Dat is inderdaad mijn mening. Omdat jouw normen en waarden inzake vervoer maatschappelijk onwenselijk zijn, moet de overheid die extra belasten.huisman schreef: ↑Gisteren, 09:35Moet jouw zin niet zijn: Juist omdat mensen niet vanzelf mijn keuze maken is het nodig om mijn keuze goedkoper te maken en hun keuze duurder.DDD schreef: ↑20 aug 2025, 23:56Juist omdat mensen niet altijd vanzelf de juiste keuze maken, is het nodig dat de overheid prikkels geeft om het goede te doen.huisman schreef: ↑20 aug 2025, 23:47Het is echt met hagel schieten wat jullie ( jij en DDD) voorstellen. Wie raak je allemaal met flink hogere kosten voor autorijden?merel schreef: ↑20 aug 2025, 22:55 Ook dat.
Mijn punt is vooral dat ik vind dat voor autogebruik meer betaald moet worden dan nu het geval is. Denk dat als het rekeningrijden ingevoerd zou worden of de kilometervergoeding van werkgever zou stoppen mensen echt naar andere oplossingen zouden zoeken. Mijn vorige werkgever gaf pas een kilometervergoeding als je meer dan 7 km van kantoor woonde. Ik ken diverse collega's die bij het invoeren van die regel ineens wel op de fiets naar kantoor kwamen.
In ieder geval de lagere inkomens. Mij zou het niet uitmaken en zeker één van mijn werkgevers zou het gewoon compenseren door een hoger salaris.
Zolang OV duur is en je niet op elk moment van de dag/nacht kunt komen waar je moet zijn is het voor velen geen optie. Voor mij zou het nu een optie kunnen zijn en volledig vergoed worden maar ik tuf toch liever met mijn autootje heen en weer. En ja dan sta je af en toe in de file
Laat iedereen gewoon zelf kiezen hoe ze hun woon-werk traject afleggen.
OV is niet duur, autorijden is te goedkoop.![]()
Trouwens dat gebeurd al met veel reiskostenvergoedingen van werkgevers. Mijn beide werkgevers geven hun personeel een NS business kaart als ze niet met de auto reizen. Één van de 2 vergoed maar maximaal 30km als je met de auto je woon werk traject aflegt.
Toch kiest zo’n 90% de auto. Vooral vanwege de grotere flexibiliteit. Daar gaat kostenverhoging niets aan veranderen. Je bent dan alleen de lagere inkomens aan het pesten. Dezelfde inkomens die ook opzien tegen de kosten van de zogenaamde energietransitie. Zonnepanelen, isolatie woning, warmtepomp, elektrisch rijden is voor deze grote groep tot nu toe onbereikbaar.
Omdat de PvdA deze groep al lang heeft verloren zitten ze (helaas) voor een groot deel bij de PVV. PvdA zou hun ‘A’ moeten vervangen door een ‘Y’ . (Yuppen)
De meeste mensen die egoïstische keuzes maken, vinden dat zelf ook, maar ze willen zichzelf niet benadelen als de ander gewoon zijn gang gaat. Ze zouden wel graag willen dat Europa dat soort keuzes breder oplegt of stimuleert.
Een deel van de burgers, zoals jij, deelt zo'n standpunt niet, maar dan is het hopen op een maatschappelijke meerderheid.