De 'onmogelijkheid van de uitverkiezing' is een tegenstrijdige uitdrukking. Als er geen uitverkiezing was dan was er ook geen Evangelie geweest.GG links schreef: ↑Gisteren, 11:15Beste Jan, ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.JanRap schreef: ↑Gisteren, 08:47@GG links, U lijkt me echt niet zo links, maar uw nickname geeft wel aanleiding tot hokjesdenken. Als belangstellend PKN meelezer merk ik dat de termen links en rechts me om de oren vliegen. Daar denk ik wel wat tegendraads in. Wat jullie uiterst rechts noemen vind ik behoorlijk links (revolutionair) Voortdurende zoekt men daar de grenzen op door te preken voor allerlei aparte groepjes buiten de GG in plaats dat men de GG probeert op te bouwen. En dan hoor je later hoe goed ze het daar wel niet gehad hebben met al die keurige nette mensen onder hun gehoor. Zo vind ik het beleggen van GBS diensten ook revolutionair. Dan maak je een afgod van een Bijbelvertaling. En je zet je gewild of ongewild af tegen alle andere vertalingen. Pure stemmingmakerij.
Links is, (voor mij) een gemeente waar het aanbod van het Evangelie de boventoon voert en niet onder beheersing staat van de onmogelijkheid van de uitverkiezing} (ik hoop dat ik mij goed uitdruk). Verder doen we niet moeilijk over allerlei uiterlijke zaken zoals de HSV en een gezang her en der. Ook is de tale Kanaäns iets wat je bij ons bijna niet meer tegenkomt. Tot zover enkele voorbeelden.
Wat de de GBS betreft daar ben ik het wel met je eens. De doelstelling van de GBS is het verspreiden van onvervalste bijbeluitgaven. Dat impliceert dat er ook vervalste bijbeluitgaven zijn. Dat gaat mij echt te ver. Je kunt kritiek hebben op de wijze van vertalen en de vertaalkeuzes die gemaakt worden maar om dat nu als een vervalsing te bestempelen. Ik denk dat het vaak meer een verkapte vorm van kanselruil is. Door de diverse kerken wordt kanselruil niet toegestaan maar onder de vlag van de GBS of een tijdrede mag dat wel.
Jij komt toch oorspronkelijk uit de GGiN ? Dat is voor mij rechts en dan ben ik links![]()
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik bedoelde te zeggen, met de onmogelijkheid van de uitverkiezing dat de uitverkiezing een poort is en geen gesloten deur.KDD schreef: ↑Gisteren, 14:27De 'onmogelijkheid van de uitverkiezing' is een tegenstrijdige uitdrukking. Als er geen uitverkiezing was dan was er ook geen Evangelie geweest.GG links schreef: ↑Gisteren, 11:15Beste Jan, ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.JanRap schreef: ↑Gisteren, 08:47@GG links, U lijkt me echt niet zo links, maar uw nickname geeft wel aanleiding tot hokjesdenken. Als belangstellend PKN meelezer merk ik dat de termen links en rechts me om de oren vliegen. Daar denk ik wel wat tegendraads in. Wat jullie uiterst rechts noemen vind ik behoorlijk links (revolutionair) Voortdurende zoekt men daar de grenzen op door te preken voor allerlei aparte groepjes buiten de GG in plaats dat men de GG probeert op te bouwen. En dan hoor je later hoe goed ze het daar wel niet gehad hebben met al die keurige nette mensen onder hun gehoor. Zo vind ik het beleggen van GBS diensten ook revolutionair. Dan maak je een afgod van een Bijbelvertaling. En je zet je gewild of ongewild af tegen alle andere vertalingen. Pure stemmingmakerij.
Links is, (voor mij) een gemeente waar het aanbod van het Evangelie de boventoon voert en niet onder beheersing staat van de onmogelijkheid van de uitverkiezing} (ik hoop dat ik mij goed uitdruk). Verder doen we niet moeilijk over allerlei uiterlijke zaken zoals de HSV en een gezang her en der. Ook is de tale Kanaäns iets wat je bij ons bijna niet meer tegenkomt. Tot zover enkele voorbeelden.
Wat de de GBS betreft daar ben ik het wel met je eens. De doelstelling van de GBS is het verspreiden van onvervalste bijbeluitgaven. Dat impliceert dat er ook vervalste bijbeluitgaven zijn. Dat gaat mij echt te ver. Je kunt kritiek hebben op de wijze van vertalen en de vertaalkeuzes die gemaakt worden maar om dat nu als een vervalsing te bestempelen. Ik denk dat het vaak meer een verkapte vorm van kanselruil is. Door de diverse kerken wordt kanselruil niet toegestaan maar onder de vlag van de GBS of een tijdrede mag dat wel.
Jij komt toch oorspronkelijk uit de GGiN ? Dat is voor mij rechts en dan ben ik links![]()
Re: Gereformeerde Gemeenten
Waar in de GG leren ze dit anders?GG links schreef: ↑Gisteren, 14:32Ik bedoelde te zeggen, met de onmogelijkheid van de uitverkiezing dat de uitverkiezing een poort is en geen gesloten deur.KDD schreef: ↑Gisteren, 14:27De 'onmogelijkheid van de uitverkiezing' is een tegenstrijdige uitdrukking. Als er geen uitverkiezing was dan was er ook geen Evangelie geweest.GG links schreef: ↑Gisteren, 11:15Beste Jan, ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.JanRap schreef: ↑Gisteren, 08:47 @GG links, U lijkt me echt niet zo links, maar uw nickname geeft wel aanleiding tot hokjesdenken. Als belangstellend PKN meelezer merk ik dat de termen links en rechts me om de oren vliegen. Daar denk ik wel wat tegendraads in. Wat jullie uiterst rechts noemen vind ik behoorlijk links (revolutionair) Voortdurende zoekt men daar de grenzen op door te preken voor allerlei aparte groepjes buiten de GG in plaats dat men de GG probeert op te bouwen. En dan hoor je later hoe goed ze het daar wel niet gehad hebben met al die keurige nette mensen onder hun gehoor. Zo vind ik het beleggen van GBS diensten ook revolutionair. Dan maak je een afgod van een Bijbelvertaling. En je zet je gewild of ongewild af tegen alle andere vertalingen. Pure stemmingmakerij.
Links is, (voor mij) een gemeente waar het aanbod van het Evangelie de boventoon voert en niet onder beheersing staat van de onmogelijkheid van de uitverkiezing} (ik hoop dat ik mij goed uitdruk). Verder doen we niet moeilijk over allerlei uiterlijke zaken zoals de HSV en een gezang her en der. Ook is de tale Kanaäns iets wat je bij ons bijna niet meer tegenkomt. Tot zover enkele voorbeelden.
Wat de de GBS betreft daar ben ik het wel met je eens. De doelstelling van de GBS is het verspreiden van onvervalste bijbeluitgaven. Dat impliceert dat er ook vervalste bijbeluitgaven zijn. Dat gaat mij echt te ver. Je kunt kritiek hebben op de wijze van vertalen en de vertaalkeuzes die gemaakt worden maar om dat nu als een vervalsing te bestempelen. Ik denk dat het vaak meer een verkapte vorm van kanselruil is. Door de diverse kerken wordt kanselruil niet toegestaan maar onder de vlag van de GBS of een tijdrede mag dat wel.
Jij komt toch oorspronkelijk uit de GGiN ? Dat is voor mij rechts en dan ben ik links![]()
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Gereformeerde Gemeenten
In naam misschien niet maar in de praktijk wel. Onder de beheersing van de uitverkiezing zijn er veel hypercalvinistische broeders. Dit alles heeft te maken met het aanbod van genade. Maar ik ga deze discussies niet aanzwengelen. Dat heeft hier al vaker een plaats gehad..pierre27 schreef: ↑Gisteren, 15:05Waar in de GG leren ze dit anders?GG links schreef: ↑Gisteren, 14:32Ik bedoelde te zeggen, met de onmogelijkheid van de uitverkiezing dat de uitverkiezing een poort is en geen gesloten deur.KDD schreef: ↑Gisteren, 14:27De 'onmogelijkheid van de uitverkiezing' is een tegenstrijdige uitdrukking. Als er geen uitverkiezing was dan was er ook geen Evangelie geweest.GG links schreef: ↑Gisteren, 11:15
Beste Jan, ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.
Links is, (voor mij) een gemeente waar het aanbod van het Evangelie de boventoon voert en niet onder beheersing staat van de onmogelijkheid van de uitverkiezing} (ik hoop dat ik mij goed uitdruk). Verder doen we niet moeilijk over allerlei uiterlijke zaken zoals de HSV en een gezang her en der. Ook is de tale Kanaäns iets wat je bij ons bijna niet meer tegenkomt. Tot zover enkele voorbeelden.
Wat de de GBS betreft daar ben ik het wel met je eens. De doelstelling van de GBS is het verspreiden van onvervalste bijbeluitgaven. Dat impliceert dat er ook vervalste bijbeluitgaven zijn. Dat gaat mij echt te ver. Je kunt kritiek hebben op de wijze van vertalen en de vertaalkeuzes die gemaakt worden maar om dat nu als een vervalsing te bestempelen. Ik denk dat het vaak meer een verkapte vorm van kanselruil is. Door de diverse kerken wordt kanselruil niet toegestaan maar onder de vlag van de GBS of een tijdrede mag dat wel.
Jij komt toch oorspronkelijk uit de GGiN ? Dat is voor mij rechts en dan ben ik links![]()
Geen Evangelie voor degene die niet zijn uitverkoren.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Johannes 17:9 ...GG links schreef: ↑Gisteren, 16:00In naam misschien niet maar in de praktijk wel. Onder de beheersing van de uitverkiezing zijn er veel hypercalvinistische broeders. Dit alles heeft te maken met het aanbod van genade. Maar ik ga deze discussies niet aanzwengelen. Dat heeft hier al vaker een plaats gehad..
Geen Evangelie voor degene die niet zijn uitverkoren.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 17 sep 2018, 17:27
Re: Gereformeerde Gemeenten
Johannes 8:12 ...Inwoner schreef: ↑Gisteren, 16:13Johannes 17:9 ...GG links schreef: ↑Gisteren, 16:00In naam misschien niet maar in de praktijk wel. Onder de beheersing van de uitverkiezing zijn er veel hypercalvinistische broeders. Dit alles heeft te maken met het aanbod van genade. Maar ik ga deze discussies niet aanzwengelen. Dat heeft hier al vaker een plaats gehad..
Geen Evangelie voor degene die niet zijn uitverkoren.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik zal nog proberen mijn aversie tegen het gebruik van de de termen links en rechts in de kerk uit te leggen. Het zijn termen uit de politiek. Daar begint het al mee. En het oordeel over een gemeente komt niet aans ons toe maar komt toe aan Hem Die temidden van de zeven gouden kandelaren wandelt, zie Openbaring 2 en 3. Wij zien slechts aan wat voor ogen is.KDD schreef: ↑Gisteren, 14:27De 'onmogelijkheid van de uitverkiezing' is een tegenstrijdige uitdrukking. Als er geen uitverkiezing was dan was er ook geen Evangelie geweest.GG links schreef: ↑Gisteren, 11:15Beste Jan, ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.JanRap schreef: ↑Gisteren, 08:47@GG links, U lijkt me echt niet zo links, maar uw nickname geeft wel aanleiding tot hokjesdenken. Als belangstellend PKN meelezer merk ik dat de termen links en rechts me om de oren vliegen. Daar denk ik wel wat tegendraads in. Wat jullie uiterst rechts noemen vind ik behoorlijk links (revolutionair) Voortdurende zoekt men daar de grenzen op door te preken voor allerlei aparte groepjes buiten de GG in plaats dat men de GG probeert op te bouwen. En dan hoor je later hoe goed ze het daar wel niet gehad hebben met al die keurige nette mensen onder hun gehoor. Zo vind ik het beleggen van GBS diensten ook revolutionair. Dan maak je een afgod van een Bijbelvertaling. En je zet je gewild of ongewild af tegen alle andere vertalingen. Pure stemmingmakerij.
Links is, (voor mij) een gemeente waar het aanbod van het Evangelie de boventoon voert en niet onder beheersing staat van de onmogelijkheid van de uitverkiezing} (ik hoop dat ik mij goed uitdruk). Verder doen we niet moeilijk over allerlei uiterlijke zaken zoals de HSV en een gezang her en der. Ook is de tale Kanaäns iets wat je bij ons bijna niet meer tegenkomt. Tot zover enkele voorbeelden.
Wat de de GBS betreft daar ben ik het wel met je eens. De doelstelling van de GBS is het verspreiden van onvervalste bijbeluitgaven. Dat impliceert dat er ook vervalste bijbeluitgaven zijn. Dat gaat mij echt te ver. Je kunt kritiek hebben op de wijze van vertalen en de vertaalkeuzes die gemaakt worden maar om dat nu als een vervalsing te bestempelen. Ik denk dat het vaak meer een verkapte vorm van kanselruil is. Door de diverse kerken wordt kanselruil niet toegestaan maar onder de vlag van de GBS of een tijdrede mag dat wel.
Jij komt toch oorspronkelijk uit de GGiN ? Dat is voor mij rechts en dan ben ik links![]()
Re: Gereformeerde Gemeenten
Als ik jongeren spreek die het over de uitverkiezing hebben als een soort 'loterij' (je moet gewoon geluk hebben, ander helpt er toch niets aan), dan ligt dat toch (minimaal deels) aan hoe de preek op hen overkomt, toch?GG links schreef: ↑Gisteren, 16:00In naam misschien niet maar in de praktijk wel. Onder de beheersing van de uitverkiezing zijn er veel hypercalvinistische broeders. Dit alles heeft te maken met het aanbod van genade. Maar ik ga deze discussies niet aanzwengelen. Dat heeft hier al vaker een plaats gehad..
Geen Evangelie voor degene die niet zijn uitverkoren.
Re: Gereformeerde Gemeenten
JazekerBSH schreef: ↑Gisteren, 19:27Als ik jongeren spreek die het over de uitverkiezing hebben als een soort 'loterij' (je moet gewoon geluk hebben, ander helpt er toch niets aan), dan ligt dat toch (minimaal deels) aan hoe de preek op hen overkomt, toch?GG links schreef: ↑Gisteren, 16:00In naam misschien niet maar in de praktijk wel. Onder de beheersing van de uitverkiezing zijn er veel hypercalvinistische broeders. Dit alles heeft te maken met het aanbod van genade. Maar ik ga deze discussies niet aanzwengelen. Dat heeft hier al vaker een plaats gehad..
Geen Evangelie voor degene die niet zijn uitverkoren.
- J.C. Philpot
- Berichten: 10433
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Gereformeerde Gemeenten
Of wat ze thuis meekrijgen. Ik zit in een gemeente waar de prediking geen aanleiding geeft tot dit soort fatalisme, maar toch kom ik het veel in de gemeente tegen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik ben het wel met Jan Rap eens. Waar de linkerflank binnen de PKN vaak behoorlijk progessief is en een leer wil die vooral aangenaam is voor de mens (waar bijvoorbeeld de hel niet meer aan de orde komt in preken omdat men geen mensen angst aan wil jagen) zie ik eigenlijk dat de linkerflank in de Gereformeerde Gemeente juist behoorlijk bijbelgetrouw wil blijven. Misschien dan niet helemaal vanuit het perspectief van de Gereformeerde Gemeente gezien, maar wel in lijn van de leer der Reformatie. Ter rechterzijde zie je toch vaak dat men kennelijk wat heimwee heeft naar Rome: er moet toch nog iets van de mens bij. Rechtse dominees staan alleen vaak op zo'n voetstuk dat ze al hun revolutionaire keuzes kunnen verkopen als uiterst conservatief. Dat blijft mij verbazen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Maar als de dominee dan blijkbaar wat anders zegt dan wat men thuis meekrijgt: hoe komt het dat niemand van die jongeren vragen stelt bij zulke tegenstrijdigheden , dat moet hen toch opvallen lijkt mij?J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 20:04Of wat ze thuis meekrijgen. Ik zit in een gemeente waar de prediking geen aanleiding geeft tot dit soort fatalisme, maar toch kom ik het veel in de gemeente tegen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Toch is dat de vraag. Het is ook echt heel bepalend hoe je luistert. Als je met vrijgemaakte oren naar een preek van een midden-GG predikant luistert, dan hoor je echt andere dingen dan als je daar met Kootwijkerbroekse oren naar luistert. De context is anders.
Midden-GG-predikanten blijven over het algemeen binnen de gereformeerde belijdenis. Maar als je met ongereformeerde bevindelijkheid bent opgegroeid, hoor je in bepaalde termen ook andere dingen mee resoneren.
Midden-GG-predikanten blijven over het algemeen binnen de gereformeerde belijdenis. Maar als je met ongereformeerde bevindelijkheid bent opgegroeid, hoor je in bepaalde termen ook andere dingen mee resoneren.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dit is natuurlijk wel heel gechargeerd.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 20:24 Ik ben het wel met Jan Rap eens. Waar de linkerflank binnen de PKN vaak behoorlijk progessief is en een leer wil die vooral aangenaam is voor de mens (waar bijvoorbeeld de hel niet meer aan de orde komt in preken omdat men geen mensen angst aan wil jagen) zie ik eigenlijk dat de linkerflank in de Gereformeerde Gemeente juist behoorlijk bijbelgetrouw wil blijven. Misschien dan niet helemaal vanuit het perspectief van de Gereformeerde Gemeente gezien, maar wel in lijn van de leer der Reformatie. Ter rechterzijde zie je toch vaak dat men kennelijk wat heimwee heeft naar Rome: er moet toch nog iets van de mens bij. Rechtse dominees staan alleen vaak op zo'n voetstuk dat ze al hun revolutionaire keuzes kunnen verkopen als uiterst conservatief. Dat blijft mij verbazen.