Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Je wil dus kanselruil met predikanten die de synodebesluiten niet volgen.
Je wil een bandje in de kerk hebben met allerlei soorten liederen waar Rijnsburgpredikanten verplicht gezangen en opwekking opgeven en uit de NBV21 lezen?
Dit zijn dus eisen voor de eenheid? Hoe CGK is dat? De gesloten kansels is iets van alle tijden binnen alle kerken hoe zondig ook.
Je wil een bandje in de kerk hebben met allerlei soorten liederen waar Rijnsburgpredikanten verplicht gezangen en opwekking opgeven en uit de NBV21 lezen?
Dit zijn dus eisen voor de eenheid? Hoe CGK is dat? De gesloten kansels is iets van alle tijden binnen alle kerken hoe zondig ook.
Wanneer wordt duidelijk wat het moderamen beslist?
Ik las in het ND dat men woensdag overleg zou hebben.
Ik las in het ND dat men woensdag overleg zou hebben.
Intern voor Rijnsburg ligt er al een vraag. Want er is een verschil tussen bijv. 40 van de 180 die voor je zijn gesloten, of 40 van de 70.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 09:13 Je wil dus kanselruil met predikanten die de synodebesluiten niet volgen.
Maar ook extern in de relatie tot die niet meekunnen en meegaan met Rijnsburg.
Soms omdat een gemeente niet wil en de predikant zich wel verwant voelt.
(*foutje) Soms omdat een predikant niet wil maar de gemeente wel.
Soms omdat men zich in de linkerflank bevindt en de praktijk van v&a kent.
Etc.
Wat nu nog wel op de kansel staat en mag komen, mag en kan dat straks ook nog?
En ja, al die zaken die je opnoemt daar zou een predikant zich in moeten schikken wat mij betreft.
Dit zijn namelijk in gezamenlijkheid genomen besluiten over de liturgie die een gemeente zich eigen heeft gemaakt, en die haar kleurt tot wie ze is.
In je laatste vraag zit voor mij opgesloten - waar doe je moeilijk over... Maar die kan je dan toch net zo goed andersom stellen?
Laatst gewijzigd door MidMid op 05 sep 2025, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Het vetgedrukte is een werkelijkheid waar ik geen oplossing voor heb. (Alleen staat er 2x hetzelfde maar ik begrijp wat je bedoeld) Verder begrijp ik best dat links/midden een gevaar zien of de synodale vrijheid binnen Rijnsburg niet ingeperkt gaat worden. Tot nu toe hoor ik die geluiden niet maar ik zou zeggen ga daarover in gesprek.MidMid schreef: ↑Gisteren, 09:49Intern voor Rijnsburg ligt er al een vraag. Want er is een verschil tussen bijv. 40 van de 180 die voor je zijn gesloten, of 40 van de 70.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 09:13 Je wil dus kanselruil met predikanten die de synodebesluiten niet volgen.
Soms omdat een predikant wil maar de gemeente niet.
Etc.
En ja, al die zaken die je opnoemt daar zou een predikant zich in moeten schikken wat mij betreft.
Dit zijn namelijk in gezamenlijkheid genomen besluiten over de liturgie die een gemeente zich eigen heeft gemaakt, en die haar kleurt tot wie ze is.
In je laatste vraag zit voor mij opgesloten - waar doe je moeilijk over... Maar die kan je dan toch net zo goed andersom stellen?
Trouwens persoonlijk maak ik wel een uitzondering en dat is de cases dat op ‘gehoorzame’ kansels ‘ongehoorzame’ perdikanten worden uitgenodigd. Dat vind ik onbegrijpelijk en heb zeker begrip als dat binnen Rijnsburg niet meer zou kunnen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Inderdaad een foutje ;-) we blijven menselijk.huisman schreef: ↑Gisteren, 10:07Het vetgedrukte is een werkelijkheid waar ik geen oplossing voor heb. (Alleen staat er 2x hetzelfde maar ik begrijp wat je bedoeld) Verder begrijp ik best dat links/midden een gevaar zien of de synodale vrijheid binnen Rijnsburg niet ingeperkt gaat worden. Tot nu toe hoor ik die geluiden niet maar ik zou zeggen ga daarover in gesprek.MidMid schreef: ↑Gisteren, 09:49Intern voor Rijnsburg ligt er al een vraag. Want er is een verschil tussen bijv. 40 van de 180 die voor je zijn gesloten, of 40 van de 70.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 09:13 Je wil dus kanselruil met predikanten die de synodebesluiten niet volgen.
Etc.
Trouwens persoonlijk maak ik wel een uitzondering en dat is de cases dat op ‘gehoorzame’ kansels ‘ongehoorzame’ perdikanten worden uitgenodigd. Dat vind ik onbegrijpelijk en heb zeker begrip als dat binnen Rijnsburg niet meer zou kunnen.
Punt van @Middenrefo is dat op vragen (dus daarover in gesprek gaan) geen reactie komt. Overigens hier dezelfde ervaring dat onze midden-gemeente vragen heeft gesteld aan Rijnsburg maar dat de enige reactie die terug is gekomen een ontvangstbevestiging is en meer niet. Zelfs op de vraag om graag op de hoogte te blijven, is niet gereageerd. Zo ben je niet vertrouwenwekkend bezig in mijn ogen.
Wat is voor jou de definitie van 'ongehoorzame' predikanten.
Gaat dit om predikanten die een bevestiging hebben geleid?
Gaat dit om predikanten die - ondanks dat ze zelf uit principe de bevestiging niet hebben gedaan - dienen in zo'n gemeente?
Gaat dit om predikanten die qua leer een eind kunnen meekomen in de argumenten voor vrouw en ambt?
Gaat dit om predikanten die nu (ook) voorgaan in gemeenten waar vrouwen in ambten dienen?
Gaat dit om...
Lees het graag!
Ongehoorzaamheid ziet niet op eigen opvattingen, want je mag vinden over vrouw en ambt wat je wilt in de CGK. Het ziet op het vóórstemmen voor een besluit om plaatselijk zusters in het ambt te bevestigen. En misschien ook of je dat besluit als gemeentepredikant uitvoert, hoewel ik zou denken dat dat een bijzaak is. Maar daar kan huisman anders over denken, omdat een predikant niet alles hoeft te doen wat een kerkenraad vraagt.
Mijn definitie:MidMid schreef: ↑Gisteren, 10:16Inderdaad een foutje ;-) we blijven menselijk.huisman schreef: ↑Gisteren, 10:07Het vetgedrukte is een werkelijkheid waar ik geen oplossing voor heb. (Alleen staat er 2x hetzelfde maar ik begrijp wat je bedoeld) Verder begrijp ik best dat links/midden een gevaar zien of de synodale vrijheid binnen Rijnsburg niet ingeperkt gaat worden. Tot nu toe hoor ik die geluiden niet maar ik zou zeggen ga daarover in gesprek.MidMid schreef: ↑Gisteren, 09:49Intern voor Rijnsburg ligt er al een vraag. Want er is een verschil tussen bijv. 40 van de 180 die voor je zijn gesloten, of 40 van de 70.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 09:13 Je wil dus kanselruil met predikanten die de synodebesluiten niet volgen.
Etc.
Punt van @Middenrefo is dat op vragen (dus daarover in gesprek gaan) geen reactie komt. Overigens hier dezelfde ervaring dat onze midden-gemeente vragen heeft gesteld aan Rijnsburg maar dat de enige reactie die terug is gekomen een ontvangstbevestiging is en meer niet. Zelfs op de vraag om graag op de hoogte te blijven, is niet gereageerd. Zo ben je niet vertrouwenwekkend bezig in mijn ogen.
Wat is voor jou de definitie van 'ongehoorzame' predikanten.
Gaat dit om predikanten die een bevestiging hebben geleid?
Gaat dit om predikanten die - ondanks dat ze zelf uit principe de bevestiging niet hebben gedaan - dienen in zo'n gemeente?
Gaat dit om predikanten die qua leer een eind kunnen meekomen in de argumenten voor vrouw en ambt?
Gaat dit om predikanten die nu (ook) voorgaan in gemeenten waar vrouwen in ambten dienen?
Gaat dit om...
Lees het graag!
Ongehoorzame predikanten zijn die predikanten die in woord, geschrift en in daad bewust ongehoorzaam zijn aan de besluiten over v&a en/of homoseksueel samenleven. Volgens het rapport van de taakgroep kerkzijn spreken ook deze predikanten iets onmogelijks uit. Citaat uit het rapport: Gemeenten die besluiten en uitspraken van meerdere vergaderingen naast zich neerleggen ( met welke achtergrond en verklaring ook, hoezeer daartoe gedrongen door de situatie waarin zij zich bevinden) en tegelijk stellen dat ze van harte onderdeel willen blijven uitmaken van de CGK spreken iets onmogelijks uit…..
Je zult begrip hebben dat ik geen namen van predikanten noem alhoewel deze week wel een naam van een predikant is voorbij gekomen. Met de definitie die ik geef kun je er zeker zonder problemen een tiental of meer bedenken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Namen heb ik ook geen behoefte aan. Maar met je definitie kom ik niet zo ver.
Even concreet. Ik denk aan een situatie waarin betreffende predikant - zelf andersdenkend - gediend heeft in een gemeente war op den duur vrouwen in het ambt werden verkozen. Bevestiging is geweest, maar ds. in kwestie was daar zelf op tegen.
Of ds. is er open over dat hij ruimte ziet voor vrouwelijke ambtsdragers, maar dat hij zich schikt naar de gezamenlijk genomen besluiten. Denk aan dr. Steensma (die kan ik gerust noemen, want die heeft zelf gepubliceerd). Dus hij pakt de ruimte qua leer en voegt zich bij wijze van voorbeeld naar de afgesproken praktijk.
Volgens mij ben je er niet met een definitie.
Even concreet. Ik denk aan een situatie waarin betreffende predikant - zelf andersdenkend - gediend heeft in een gemeente war op den duur vrouwen in het ambt werden verkozen. Bevestiging is geweest, maar ds. in kwestie was daar zelf op tegen.
Of ds. is er open over dat hij ruimte ziet voor vrouwelijke ambtsdragers, maar dat hij zich schikt naar de gezamenlijk genomen besluiten. Denk aan dr. Steensma (die kan ik gerust noemen, want die heeft zelf gepubliceerd). Dus hij pakt de ruimte qua leer en voegt zich bij wijze van voorbeeld naar de afgesproken praktijk.
Volgens mij ben je er niet met een definitie.
-
@huisman - Wij willen het gesprek met Rijnsburg aangaan, maar er komt geen enkele reactie. Zelfs geen ontvangstbevestiging die MidMid noemt. Voor onze gemeente is het nu denk ik te laat. Geen reactie is ook een reactie.
-
De toon van deze post laat zien dat er van wederzijds begrip geen sprake is. In Rijnsburg is het blijkbaar my way or the highway.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 09:13 Je wil dus kanselruil met predikanten die de synodebesluiten niet volgen.
- J.C. Philpot
Refojongere (niet-CGK) staat gelijk aan Rijnsburg?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 11:44De toon van deze post laat zien dat er van wederzijds begrip geen sprake is. In Rijnsburg is het blijkbaar my way or the highway.

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Misschien dat mensen met lijntjes in Rijnsburg hier wel over kunnen spreken dat het belangrijk is om het gesprek aan te gaan?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 11:42 @huisman - Wij willen het gesprek met Rijnsburg aangaan, maar er komt geen enkele reactie. Zelfs geen ontvangstbevestiging die MidMid noemt. Voor onze gemeente is het nu denk ik te laat. Geen reactie is ook een reactie.
Ik weet niet waar jouw verharding opeens vandaan komt. Als iemand niet op mijn mail reageert dan neem ik persoonlijk contact op. Een belletje kan zoveel misverstanden voorkomen. Verder verwacht ik de komende weken meer geluid uit Rijnsburg. Ook daar was de vakantietijd debet aan. Verspreid over de drie regio’s duurde die zo’n 10 weken.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 11:44De toon van deze post laat zien dat er van wederzijds begrip geen sprake is. In Rijnsburg is het blijkbaar my way or the highway.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 09:13 Je wil dus kanselruil met predikanten die de synodebesluiten niet volgen.
Verder lijkt het mij volkomen logisch en wenselijk dat Rijnsburg afstand neemt van de ‘ongehoorzame’ kant. Jij wilt blijkbaar een Rijnsburg die op allerlei manieren verbonden blijft aan ongehoorzame gemeenten, predikanten en kerkenraden. Dan zou Rijnsburg m.i. overbodig zijn.
Nu ik begrijp dat jullie rustig predikanten uitnodigen die een visie hebben op homoseksualiteit die onze CGK besluiten zonde noemen en dat jullie dat blijvend willen doen begrijp ik ook je aversie tegen Rijnsburg beter. Maar dat ligt dus echt niet aan Rijnsburg.
Het is dan wel niet aan mij gericht, maar deze is niet fair.huisman schreef: ↑Gisteren, 12:12Ik weet niet waar jouw verharding opeens vandaan komt. Als iemand niet op mijn mail reageert dan neem ik persoonlijk contact op. Een belletje kan zoveel misverstanden voorkomen. Verder verwacht ik de komende weken meer geluid uit Rijnsburg. Ook daar was de vakantietijd debet aan. Verspreid over de drie regio’s duurde die zo’n 10 weken.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 11:44De toon van deze post laat zien dat er van wederzijds begrip geen sprake is. In Rijnsburg is het blijkbaar my way or the highway.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 09:13 Je wil dus kanselruil met predikanten die de synodebesluiten niet volgen.
Verder lijkt het mij volkomen logisch en wenselijk dat Rijnsburg afstand neemt van de ‘ongehoorzame’ kant. Jij wilt blijkbaar een Rijnsburg die op allerlei manieren verbonden blijft aan ongehoorzame gemeenten, predikanten en kerkenraden. Dan zou Rijnsburg m.i. overbodig zijn.
Nu ik begrijp dat jullie rustig predikanten uitnodigen die een visie hebben op homoseksualiteit die onze CGK besluiten zonde noemen en dat jullie dat blijvend willen doen begrijp ik ook je aversie tegen Rijnsburg beter. Maar dat ligt dus echt niet aan Rijnsburg.
Wat volgens mij gebeurt, is dat in de gemeente bij Middenrefo men een 'open kansel' heeft.
Die predikanten mogen komen die dus bevoegdheid hebben binnen onze kerken.
En ja, dat geldt ook van ds. Loonstra - hij is predikant met alle bijhorende rechten en lichten in onze kerken.
Al de afgelopen synoden hebben weet gehad van zijn standpunten.
Geen enkele heeft hem daarop zijn rechten en plichten ontnomen.
Verder geldt de regel dat voor predikanten van de NGK en PKN vooraf een instemming wordt gevraagd met Schrift en belijdenis.
Dat is de regel binnen onze kerken.
Dus die predikanten kun je momenteel met een gerust hart en geweten inderdaad uitnodigen. Dat is hoe het is in de CGK.
En qua niet reageren van Rijnsburg.
Ik hoor dat van al de gemeenten vanuit het midden die enigszins voorzichtig kritisch met eventuele vragen omgeven hebben gereageerd (natuurlijk beperkt tot mijn contacten, maar dat gaat om tientallen.)
Het gaat niet om drukte of ertussendoor geschoten. Er is simpelweg geen communicatie met... niet één heeft reactie gehad.
Dat ligt niet aan de gemeenten die vragen stellen, maar echt bij Rijnsburg.
Laatst gewijzigd door MidMid op 05 sep 2025, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.