huisman schreef: ↑30 aug 2025, 23:44
De vraag van @Midrefo was aan mij geloof ik. Dus ik dank de anderen voor hun antwoord maar dat is niet die van mij.
Dit is dus mijn persoonlijke visie die niet gerijpt is en dus nog behoorlijk onrijp.
Ik heb het antwoord al eerder gegeven maar hier de stappen die dan nodig zijn. In ieder geval 3 commissies (bestuurlijk, juridisch en financieel) Breed samengesteld met en met expertise. Zij moeten inventariseren waar de scheiding gaat lopen en wat het effect gaat zijn op deze 3 vlakken. Daar kan Rijnsburg en het toekomstige convent bij helpen. Wat Rijnsburg en mij betreft loopt die scheiding langs de vierslag maar dat zal best wel wat rafelranden hebben. Voor de problemen die dan geïdentificeerd worden moeten oplossingen worden aanbevolen.
Deze 3 commissie moeten tijdens hun werk ook de gemeenschappelijke verantwoordelijkheden inventariseren en het effect van een ontvlechting op deze verantwoordelijkheden. Denk aan TUA, zending, LKB, emerituskas enz.
Wie de ‘ware’ voorzetting juridisch gezien zou zijn is voor mij persoonlijk van weinig belang. Daar zal ik in ieder geval geen ruzie over maken. CGK is voor mij niet een organisatie maar heeft de inhoud die zich openbaart in gehoorzaamheid aan de Schrift en de daar op gegronde gereformeerde belijdenis. Ik kan prima CGK zijn buiten de CGK.
De eerlijkheid is dat ik weinig snap van wat je hierboven stelt.
Klopt mijn lezing hieronder?
Eigenlijk zeg je - maar dat is mijn invulling: doorgaan op de weg van Rijnsburg, want die heeft immers die commissies voor ogen - of zelfs al ingesteld.
De scheiding die je voor ogen hebt, is echt een scheiding van kerken in verschillende verbanden.
In de toekomst is er enkel een binding tussen wat nu CGK heet op het vlak van financiële verantwoordelijkheid voor TUA, zending, LKB, emerituskas.
Kortom de vraag, kun je het plaatje eens wat meer inkleuren? Het zijn stappen, maar waar naar toe?