MNB schreef: ↑Gisteren, 22:25
Zoveel verdeeldheid als er is in kerkelijk Nederland is, zoveel eensgezindheid is er als het gaat om het veroordelen van bepaalde delen van de Gereformeerde Gezindte. Ik wil niets afdoen aan de persoonlijke ondervindingen van mensen die pijnlijk en schrijnend kunnen zijn. Veel minder wil ik alles goed- of afkeuren wat binnen een bepaald gedeelte van onze gezindte in de verkondiging van Gods Woord naar voren wordt gebracht, want het moet alles zijn naar Gods Woord en die toets kunnen doorstaan.
Tegelijkertijd vind ik het weerzinwekkend hoe er in een topic als dit gesproken wordt over bepaalde delen van onze gezindte die als het laagste en vuilste worden weggezet met typeringen die ik niet zal herhalen. Voor mij is het een bewijs dat er meer Godsvrucht in die hoek (hoewel mogelijk ook vermengd met veel wereld en valse godsdienst) te vinden is dan bij allen die op zo’n lage manier afgeven op dit deel van Gods Koninkrijk.
Nogmaals, ik keur niet alles goed wat er gezegd wordt in dit deel van onze gezindte (ik ben er ook niet toe in staat, want ik ken er maar weinig van), maar ik weet wel dat er nog ware Godsvrucht gevonden wordt die op de meeste andere plekken niet meer herkend en begrepen wordt getuigend de gesprekken die hier plaatsvinden. De grote oorzaak hiervan is mijns inziens dat er totaal verschillend over het geloof wordt gesproken en gedacht. Waar de meesten mensen ertoe zoeken te bewegen om
de beloften voor zichzelf te geloven, zijn er nog predikanten die zoeken de mensen te bewegen om
in Christus te geloven. En ook dat laatste wordt echt niet enkel in een bepaalde hoek verkondigd, maar het wordt wel steeds schaarser getuigend ook alles wat ds. Van De Brink heeft losgemaakt. Voor dat eerste is niet veel nodig, echter, om tot dat laatste te komen moet er een groot wonder gebeuren in een mensenleven. Ik weet het, velen zullen dat woord in deze context haten als iets dat een mens passief maakt. Maar als we het geloof van dichtbij bezien kan het niet anders dan een groot Godswonder worden genoemd. Wellicht is het tot meer nut en stichting als over de aard van het ware geloof zou worden gesproken. Dat is immers de grote zaak die we allen moeten kennen en beoefenen en die weinig gekend en/of beoefend wordt gezien de hele toon en inhoud van veel topics inclusief dit topic.
Wat voor Godsvrucht zie jij dan wat de anderen niet hebben?
Je maakt ook verschil tussen
de beloften voor zichzelf te geloven en
in Christus te geloven... Is dat wel zo uit elkaar te halen? Ik heb hieronder catechismus geplakt en die is gewoon duidelijk en mooi. Uit dit antwoord zie je ook dat ze zeggen dat je het Woord (dus de beloften) moet geloven en dat je daar dan doorheen in Christus gelooft. Het is meer een middel dat de Heilige Geest gebruikt. Volgens mij kun je dat niet zo uit elkaar halen.
Wat is een waar geloof?
Antwoord:
Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis,
waardoor ik alles voor waarachtig houd,
dat ons God in
Zijn Woord geopenbaard heeft, a
maar ook een vast vertrouwen, b
hetwelk de Heilige Geest c
door het Evangelie in mijn hart werkt, d
dat niet alleen anderen, maar ook
mij
vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid e