Ontwikkelingen HHK

2e Hans

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door 2e Hans »

Waarom moet het nu opeens steeds over ds. Op ‘t Hof gaan. De beste man doet al heel lang ferme uitspraken. 20 jaar geleden “De PKN mag levend ter helle varen” en meer van zulke krachttermen. Maar opeens is de man in het nieuws.

Laten we de man negeren en ons richten op mooiere dingen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 22 aug 2025, 09:52
J.C. Philpot schreef: 22 aug 2025, 09:52
DDD schreef: 22 aug 2025, 09:46Ik wel. In de bijbeltijd waren de straffen voor Israël relatief mild ten opzichte van de cultuur in die dagen.
Is dat zo? Wat voor straffen had men in de culturen rond Israel voor overspel?
Dat weet ik zo uit mijn hoofd niet. Maar een behoorlijke bijbelverklaring zou hierover moeten informeren.
Lees prof Versluis en prof Peels. DDD heeft gelijk hierin.
Noorderluther

Bericht door Noorderluther »

Morgen heeft het kort geding (civiel recht) bij de rechtbank in Arnhem plaats dat is aangespannen door ds. op 't Hof, waarbij mogelijk geoordeeld wordt dat de kerkenraad onterecht heeft gehandeld en daardoor vanaf de vorige uitspraak de som van 1500 euro per dag naar ds. op 't Hof moet worden overgemaakt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Noorderluther schreef: Gisteren, 15:49 Morgen heeft het kort geding (civiel recht) bij de rechtbank in Arnhem plaats dat is aangespannen door ds. op 't Hof, waarbij mogelijk geoordeeld wordt dat de kerkenraad onterecht heeft gehandeld en daardoor vanaf de vorige uitspraak de som van 1500 euro per dag naar ds. op 't Hof moet worden overgemaakt.
Het is overigens wel een heel bedrag, zo'n dwangsom. Die staat in geen enkele verhouding tot het probleem. Als je het mij vraagt. Maar ik ken de gedachte hierachter niet.
Philip

Bericht door Philip »

Het idee van een dwangsom is ook dat die zo hoog is dat dat ervoor zorgt dat iemand zich aan de uitspraak houdt. Tevergeefs blijkbaar.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

hoe wordt zo'n dwangsom bepaald, staat dat in de wet? Of staat dit in verhouding met het traktement?
En aan wie wordt dit betaald en door wie? Kerkenraadsleden persoonlijk? of gaat dit van de kerkelijke bankrekeningen af?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Philip

Bericht door Philip »

Dat is in principe aan de rechter. Hij kijkt wat redelijk is. De dwangsom is voor rekening van de kerkelijke gemeente en de stichting evangelisatie Driedorp. Dus inderdaad van de kerkelijke rekening af, tenzij de stichting betaalt.

Als gemeente kun je mogelijk wel de kerkenraadsleden persoonlijk aansprakelijk stellen voor wanbestuur.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Philip schreef: Gisteren, 16:12Als gemeente kun je mogelijk wel de kerkenraadsleden persoonlijk aansprakelijk stellen voor wanbestuur.
Hoe dan?
Philip

Bericht door Philip »

Tiberius schreef: Gisteren, 16:17
Philip schreef: Gisteren, 16:12Als gemeente kun je mogelijk wel de kerkenraadsleden persoonlijk aansprakelijk stellen voor wanbestuur.
Hoe dan?
Dagvaarden via een advocaat.
CvdW

Bericht door CvdW »

Lees het verslag van de rechtbank. De link is al eerder gedeeld.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Philip schreef: Gisteren, 16:03 Het idee van een dwangsom is ook dat die zo hoog is dat dat ervoor zorgt dat iemand zich aan de uitspraak houdt. Tevergeefs blijkbaar.
Het is niet tevergeefs, want hij preekt weer, maar niet in het bijzijn van kerkenraadsleden. Ik zou zelf overigens per direct in deze omstandigheden met mijn bestuurlijke functie stoppen.

Overigens vind ik dat je als christen moet afvragen dwangsommen te willen opleggen aan andere christenen.
CvdW

Bericht door CvdW »

Herman schreef: Gisteren, 17:13
Philip schreef: Gisteren, 16:03 Het idee van een dwangsom is ook dat die zo hoog is dat dat ervoor zorgt dat iemand zich aan de uitspraak houdt. Tevergeefs blijkbaar.
Het is niet tevergeefs, want hij preekt weer, maar niet in het bijzijn van kerkenraadsleden. Ik zou zelf overigens per direct in deze omstandigheden met mijn bestuurlijke functie stoppen.

Overigens vind ik dat je als christen moet afvragen dwangsommen te willen opleggen aan andere christenen.
Ik weet niet of de rechter een christelijke achtergrond heeft. De rechter legt een dwangsom op en niet ds. Op ' t Hof.
Terri

Bericht door Terri »

Nou als ds. dit krijgt, heeft hij er een leuk spaarpotje bij.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

CvdW schreef: Gisteren, 17:19 Ik weet niet of de rechter een christelijke achtergrond heeft. De rechter legt een dwangsom op en niet ds. Op ' t Hof.
Dat lijkt me een naïeve stellingname. Je zet het middel van de rechtsspraak in, dan moet je ook weten hoe dat werkt.
MGG

Bericht door MGG »

Terri schreef: Gisteren, 17:41 Nou als ds. dit krijgt, heeft hij er een leuk spaarpotje bij.
Met netto 1500 per dag behoor je tot de grootverdieners van Nederland.
Plaats reactie