Artikel 23 in de media

Wim Anker

Re: Artikel 23 in de media

Bericht door Wim Anker »

https://x.com/EenExWokeDocent/status/19 ... qoQfQ&s=19

Goede analyse van de levensgevaarlijke refo's!
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Inderdaad. Refo's als bliksemafleider.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef: 01 okt 2025, 08:17 https://x.com/EenExWokeDocent/status/19 ... qoQfQ&s=19

Goede analyse van de levensgevaarlijke refo's!
Hij is leuk.
Martijn

Bericht door Martijn »

DDD schreef: 30 sep 2025, 22:37 De Bijbel roept ons nergens op om buren of overheid te vragen om ons onrechtvaardig te behandelen, zodat wij vervolgens voldoende te lijden hebben.

Dus ik begrijp je wens niet zo.
Dat zeg ik toch helemaal niet.

Ik lees over klassieke rechten en verworven vrijheden. En mijn vraag is hoe moet ik dat zien in het licht van Jezus uitspraak dat wie Hem volgt, vervolging en verdrukking zal ondervinden.
HHR

Bericht door HHR »

De twee reportages gezien. Weer een zorgelijke ontwikkeling. Vooral bij het stukje dat verwijst naar de NGB moest ik denken aan wat ds Klaassen eens noemde in een preek: "Het is niet ondenkbaar dat de bijbel nog eens een verboden boek wordt"
DDD

Bericht door DDD »

Martijn schreef: 01 okt 2025, 10:08
DDD schreef: 30 sep 2025, 22:37 De Bijbel roept ons nergens op om buren of overheid te vragen om ons onrechtvaardig te behandelen, zodat wij vervolgens voldoende te lijden hebben.

Dus ik begrijp je wens niet zo.
Dat zeg ik toch helemaal niet.

Ik lees over klassieke rechten en verworven vrijheden. En mijn vraag is hoe moet ik dat zien in het licht van Jezus uitspraak dat wie Hem volgt, vervolging en verdrukking zal ondervinden.
Daar is helemaal geen verband tussen. Misschien kun je eerst uitleggen wat het probleem is, dan is het eenvoudiger om er een antwoord op te geven.

Los daarvan:

https://www.rd.nl/artikel/1122594-inspe ... sonderwijs

Waarom zouden CDA en SGP met zo'n debat op zo'n dag niet meedoen? Dat is toch een hoofdpunt in hun werk?
Quercus

Bericht door Quercus »

Martijn schreef: 30 sep 2025, 22:14 Ik loop al langere tijd met een vraag rond als het gaat om situaties als deze. Ook wel naar aanleiding weer van de reactie van de SGP en de toespraak van Chris Stoffer op de bijeenkomst onlangs. Maar ook al eerder bijvoorbeeld bij de petities die worden aangeboden naar aanleiding van het informele onderwijs.
Dan lees ik over vrijheden en rechten die we verworven hebben. Hoe komt dit overeen met de woorden uit de Bijbel waar het gaat over dat we vreemdelingen zijn op deze aarde? Dat we gericht moeten zijn op het toekomende en niet moeten strijden voor wat ons hier op de aarde bindt (even heel erg in eigen woorden weergegeven). Maar ook de woorden van Jezus dat wie Hem volgt verdrukking en vervolging zal ondervinden. Ik zie in reformatorisch NL een kramp om te strijden om vast te houden aan dat wat we hebben. Als ik daar de Bijbel naast leg dan zie ik het gebed om staande te blijven. En ook om vrijmoedigheid om woorden te spreken.

Gewoon wat gedachten die me bezig houden en waarvan ik denk is dit wel een reactie die in lijn is met de Bijbel en nog meer zou dit de reactie van Jezus zelf zijn?
Ik kan je wel volgen met wat je zegt. In de Bijbel staat immers: "En Hij zeide tot allen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis dagelijks op en volge Mij" (Luk. 9:23).
En ook: "Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar zo wie u op de rechterwang slaat, keer hem ook de andere toe;" (Mat. 5:39).

Hoe dit echter tot uiting moet komen in deze kwestie weet ik niet. Ik ben de Bijbelverhalen die ik op school hoorde toch niet vergeten, en ik schat de waarde hiervan hoog in. Ook voor mijn eigen kinderen. Ik zou het ook zeer beklagenswaardig vinden als dit verdwijnt. Om nog niet te spreken wat er voor in de plaats komt, namelijk een nieuwe religie genaamd "wetenschap", en dat je zelf mag weten wat je bent, en wat je doet, en kunt zijn. Is het dan verkeerd om hiervoor te strijden? Ik weet het niet. Wel denk ik aan Klaagliederen 3: "Wat klaagt dan een levend mens? Eenieder klage vanwege zijn zonden.".
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

HHR schreef: 01 okt 2025, 10:16 De twee reportages gezien. Weer een zorgelijke ontwikkeling. Vooral bij het stukje dat verwijst naar de NGB moest ik denken aan wat ds Klaassen eens noemde in een preek: "Het is niet ondenkbaar dat de bijbel nog eens een verboden boek wordt"
Niets is ondenkbaar. Maar het is vooralsnog verre van de realiteit.
Plaats reactie