Podcast

Herman
Moderator

Re: Podcast

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 17:43 Twee afleveringen geluisterd. De serie zou ieder lid van een kerkenraad moeten luisteren.
Dit loopt tegenwoordig in de PKN via de IVP, dus die moeten het nodige weten en doen. De kerkenraad dient zich op haar taak als geestelijke leidsmannen te richten en hoeven hoogstens het beleidsmatige kader te stellen. Dat overal al wel is ingevoerd, dacht ik.
Bobber

Bericht door Bobber »

Ga ik zeker luisteren. Zou het nog een vervolg krijgen met een serie over de (O)GG(iN) en/of HHK?
Bobber

Bericht door Bobber »

"Je bent niet de enige met relatieproblemen". Het ND lanceert vervolg op podcastserie over scheiden.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bobber schreef: Vandaag, 13:08 "Je bent niet de enige met relatieproblemen".

Het ND lanceert vervolg op podcastserie over scheiden.
Even ter verduidelijking wat interpunctie toegevoegd.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ambtenaar schreef:
HHR schreef: Gisteren, 12:12 Vloeken in de kerk
De BNNVARA-podcastserie Vloeken in de Kerk onthult de wereld van seksueel misbruik door gezagsdragers in de Protestantse Kerk in Nederland. De PKN is met 1,4 miljoen leden het grootste protestantse kerkgenootschap van Nederland. Terwijl de kerk zich profileert als vindplaats van geloof, hoop en liefde, stuiten journalisten Ellen van den Berg en Maarten Dallinga op handenvol voorbeelden van seksueel misbruik door dominees en andere gezagsdragers. De afgelopen jaren lag het vergrootglas van media en onderzoekers vooral op misbruik in de Rooms-Katholieke Kerk, maar hoe is de situatie in de protestantse kerk? In deze documentairereeks onderzoeken Ellen en Maarten hoe misbruik binnen de PKN ontstaat, hoe de kerk erop reageert en wat zij doet om het te voorkomen.
https://npo.nl/luister/podcasts/1228-vl ... erk/130025
Twee afleveringen geluisterd. De serie zou ieder lid van een kerkenraad moeten luisteren.
Ik zie maar 1 aflevering, waar kan ik de tweede vinden?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Maanenschijn

Job schreef:
Ambtenaar schreef: Gisteren, 17:43
De BNNVARA-podcastserie Vloeken in de Kerk onthult de wereld van seksueel misbruik door gezagsdragers in de Protestantse Kerk in Nederland. De PKN is met 1,4 miljoen leden het grootste protestantse kerkgenootschap van Nederland. Terwijl de kerk zich profileert als vindplaats van geloof, hoop en liefde, stuiten journalisten Ellen van den Berg en Maarten Dallinga op handenvol voorbeelden van seksueel misbruik door dominees en andere gezagsdragers. De afgelopen jaren lag het vergrootglas van media en onderzoekers vooral op misbruik in de Rooms-Katholieke Kerk, maar hoe is de situatie in de protestantse kerk? In deze documentairereeks onderzoeken Ellen en Maarten hoe misbruik binnen de PKN ontstaat, hoe de kerk erop reageert en wat zij doet om het te voorkomen.
Twee afleveringen geluisterd. De serie zou ieder lid van een kerkenraad moeten luisteren.
Hoe is de toonzetting wat letterlijk vloeken aangaat? Hoe belangrijk dit onderwerp ook is; bij producties van BNNVARA blijf ik liefst ver uit de buurt.
Ik heb in de eerste aflevering geen onvertogen woord gehoord.
merel

Bericht door merel »

Ik kijk/luister vaker naar documentaires van BNN en vind ze over het algemeen van goede kwaliteit.
Maanenschijn

Maanenschijn schreef:
Ambtenaar schreef:
Ik zie maar 1 aflevering, waar kan ik de tweede vinden?
Gevonden.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: Gisteren, 23:23
Hoe is de toonzetting wat letterlijk vloeken aangaat? Hoe belangrijk dit onderwerp ook is; bij producties van BNNVARA blijf ik liefst ver uit de buurt.
Het zijn serieuze journalisten die een serieus onderwerp onderzoeken. Waarom zouden zij vloeken? Wat ze overigens niet doen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Vandaag, 09:04

Dit loopt tegenwoordig in de PKN via de IVP, dus die moeten het nodige weten en doen. De kerkenraad dient zich op haar taak als geestelijke leidsmannen te richten en hoeven hoogstens het beleidsmatige kader te stellen. Dat overal al wel is ingevoerd, dacht ik.
Nou, het gaat er ook om hoe er wordt gereageerd richting slachtoffer en ambtsdrager. Jouw insteek lijkt me nog procedureel.
merel

Bericht door merel »

Ik heb deel 1 beluisterd en vind het verbijsterd. Hoe is het mogelijk dat vrouwen/mensen hierin trappen, echt ongelooflijk.
Maanenschijn

Die gedachte @merel kwam ook wel bij mij op. Maar er kan ook sprake zijn van een kwetsbare situatie. Daarin heeft een ambtsdrager natuurlijk wel een (extra) zorgplicht.
merel

Bericht door merel »

Het waren zeker kwetsbare vrouwen, maar ook voor de kwetsbare situatie, zoals borstkanker, waren er al signalen. De signalen waren dusdanig dat haar man dit al met de predikant besprak. Ik begrijp niet dat zij het contact niet afgekapt heeft, maar misschien ben ik van achterdochtige aard. Daarnaast sta ik niet zo open voor dit soort aandacht.
Maanenschijn

merel schreef:Het waren zeker kwetsbare vrouwen, maar ook voor de kwetsbare situatie, zoals borstkanker, waren er al signalen. De signalen waren dusdanig dat haar man dit al met de predikant besprak. Ik begrijp niet dat zij het contact niet afgekapt heeft, maar misschien ben ik van achterdochtige aard. Daarnaast sta ik niet zo open voor dit soort aandacht.
Ik zal er rekening mee houden als ik je ooit tegenkom :) . Nee, grapje.

We moeten, denk ik, wel primair de focus richten op de ambtsdrager. Hij dient zich professioneel en godvruchtig te gedragen. Ongeacht de ontvankelijkheid van de ‘andere partij’.
Martijn

Bericht door Martijn »

merel schreef: Vandaag, 18:00 Het waren zeker kwetsbare vrouwen, maar ook voor de kwetsbare situatie, zoals borstkanker, waren er al signalen. De signalen waren dusdanig dat haar man dit al met de predikant besprak. Ik begrijp niet dat zij het contact niet afgekapt heeft, maar misschien ben ik van achterdochtige aard. Daarnaast sta ik niet zo open voor dit soort aandacht.
Die mevrouw met borstkanker was toch ook verliefd op die predikant. Ik kreeg de indruk dat zij in eerste instantie ook wilde. Ze gaf aan dat ze sex hebben gehad en ik kreeg niet het idee dat het tegen haar wil/zin was.
Plaats reactie