Mild vloeken in de kerk
Re: Mild vloeken in de kerk
Marcus 14, 71.
Overigens vind ik dat je deze bijbeltekst uit je hoofd zou moeten kennen. Maar dat geheel terzijde.
Overigens vind ik dat je deze bijbeltekst uit je hoofd zou moeten kennen. Maar dat geheel terzijde.
Inderdaad dat woord.ZWP schreef: ↑06 okt 2025, 16:59Een woord als 'verdorie' wordt ook wel makkelijk gebruikt. Maar als je dan teruggaat en ziet waar het waarschijnlijk vandaan komt, is het de vraag of je het moet gebruiken. Als je die link zelf niet legt en nooit hebt horen uitleggen kan ik me voorstellen dat je dat achteloos gebruikt.ejvl schreef: ↑06 okt 2025, 16:12De vraag is of hij zelf ook weet dat het een "milde vloek" is of iets wat ooit een echte vloek was.Arja schreef: ↑06 okt 2025, 15:11 Hoe kijken jullie hiertegen aan?
De zogenoemde milde vloeken — restjes van iets wat ooit een echte vloek was.
Dat een theoloog (nota bene!) zulke woorden gebruikt.
In de Ongelofelijke Podcast gebruikte de scriba van de PKN, Kees van Ekris twee een milde vorm van een vloek. Voor mij was dat eerlijk gezegd best een "huh" moment — juist omdat het zo achteloos gebeurde, in een gesprek waar ging over zijn nieuwe boek en ja, in de rol van de scriba.
Is dit voor jullie gewoon onschuldig taalgebruik?
Of blijft het — hoe “mild” ook — iets dat schuurt met het hart van wat het betekent om Christus te volgen?
Ik gebruik geen woorden als "jeetje" bijvoorbeeld maar andere medechristenen soms wel terwijl ze wellicht geen idee hebben dat het een afgeleide is van Jezus en dat dus niet zomaar, onnodig, gebruikt behoort te worden.
Dan is het aan ons om dat uit te leggen.
Ik heb de podcast nog niet geluisterd, dus ik weet niet om welk woord het hier gaat?
Ik vloekte vaak voordat ik tot geloof kwam.
Misschien dat het daarom voor mij gevoelig ligt?
Ik begrijp je hierin wel. Ik zou het ook niet fijn vinden wanneer een dominee dit, in welk verband dan ook, in publiek gebruikt. Ik gebruik het zelf eigenlijk nooit. Wel vaak 'verdraaid'.Arja schreef: ↑06 okt 2025, 20:45Inderdaad dat woord.ZWP schreef: ↑06 okt 2025, 16:59Een woord als 'verdorie' wordt ook wel makkelijk gebruikt. Maar als je dan teruggaat en ziet waar het waarschijnlijk vandaan komt, is het de vraag of je het moet gebruiken. Als je die link zelf niet legt en nooit hebt horen uitleggen kan ik me voorstellen dat je dat achteloos gebruikt.ejvl schreef: ↑06 okt 2025, 16:12De vraag is of hij zelf ook weet dat het een "milde vloek" is of iets wat ooit een echte vloek was.Arja schreef: ↑06 okt 2025, 15:11 Hoe kijken jullie hiertegen aan?
In de Ongelofelijke Podcast gebruikte de scriba van de PKN, Kees van Ekris twee een milde vorm van een vloek. Voor mij was dat eerlijk gezegd best een "huh" moment — juist omdat het zo achteloos gebeurde, in een gesprek waar ging over zijn nieuwe boek en ja, in de rol van de scriba.
Of blijft het — hoe “mild” ook — iets dat schuurt met het hart van wat het betekent om Christus te volgen?
Ik gebruik geen woorden als "jeetje" bijvoorbeeld maar andere medechristenen soms wel terwijl ze wellicht geen idee hebben dat het een afgeleide is van Jezus en dat dus niet zomaar, onnodig, gebruikt behoort te worden.
Ik heb de podcast nog niet geluisterd, dus ik weet niet om welk woord het hier gaat?
-
Hmm, ik vind het wel echt een bastaardvloek, geen echte natuurlijk. Hoe dat precies gewogen wordt, ligt verschillend. Van de preekstoel is weer wat anders dan in een podcast. En een podcast is weer wat anders dan met volle kracht met je hamer op je duim meppen…Arja schreef: ↑06 okt 2025, 20:45Inderdaad dat woord.ZWP schreef: ↑06 okt 2025, 16:59Een woord als 'verdorie' wordt ook wel makkelijk gebruikt. Maar als je dan teruggaat en ziet waar het waarschijnlijk vandaan komt, is het de vraag of je het moet gebruiken. Als je die link zelf niet legt en nooit hebt horen uitleggen kan ik me voorstellen dat je dat achteloos gebruikt.ejvl schreef: ↑06 okt 2025, 16:12De vraag is of hij zelf ook weet dat het een "milde vloek" is of iets wat ooit een echte vloek was.Arja schreef: ↑06 okt 2025, 15:11 Hoe kijken jullie hiertegen aan?
Ik had niet geweten dat dit een bastaardvloek is.
Het is bedoeld als alternatief voor een vloek. Maar daarmee is het toch nog niet hetzelfde? Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing daarvan, in ieder geval.
Verder vind ik het goed om de zonden bij anderen niet te krap te nemen en die bij jezelf wel.
Het is bedoeld als alternatief voor een vloek. Maar daarmee is het toch nog niet hetzelfde? Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing daarvan, in ieder geval.
Verder vind ik het goed om de zonden bij anderen niet te krap te nemen en die bij jezelf wel.
Dat hangt af van wat jij onder ‘alternatief’ verstaat. Hoe zie jij dat precies?
Ik zie niets. Jij stelt iets, dus ik ben benieuw waarom. Ik heb geen mening over het woord verdorie, maar ik vind het vooralsnog géén vloek.
Zou je misschien iets meer context willen geven?Arja schreef: ↑06 okt 2025, 15:11 Hoe kijken jullie hiertegen aan?
Dat is voor mij namelijk doorslaggevend.
Als een predikant in in zijn preek een afkorting heeft gebruikt om naar een vloekende buurman te verwijzen of iets dergelijks en dit is zijn enige manier om het duidelijk te maken kan ik zoiets nog tot een bepaalde hoogte begrijpen. Hoe moet hij het anders benoemen?
-
Wat ik heel goed weet van deze bijbeltekst is het laatste. Hij uitgaande weende Bitterlijk. Hij kwam met alles in de schuld.DDD schreef:Marcus 14, 71.
Hij had berouw.
Dit heb ik niet gelezen van de dominee..
Daarnaast is dit voor velen een verkapte manier om vloeken toch goed te kunnen keuren lijkt het
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Het ging mij alleen om jouw onjuiste stelling. Op het inhoudelijke punt zijn we het ook niet eens, maar dat is weer een ander onderwerp.
Er is zoveel niet te lezen. Maar jij weet niet hoe het bij iemand persoonlijk ligt. Dus wees maar voorzichtig met oordelen.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 09:15Wat ik heel goed weet van deze bijbeltekst is het laatste. Hij uitgaande weende Bitterlijk. Hij kwam met alles in de schuld.DDD schreef:Marcus 14, 71.
Hij had berouw.
Dit heb ik niet gelezen van de dominee..
Daarnaast is dit voor velen een verkapte manier om vloeken toch goed te kunnen keuren lijkt het
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Veel mensen hebben echt geen flauw idee dat er mensen zijn die moeite hebben met uitdrukkingen als 'gôh' of 'jeee' omdat dit afkortingen zouden zijn en dus vloeken zouden zijn. Persoonlijk zie ik dat dus ook niet als vloeken, ondanks dat ik het zelf niet zou gebruiken.Arja schreef: ↑06 okt 2025, 15:11 Hoe kijken jullie hiertegen aan?
Anders ligt het wanneer een voluit gvd wordt uitgesproken, of de naam van Jezus. Dan probeer ik er iets van te zeggen, en voel me schuldig als ik het nalaat. Het doet altijd wel een beetje pijn zeg maar.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Het noemen van voorbeelden, desnoods afkortingen, is ook vloeken. Doe het aub niet. Het zorgt ervoor dat je zelf vloekt én dat een ander die vloeken in het hoofd uitspreekt.
Zelf heb ik helaas veel gevloekt. Bij mijn oude werkgever werd ook veel gevloekt door sommige collega's. Die vloeken kwamen 's avonds vaak terug, met name tijdens stille tijd. Dat heeft er o.a. voor gezorgd dat ik vertrokken ben bij die werkgever.
Zelf heb ik helaas veel gevloekt. Bij mijn oude werkgever werd ook veel gevloekt door sommige collega's. Die vloeken kwamen 's avonds vaak terug, met name tijdens stille tijd. Dat heeft er o.a. voor gezorgd dat ik vertrokken ben bij die werkgever.