Ik ben het met je eens wat betreft Hamas en ook over degenen die vrolijk zijn geweest op 7 oktober.helma schreef: ↑03 okt 2025, 07:37Ik lees dit topic ook altijd met verbazing.Marco schreef:Met enige verbazing lees ik dit topic. Dat er heldere stellingnames zijn snap ik. Maar wat ik niet begrijp (niet wil begrijpen) is dat het hebben van een misdadige tegenstander een excuus zou kunnen zijn om zelf ook misdadig te worden.
Kun jij op een rijtje zetten wat Hamas doet om burgerdoden te voorkomen? Zowel de eigen burgers als de burgers van Israël.
En dan ernaast een rijtje wat Israël doet om burgerdoden te voorkomen. Zowel de burgers van Gaza als zijn eigen burgers.
Welke keus heeft Hamas om levens te sparen?
Welke keus maakt Israël om burgers te sparen?
Als Israël werkelijk uit was op de dood van burgers hadden ze op 8 oktober heel Gaza weg kunnen vagen en veel doelgerichter kunnen aanpakken. Dan had deze oorlog echt al geen 2 jaar geduurd
Ik geloof dat er heus incidenten zijn van IDF soldaten die vallen onder oorlogsmisdaden. Ook daar zijn mensen die gedreven worden door haat.
En ik geloof ook echt dat er Palestijnen zijn die onschuldig sterven in deze oorlog. Helaas.
Maar om te doen alsof Israël (vaak inclusief alle Joden) de boosdoener of misdadiger is in deze oorlog stuit mij ontzettend tegen de borst en schaar ik ook onder antisemitisme.
En alle inwoners van Gaza (en alle moslims wereldwijd) die op 7 oktober 2023 een grote vreugde hebben getoond acht ik medeschuldig aan deze oorlog met zijn vreselijke gevolgen.
Maar kun je mij uitleggen hoe het komt dat uit ooggetuigenverslagen van artsen (vaak artsen die internationaal werken in conflictgebieden) blijkt dat kinderen gericht zijn beschoten met Israëlische wapens in hun hoofd, hartstreek en schaamstreek? En kun je me uitleggen waarom diverse internationale instanties al heel lang in officiële verklaringen aangeven dat hier etnische zuivering en genocidaal geweld plaatsvindt?
Als de misdaden van Israël incidenteel zouden zijn, zouden die instanties dat echt niet doen.
Natuurlijk is het vreselijk om te beseffen dat een land waar je je verbonden mee voelt dit te zien doen. Maar dat mag geen reden zijn om de realiteit te ontkennen.