Mooi!Hoopvol schreef: ↑Gisteren, 19:07Hopelijk niet. Het is genade dat je vastgehouden wordt.
Als het aan mij had gelegen was ik nooit meer naar de kerk gegaan. Ik had er echt geen zin meer in. Maar door Zijn grote genade en barmhartigheid is er een groot wonder gebeurd aan mij. En dat is een onuitsprekelijk groot wonder voor me dat de Heere naar mij heeft willen omzien.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik denk dat je hier ook een eerlijke kant belicht. Tevens een eerlijke bijdrage van deze predikant. Dat dit een bepaalde vorm van weerstand oproept is an sich niet onbegrijpelijk.Hoopvol schreef: ↑Gisteren, 18:53Dat jij die mensen niet kent betekent niet dat ze er niet zijn.DDD schreef: ↑Gisteren, 17:50 Ik lees een stukje uit de Saambinder: Ik was om het voorzichtig te zeggen, nogal verbaasd:
Dit onbegrijpelijke citaat las ik van ds. C.A. van Dieren. Ik loop nogal wat achter. Nu heeft dit vast betrekking op Uddel, maar het stond gewoon in de Saambinder.Schuur vol onkruid
Satan doet ook alles om verwarring te stichten en Gods Woord naar vertaling en inhoud ter discussie te stellen. Als het: ‘Alzo zegt de Heere’, plaats gaat maken voor: ‘Alzo wil ik het horen’. Satan heeft dan ook een schuur vol onkruidzaad om daarmee hét zaad te verstikken. U kent dat wel. Het wordt ijverig gestrooid, bijzonder als we onder het Woord verkeren. Het zaad van wereldse begeerten, vleselijke gedachten, aardse bezigheden. Daar stroomt de voorhof van het heilig huis des Heeren als het ware vol met kopers en verkopers. En ondertussen dwalen de gedachten af. We zijn het verband van de preek kwijt en het meeste is langs ons heen gegaan. En ons verweer? Ja, de preek was toch eigenlijk wel moeilijk. Daarmee verontschuldigen we onszelf. Ondertussen lacht de duivel. De duivel presenteert zich ook iedere dienst als een slaapduivel. Dan deelt hij zijn slaapmedicatie uit met het gevolg van dodelijke gerustheid. Maar genoeg over de duivel. Er staat zelfs van hem dat hij gelooft, en siddert! Hoe beschamend en veroordelend. Ds. Smijtegelt zei nogal eens tegen zijn hoorders: ‘Span u een weinig in’. Hoe zou het met onze baan, onze zaak, onze studie, ons schoolwerk erbij staan, als we ons er net zo weinig voor inspanden als voor het horen van Gods Woord? Heel onze woonplaats zou in diepe armoede gehuld zijn. Is de ziel dan niet meer dan het lichaam?
Slechts één woord
Ik hoor nogal eens: ‘Maar ik kan geen hele preek onthouden’. Dat hoeft ook niet. De hoofdman vroeg niet om een hele preek, maar wel uit onwaarde en onhoudbare nood om één woord. En hij kreeg het. En hij hoorde het. Neem daarom de middelen waar. Laat nooit uw plaats leeg. Smeek om Gods Geest om het Woord eens werkelijk te mogen horen. Smeek ook voor allen die zelfs de uitwendige middelen niet meer gebruiken. Ja, bid veel of de kopers en verkopers in- en uitwendig uitgedreven mogen worden.
Nu ken ik in mijn omgeving alleen maar mensen die de preken heel serieus beluisteren, soms aantekeningen maken, daar over napraten met vrienden en in het gezin, en zelfs als er de nodige onzin in voorkwam, daar voorzichtig mee omgaan, omdat de prediking toch bedoeld is als de verkondiging van het heilig Evangelie.
Wat mij dan verbaast, is dat iemand dit zo opschrijft en dat het ook blijft staan als het wordt gepubliceerd in een landelijk blad. Dit gaat nog wel verder dan de bijzondere opmerking over witte sneakers. Het hele artikel getuigt van een heel negatieve gemeentevisie. Je zult toch zondag aan zondag naar iemand moeten luisteren die zo naar jou kijkt.
En dat terwijl ik oprecht denk dat het overgrote deel van de aanwezigen in de kerk in de hele week niets serieuzer doet dan naar een preek luisteren.
Maar zulke dingen werken twee kanten op. Als je jarenlang zo wordt tegemoet getreden, dan kan ik mij voorstellen dat het een normaal psychologisch proces is dat je helemaal niet meer naar zo iemand luistert. Ik kan niet beoordelen of dat nu wel of niet goed is, maar het is en blijft een schokkend citaat, wat mij betreft.
Met zulke artikelen wordt de kerk niet opgebouwd, maar afgebroken. Van binnenuit, nog wel.
Het zal vast als uitermate rechtzinnig en zondebewust bedoeld zijn, maar in dat geval had de schrijver het beter bij zichzelf kunnen houden, mijns inziens.
Ik ken genoeg mensen die eigenlijk niet geïnteresseerd zijn in het Evangelie. Oudere mensen die wel naar de kerk gaan maar het is een moetje. En jonge mensen die afhaken en niet meer van God willen weten.
En dat leeft ook in mijn hart.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wat blijft haken is het "smeek om Gods Geest". Dat doet toch elk weldenkend gemeentelid meerdere keren per dag. De oproep tot bekering lees ik niet.
-
Dan is er dus veel geestelijk leven in de Gereformeerde Gemeenten als dat zo is.
Bemoedigend dus en allerminst donkere tijden zoals vaak beweerd wordt. Is nieuw voor mij als buitenstaander.
Niet in de gemeente van Pierre27. Daar zit het overgrote deel van de leden zijn tijd uit, als ik het goed begrijp.
Het zal vast per plaats verschillen. Het oordeel dat erbij komt kijken is ook typisch voor dat soort gemeenten. Als ergens anders de helft van de aanwezigen aan het avondmaal gaat, dan is de eerste gedachte niet: waarom zijn er bij ons zoveel ongelovigen, maar: die zullen zich wel bedriegen. Bij ons zijn mensen tenminste eerlijk onbekeerd en druk met de door de dominee genoemde dingen.
Ik zou mij niet prettig voelen in een gemeente waar het overgrote deel van de gemeenteleden niet serieus naar de preek luistert. Ik kan mij er ook niets bij voorstellen. Maar goed, als jullie het eerlijk vinden, dan zal het zo zijn.
Dat neemt niet weg dat zulke dingen dan wellicht in Uddel en Scherpenzeel zo zijn, maar niet in de Randstad, en daarom hoort zoiets niet in de Saambinder.
Het zal vast per plaats verschillen. Het oordeel dat erbij komt kijken is ook typisch voor dat soort gemeenten. Als ergens anders de helft van de aanwezigen aan het avondmaal gaat, dan is de eerste gedachte niet: waarom zijn er bij ons zoveel ongelovigen, maar: die zullen zich wel bedriegen. Bij ons zijn mensen tenminste eerlijk onbekeerd en druk met de door de dominee genoemde dingen.
Ik zou mij niet prettig voelen in een gemeente waar het overgrote deel van de gemeenteleden niet serieus naar de preek luistert. Ik kan mij er ook niets bij voorstellen. Maar goed, als jullie het eerlijk vinden, dan zal het zo zijn.
Dat neemt niet weg dat zulke dingen dan wellicht in Uddel en Scherpenzeel zo zijn, maar niet in de Randstad, en daarom hoort zoiets niet in de Saambinder.
Als je zondag aan zondag onder een prediking zit waarin geen oproep tot geloof en bekering klinkt, velen wachten op een wonder wat hopelijk nog eens komt te gebeuren en men naar de kerk gaat met een heel klein sprankje hoop dat het hen toch die dag ten deel zal vallen als ze in de kerk zitten (als een soort lot uit de loterij) verbaast het mij niet dat er zoveel onverschilligen in zulk soort gemeenten zitten. Het maakt dan tenslotte ook niet zoveel uit of je wel of niet onverschillig bent, de onverschilligen zien dat degenen die netjes leven en zich inspannen vaak uiteindelijk ook geen geloofszekerheid krijgen.