Ik denk dat de CGK preken van toen gelijk staan aan de GB preken van toen.huisman schreef: ↑Gisteren, 13:21Ik zou zo graag met jou CGK preken uit de periode 1950/1965 doornemen. Uit de volle breedte van de toenmalige CGK. Je zult misschien twee stromingen kunnen onderscheiden maar de derde moderne NGK/GKv/CGK stroming zul je er niet in tegenkomen. Verreweg de meeste van die preken kunnen in de behoudende gemeenten gelezen worden maar vast niet in de linkerkant.MidMid schreef: ↑Gisteren, 13:00Veel te massief en gaat weer over de ander! Het eerlijke verhaal is dat de CGK van oudsher altijd al twee stromingen kent, ook qua prediking! Die eenzijdige claim is echt bezijden de waarheid en doet ook geen goed aan het geheel van de discussie.huisman schreef: ↑Gisteren, 11:09Als dit je bedoeling is kan ik het er mee eens zijn. Het probleem is ooit ontstaan en toen niet besproken. Maar teruggaan naar de CGK bronnen juist rond de prediking wordt vaak gezien als een opmerking uit de BhP hoek. We weten allemaal dat de prediking uit het verre CGK verleden inhoudelijk (dus niet ouderwetse taal of lengte) het meest overeenkomt met de prediking die je nu in de rechterflank mag horen. De ‘linkerkant’ met hun massieve gemeentebeschouwing dat alle hoorders ware gelovigen zijn stempelt natuurlijk de inhoud van de preek. En ja daar zijn uitzonderingen op maar niet veel.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 10:35
Ik vind elke gesloten kansel betreurenswaardig en een teken dat de eenheid er niet meer is, dus ik ben niet eenzijdig. Ik vind de houding van links op dit punt ook verwerpelijk.
Het is geen afleidingsmanoeuvre. Als we hier op een verstandige manier uit willen komen, op welke manier dan ook, dan kan dat alleen maar als we samen erkennen dat we de eenheid niet gediend hebben. En dan niet alleen met de standaard woorden zeggen dat we allemaal schuldig zijn, maar ook concreet erkennen waar het bij onszelf anders had gemoeten. Naar de ander wijzen hebben we inmiddels wel voldoende gedaan.
Dus ik blijf bij mijn standpunt.
Net als in de CGK had je ook in de jaren 60 een meer verbondsmatige en een meer bevindelijke prediking in de GB.
De bevindelijken bevinden zich nu in de HHK en rechts GB.
Er zijn net als in de CGK ook binnen de GB gesloten kansels die eigenlijk terug te voeren zijn op de gemeentebeschouwing. Spreekt men iedereen aan als kinderen van God of komt de scheiding door de gemeente heen als levende werkelijkheid aan de orde.
Er is wel wat grensverkeer in het midden van de GB waar zowel links als rechts komt. Dat lijkt me het ideaal. Maar veelal is dat grensverkeer stukken minder. Kijk maar naar steden als Utrecht, Groningen, Amsterdam, of een dorp als Ottoland of Besoyen, etc. En ook Elspeet, Goudswaard, Waarder etc. Daar zit een zo'n kloof dat iemand uit Utrecht niet snapt waarom er zoveel tobbers zitten in Elspeet en in Elspeet denken ze dat ze in Utrecht zichzelf wat inbeelden. Daarom moet je rouleren.