Klopt inderdaad.Forummer schreef: ↑Gisteren, 09:37Veel mensen hebben echt geen flauw idee dat er mensen zijn die moeite hebben met uitdrukkingen als 'gôh' of 'jeee' omdat dit afkortingen zouden zijn en dus vloeken zouden zijn. Persoonlijk zie ik dat dus ook niet als vloeken, ondanks dat ik het zelf niet zou gebruiken.Arja schreef: ↑06 okt 2025, 15:11 Hoe kijken jullie hiertegen aan?
De zogenoemde milde vloeken — restjes van iets wat ooit een echte vloek was.
Dat een theoloog (nota bene!) zulke woorden gebruikt.
In de Ongelofelijke Podcast gebruikte de scriba van de PKN, Kees van Ekris twee een milde vorm van een vloek. Voor mij was dat eerlijk gezegd best een "huh" moment — juist omdat het zo achteloos gebeurde, in een gesprek waar ging over zijn nieuwe boek en ja, in de rol van de scriba.
Is dit voor jullie gewoon onschuldig taalgebruik?
Of blijft het — hoe “mild” ook — iets dat schuurt met het hart van wat het betekent om Christus te volgen?
Anders ligt het wanneer een voluit gvd wordt uitgesproken, of de naam van Jezus. Dan probeer ik er iets van te zeggen, en voel me schuldig als ik het nalaat. Het doet altijd wel een beetje pijn zeg maar.
In de reformatorische kring worden deze woorden als (bastaard)vloeken gezien; in andere christelijke kringen niet, omdat men geen idee heeft waar het vandaan komt.