën.
Met pijn in m'n hart lees ik soms je ontboezemingen over o.a. dit soort gesprekken.
Het is mensen sturen in de mistbanken.
Zoveel napraterij ook vaak, maar zijn ze echt bewogen met een mens die naar God roept?

Ik las dit ergens:
"Op een gegeven moment mag je al zulke dingen ook een keer naast je neerleggen en eenvoudig de raad opvolgen die Paulus gaf aan de verslagen stokbewaarder als die in zijn levensnood vraagt: "Wat moet ik doen om zalig te worden?" "Geloof in de Heere Jezus en u zult zalig worden." Waar echte nood is, kun je niet bij de Heere vandaan blijven. Zoals een koortslijder niet kan afblijven van het glas water op zijn nachtkastje."
Ja precies.. Wat Geeske allemaal zegt komt me super bekend voor. Maar vind dat altijd super onduidelijke verwarrende dingen
Ja haar ( ik ga er van uit dat ze echt bestaat) bijdragen zijn in en intriest, volledig blind voor het Evangelie, maar met wat dogmatische na-praterij lijk je rechtzinnig en dat geeft een z.g. oprecht gevoel. Helaas ( als God niet ingrijpt) zijn ze zo geïndoctrineerd dat ze met droge ogen zo de eeuwigheid aan durven doen. Want ze waren eerlijk onbekeerd.
En of ze een trol is? Nou, in het echte leven bestaan deze mensen absoluut.
Je voelt je zo onmachtig hoe je ze kan bereiken.
Mensen praten wel zo, dus denk echt geen trol. Ik had ook zulke gedachten omdat je dat in je omgeving hoort.. Dominees praten vaak zo, en de mensen praten dit dan na.. Maar vind wel mooi dat je als je beetje verdiept in alles dat het eigenlijk heel onbijbelse is. Je hoeft maar evangelie maat te lezen en je ziet dat er niks van klopt, Jezus moedigt mensen juist aan om in Hem te geloven
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Daarom willen ze ook geen bijbelstudie groepjes, dan zien mensen dat het niet klopt en gaan vragen stellen..
Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

Vrouwke schreef:
DDD schreef:
Geeske_1991 schreef: 07 okt 2025, 19:59 De waarheid is hard.

Nee. De Waarheid is liefde. Als de Zoon je vrijgemaakt heeft, dan ben je ook werkelijk vrij. En dat merk je dan ook in wat je aan andere mensen te melden hebt.

Overigens kan de waarheid inderdaad hard zijn. Over Jezus werd ook gezegd dat zijn toespraken moeilijk om aan te horen waren. Maar ik geloof niet dat dat op dezelfde manier ging als hoe jij je hier opstelt. Je hoeft heus geen vier evangeliën te lezen om de verschillen met jouw uitspraken te ontdekken.

De apostel zegt dat je aangenaam en pittig moet spreken. Je spreekt wel pittig, maar niet aangenaam.

Ik kan je wel vertellen dat Theodorus van de groe is bekeerd onder een van zijn predicaties.
Toen hij ineens bevindelijk ging preken naar aanleiding van wat hij mee had gemaakt konden ineens veel "bekeerden" zich daarin niet meer vinden. En wat gebeurde er? Juist, de kerk liep leeg.
Daarom zitten er zo weinig mensen in behoudende kerken, want niemand wil de dag vandaag nog horen dat hij of zij niks kan bijdragen aan zijn of haar eigen zaligheid
Zoals de tollenaar in de tempel zichzelf op de borst sloeg. O God wees mij de zondaar genadig. Voor zulk een onwaardige is het evangelie.

Geeske,

Herken je wat je nu in je laatste regels schrijft ook uit je eigen leven? Heb jij zo ook al je Zaligmaker leren kennen? Of leef je nog voor eigen rekening?
Want dat doet er toe?
Ja ik ben nog 1 van de weinigen blijkt hier die niet gelooft in Jezus.
Maar ik krijg het liever dan als ik het steel

Terri

Bericht door Terri »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 13:59
Vrouwke schreef:
DDD schreef:

Geeske,

Want dat doet er toe?

Zullen we maar stoppen?
Dit zo op deze manier hier neer te schrijven is zo erg. :ouin
Zo meteen ga je je nog meer te buiten en roep je e.e.a. over je af. We moeten je tegen jezelf beschermen.
Ik las ook zoiets in een ander draadje over Greta Thunberg.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 13:59Want dat doet er toe?
Beste Geeske, Het doet er in zekere zin toe, dat zul je ongetwijfelt zelf ook wel aanvoelen.
De vraag is of het er in deze discussie toe doet. Er worden meningen en argumenten uitgewisseld op dit forum.
Dan kan ik me voorstellen dat je vindt dat het er hier niet toe doet om elkaar op dit soort persoonlijke vragen te bevragen.
Wellicht bedoel je het zo? Dat lijkt me redelijk.

Over de vraag of geloof gekregen wordt of gestolen kan worden is wel van gedachten te wisselen lijkt me.
Ik ben met jou van mening dat geloof verkregen, of nog beter gezegd, geschonken moet worden.
Hoe wordt geloof verkregen; In welke weg wordt dat geschonken?
Rust op ons allemaal niet de plicht om ons te bekeren en te geloven, ondanks dat we onmachtig zijn vanuit onszelf om dat te doen?
Dit lijkt me een mooie aanleiding voor een leerzame discussie.
Adagio

Bericht door Adagio »

Ongeloof is zonde. Tot de discipelen in de storm zegt Hij: “Wat zijt gij vreesachtig, gij kleingelovigen?” Denk aan de verschijning aan Thomas, of aan Joh. 3: 18 “Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam van den eniggeboren Zone Gods.”

Maar nu: een gezond geloof heeft een Werkmeester, en is dan ook geen 'ietsisme', het keert zich toe tot die éne Persoon. Dan is een omkering of bekering ook onmisbaar. Het prediken van de wet is nodig en profijtelijk, de H.C. (zondag 44) motiveert dat ook. De Heere heeft dat ook Zelf geboden: “Zo wie dan één van deze minste geboden zal ontbonden en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen”.
Als de Heere Jezus zegt: “Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering”, dan richt Hij zich niet tot die zich rechtvaardig achten, maar tot hen die hun zondigheid erkennen. Hij leert dat er wat gebeuren moet met die balk in eigen oog.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

@Geeske

Dank voor je reactie!

Het lijkt me er nogal veel toe doen. Want je verwijt anderen dat ze dwalen terwijl je zelf dus de Weg niet bewandel. Maar dat kun je nooit zomaar van een ander weten. En al helemaal niet als je de Weg zelf niet uit je ondervinding kent.

Misschien is het verstandiger als je je eerst druk maakt om jezelf en om je eigen behoud. Want de Weg geweten en niet bewandeld, is niet zo’n aantrekkelijke positie.

Ik hoop van harte dat de HEERE je wil onderwijzen en leren van de Weg / weg die je mag gaan.

En ik denk oprecht dat je daarna ook anders zou spreken. Over “hoe-het-moet.nl” en over anderen.

Numeri 6 : 24, 25, 26
Geeske_1991

GJdeBruijn schreef:
Geeske_1991 schreef: Gisteren, 13:59Want dat doet er toe?
Beste Geeske, Het doet er in zekere zin toe, dat zul je ongetwijfelt zelf ook wel aanvoelen.
De vraag is of het er in deze discussie toe doet. Er worden meningen en argumenten uitgewisseld op dit forum.
Dan kan ik me voorstellen dat je vindt dat het er hier niet toe doet om elkaar op dit soort persoonlijke vragen te bevragen.
Wellicht bedoel je het zo? Dat lijkt me redelijk.

Over de vraag of geloof gekregen wordt of gestolen kan worden is wel van gedachten te wisselen lijkt me.
Ik ben met jou van mening dat geloof verkregen, of nog beter gezegd, geschonken moet worden.
Hoe wordt geloof verkregen; In welke weg wordt dat geschonken?
Rust op ons allemaal niet de plicht om ons te bekeren en te geloven, ondanks dat we onmachtig zijn vanuit onszelf om dat te doen?
Dit lijkt me een mooie aanleiding voor een leerzame discussie.
Dat zal zeker een leerzame discussie zijn. Voor ieder van ons, en ja ook mij

DDD

Bericht door DDD »

Vrouwke schreef: Gisteren, 15:07 @Geeske

Dank voor je reactie!

Het lijkt me er nogal veel toe doen. Want je verwijt anderen dat ze dwalen terwijl je zelf dus de Weg niet bewandel. Maar dat kun je nooit zomaar van een ander weten. En al helemaal niet als je de Weg zelf niet uit je ondervinding kent.

Misschien is het verstandiger als je je eerst druk maakt om jezelf en om je eigen behoud. Want de Weg geweten en niet bewandeld, is niet zo’n aantrekkelijke positie.

Ik hoop van harte dat de HEERE je wil onderwijzen en leren van de Weg / weg die je mag gaan.

En ik denk oprecht dat je daarna ook anders zou spreken. Over “hoe-het-moet.nl” en over anderen.

Numeri 6 : 24, 25, 26
Ik zou trouwens wel willen bepleiten dat ook mensen zonder geloofszekerheid hier mogen meespreken. Het geloof kan heel aangevochten zijn, of zelfs in eigen waarneming ontbreken, maar dat wil nog niet zeggen dat er geen band is met de Heere en zijn dienst.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Eens. Alleen liever wel op andere toon dan hoe dit in deze situatie gebeurd…
DDD

Bericht door DDD »

Prima. Maar dat is dan wel een andere kwestie.
Geeske_1991

Vrouwke schreef:Eens. Alleen liever wel op andere toon dan hoe dit in deze situatie gebeurd…
Ik ben al 1001 keer op mijn vingers getikt, iets met nuance......

Bertiel

Bericht door Bertiel »

een ezel in het algemeen...
de ezelin dat domme dier
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 15:52
Vrouwke schreef:Eens. Alleen liever wel op andere toon dan hoe dit in deze situatie gebeurd…
Ik ben al 1001 keer op mijn vingers getikt, iets met nuance......

Dat lijkt me geen makkelijke situatie!
Sterkte in alles..
Plaats reactie