Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

huisman

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Gisteren, 21:19
Pjotr92 schreef: Gisteren, 17:56
huisman schreef: Gisteren, 17:25
Middenrefo schreef: Gisteren, 17:18

Daar is ie dan toch, de hersteld christelijke gereformeerde kerk. Het domein hebben ze alvast maar vastgelegd, hcgk.nl
Wie zijn ‘ze’ ?
https://www.nd.nl/geloof/protestant/128 ... ijke-afspl

De scriba's van de CGK's in Scherpenzeel en Dordrecht Centrum hebben volgens dit artikel een aantal domeinnamen vastgelegd.
hcgk.nl is geregistreerd door het bedrijf van de scriba van de CGK van Scherpenzeel.
Oké, komt dus uit die (linker)hoek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Gisteren, 21:35
huisman schreef: Gisteren, 17:25

Wie zijn ‘ze’ ?

De scriba's van de CGK's in Scherpenzeel en Dordrecht Centrum hebben volgens dit artikel een aantal domeinnamen vastgelegd.
hcgk.nl is geregistreerd door het bedrijf van de scriba van de CGK van Scherpenzeel.
De scriba van Dordrecht-Centrum heeft begin juli hersteldcgk.nl, cgkn.nl en cgks.nl geregistreerd.
Oké, komt dus uit die (rechter)hoek.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Middenrefo schreef: Vandaag, 01:14De scriba van Dordrecht-Centrum heeft begin juli hersteldcgk.nl, cgkn.nl en cgks.nl geregistreerd.
Een praktisch man met een vooruitziende blik.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef: Vandaag, 06:12
Middenrefo schreef: Vandaag, 01:14De scriba van Dordrecht-Centrum heeft begin juli hersteldcgk.nl, cgkn.nl en cgks.nl geregistreerd.
Een praktisch man met een vooruitziende blik, blijkbaar.
Ik ben een klein beetje bekend in die gemeente en daar hebben ze enkele decennia een andere scriba gehad (zie: https://cgk.nl/gemeenten/dordrecht-centrum/). Franken lijkt me dus een scriba van zeer recente datum. De overlapping van ambt en registratie is nogal dun.
Ik ben benieuwd of er nu ook mensen in de database van de kvk naar een nieuw opgericht kerkverband zitten te zoeken.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 18:15
Middenrefo schreef:
HHR schreef: Gisteren, 09:07 Dit fragmentje ... https://youtube.com/clip/UgkxhFvOJ8geD_ ... Z51rPBH9nA
Deze post met één fragment is schandalig. Typerend helaas. Ik heb deze preek helemaal gehoord toen hij bij ons preekte. Het heeft hele diepe indruk gemaakt. Met een ontdekkende boodschap voor iedereen, van welke ligging dan ook. Er waren mensen uit de behoudende hoek in de kerk en die waren tot tranen geroerd door deze preek. Je gaat hiermee echt te ver HHR.
Ik heb ook een groot deel beluisterd. Maar de vraag die bij mij achterblijft is wel: waarom dat ene selecte groepje zo fel aanpakken. Had er dan echt geen tafeltje benoemd kunnen worden met het groepje die lekker een eigen gang gaat binnen de kerk?

Die ene duw naar ‘dat groepje met de eigen website’ doet afbreuk aan de preek en is onmiskenbaar een venijnige duw, is mijn indruk. En lijkt mij geen recht doen aan jouw verontwaardiging.
Wat vind je dan fel aanpakken? Ik begrijp niet wat je bedoelt. Het is heel mild, zou ik zeggen. Want de mensen aan het tafeltje zelf menen wellicht alleen te zitten in de bruiloftszaal. Of dat de andersdenkenden, als zonder bruiloftskleed, naar buiten gezet zullen worden. Volgens hem horen ze er helemaal bij. Dat is toch niet negatief? Integendeel. Ik zou willen dat een BHP-predikant voor de linkerflankpredikanten ook een tafeltje in de bruiloftszaal zou reserveren in de preek. Dat zou al een hoop dwalingen en mogelijk een scheuring kunnen schelen.

En zou je het serieus passend vinden als een voorganger ook een tafeltje in de preek zou reserveren voor zijn eigen subgroepje? Zo van: ik zit er ook bij hoor? Als je er welwillend naar kijkt, is dat een vorm van nuchter geloofsvertrouwen, maar ik zou het toch ook wel wat zelfingenomen vinden. Niet nodig wat mij betreft, er zijn genoeg gelovigen van een andere soort die je kunt noemen bij het invullen van het Koninkrijk.

De voorbeelden zijn mijns inziens functioneel. Het voorbeeld van de playstation laat zien dat de voorganger ervan uitgaat dat de luisteraars zelf wel bedenken dat hij de gelijkenis hercontextualiseert.

Ik vind het vooralsnog een heel goede preek. Het is ook een getalenteerd spreker. Dat wist ik al, maar ik kom hem nooit tegen behalve via 'Eerst dit'. Dus HHR zeer dank voor het delen. Ik zal de preek als ik hem uit heb ook nog even aanbevelen in het daarvoor bedoelde draadje.
Jou inlegkunde is onvolprezen :) .

Het met venijn noemen ‘van dat groepje’, in de rij van andere slechterikken, voegt geheel niets toe aan zijn preek. Doet zelfs afbreuk, mijns inziens. maar hij plaatst ze inderdaad in de bruiloftszaal. Daar heb je een punt.
Misschien is het wel veelzeggend dat hij zich met zijn subgroepje niet in de bruiloftszaal positioneert. Maar dat is slechts gissen, daar wil ik me liever niet toe laten verleiden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk dat ik die hele rij van slechteriken heb gemist.
helma

Bericht door helma »

Het komt mij over als heel vilein. Maar dan heb ik inderdaad niet de context van de preek gehoord.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

helma schreef: Vandaag, 09:02 Het komt mij over als heel vilein. Maar dan heb ik inderdaad niet de context van de preek gehoord.
Stemgebruik en non-verbale communicatie zijn hier wel van belang ja.
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Vandaag, 01:14

De scriba van Dordrecht-Centrum heeft begin juli hersteldcgk.nl, cgkn.nl en cgks.nl geregistreerd.

:) En er is een regiegroep bezig zonder medeweten van de kerken om te kijken wat een scheuring zou betekenen. (Leden o.a. Raven en Nutma) Ik zeg niet dat dit onverstandig is maar ik vind dat deze regiegroep vanaf het begin van haar werkzaamheden dit had moeten melden aan de kerken. Zeker gezien de brief van Nutma c.s. in zijn andere hoedanigheid. Dit komt over als een verborgen agenda.
https://rd.nl/artikel/1122658
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: Vandaag, 09:12
Middenrefo schreef: Vandaag, 01:14

:) En er is een regiegroep bezig zonder medeweten van de kerken om te kijken wat een scheuring zou betekenen. (Leden o.a. Raven en Nutma) Ik zeg niet dat dit onverstandig is maar ik vind dat deze regiegroep vanaf het begin van haar werkzaamheden dit had moeten melden aan de kerken. Zeker gezien de brief van Nutma c.s. in zijn andere hoedanigheid. Dit komt over als een verborgen agenda.
https://rd.nl/artikel/1122658
Ah.... De "geheime" dienst die handelt in opdracht van maar weet dat als dingen uitkomen er glashard ontkend zal worden....
Lettend op de leeftijd van de mannen zie je inderdaad de Tom Clancy en McAllister McLean aanpak gewoon terug :haha
DDD

Bericht door DDD »

helma schreef: Vandaag, 09:02 Het komt mij over als heel vilein. Maar dan heb ik inderdaad niet de context van de preek gehoord.
Er is niets boosaardig of vilein aan. Daarom is het ook zo slecht om een paar regels eruit te halen.

Je zou het mijns inziens hooguit als milde ironie kunnen betitelen.
J.C. Philpot

Ds. Roosendaal was lid van het moderamen van de vorige synode. Hij is dus als geen enkele ander goed op de hoogte van de ins en outs van de situatie waar de CGK zich in bevinden, en de extreme gevoeligheid daarvan.

Dan weet hij dus heel goed wat hij doet als hij een dergelijk voorbeeld gebruikt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Daar zou ik ook vanuit gaan, inderdaad.
J.C. Philpot

Alleen beoordeel ik dat niet positief. Hij weet wat hij losmaakt met een dergelijke uitspraak, en hoe dat overkomt. En toch kies hij ervoor om de uitspraak te doen.

George Whitefield
HHR

Bericht door HHR »

In bevindelijke kring wordt wel gewaarschuwd: "een preekstoel is geen steekstoel."
Plaats reactie