Verkiezingen oktober 2025

DDD

Re: Verkiezingen oktober 2025

Bericht door DDD »

Mijn uurtarief is geregeld nog geen 10 euro per uur. Maar dat geheel terzijde. Die 160 euro kan ik desondanks inderdaad betalen, omdat er ook mensen zijn die een marktconform tarief betalen. Maar het gaat hier niet over mijn draagkracht, maar over het verkiezingsprogramma van GL/PvdA.

Taxivervoer bestaat allang, maar dat is niet wat nu in ontwikkeling is. Het OV zal in de komende jaren meer gepersonaliseerd worden, zeker naarmate er meer zelfrijdende auto's komen, zullen taxi en OV vermoedelijk meer op elkaar gaan lijken. OV wordt door ons allemaal betaald, net als de wegen etc.

Zonder geld kan een land niet bestuurd worden. Dat is waar.

Ik pleit niet voor een belastingpercentage van 80 procent. Maar belastingontwijking moet worden aangepakt en het is goed dat het VK daarmee bezig is.

Mensen die geen ingezetene zijn, kun je geen inkomstenbelasting opleggen. Een hoge toeristenbelasting voor mensen die met een privé-jet reizen, is echter best mogelijk en vrij eenvoudig te doen. Idem met het aanleggen van boten van 60 meter of meer in de havens van Zuid-Frankrijk en Noorwegen.

Als je een beetje creatief bent, kun je genoeg ondernemen om onwillige rijken te laten betalen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 20 aug 2025, 17:50 Taxivervoer bestaat allang, maar dat is niet wat nu in ontwikkeling is. Het OV zal in de komende jaren meer gepersonaliseerd worden, zeker naarmate er meer zelfrijdende auto's komen, zullen taxi en OV vermoedelijk meer op elkaar gaan lijken. OV wordt door ons allemaal betaald, net als de wegen etc.
Zelfrijdende auto's zal niet voorlopig gebeuren in Nederland op de openbare weg. De technologie is nog lang niet zover. En natuurlijk betalen we met z'n allen het OV. Maar kijk eens naar de NS. Dat is verlieslatend omdat veel mensen meer zijn gaan thuis werken na corona. Er is met reden bezuinigd op OV in perifere gebieden. Het is simpelweg te duur.
Ik pleit niet voor een belastingpercentage van 80 procent. Maar belastingontwijking moet worden aangepakt en het is goed dat het VK daarmee bezig is.
De nieuwe belastingwetgeving van Starmer draait niet om belastingontwijking in het VK.
Mensen die geen ingezetene zijn, kun je geen inkomstenbelasting opleggen. Een hoge toeristenbelasting voor mensen die met een privé-jet reizen, is echter best mogelijk en vrij eenvoudig te doen. Idem met het aanleggen van boten van 60 meter of meer in de havens van Zuid-Frankrijk en Noorwegen.
Ik ben benieuwd naar de prijselasticiteit.
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: 20 aug 2025, 17:02
merel schreef: 20 aug 2025, 16:38 Ik vind dat men sowieso minder moet autorijden vanwege gezondheid en duurzaamheid. Daarnaast bemerk ik dat de leaserijders weinig prikkel hebben omde auto te laten staan. De baas betaalt immers. Voor degene die daadwerkelijk moeten rijden voor de werkgever zou men terug kunnen vallen op dienstauto's, waar men geen meter prive mee mag rijden. Dat doet men bij de FIOD ook.
Dat betekent meer auto's waarbij de productie een flinke belasting is.
Hoezo nieuwe auto's? Daar kunnen de huidige auto's toch voor gebruikt worden?
merel

Bericht door merel »

parsifal schreef: 20 aug 2025, 17:12
merel schreef: 20 aug 2025, 16:38 Ik vind dat men sowieso minder moet autorijden vanwege gezondheid en duurzaamheid. Daarnaast bemerk ik dat de leaserijders weinig prikkel hebben omde auto te laten staan. De baas betaalt immers. Voor degene die daadwerkelijk moeten rijden voor de werkgever zou men terug kunnen vallen op dienstauto's, waar men geen meter prive mee mag rijden. Dat doet men bij de FIOD ook.
Je woont waarschijnlijk in de randstad :). In een kleiner dorp in Groningen (zeg Oldehove) of iets dergelijks, dan wordt het allemaal al wat lastiger. Nederland heeft zijn OV niet op orde. Als je bij een station woont gaat het allemaal nog wel, maar zodra je van bus en fiets afhankelijk bent om ergens te komen, wordt het echt lastiger.
Nederland heeft inderdaad het OV niet op orde. Aan de andere kant is het ook niet erg om even te moeten fietsen om bij het OV te komen. Indertijd moest ik in Groningen ook met regelmaat 45 minuten fietsen om naar lessen te gaan. Naar de trein was het ook ruim 20 minuten fietsen. Zo erg is dat ook niet.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik was er al bang voor.

Van Baarle wil na partijconflict toch lijsttrekker worden van Denk - https://nos.nl/l/2579317
merel

Bericht door merel »

Bourdon16 schreef: 20 aug 2025, 20:36 Ik was er al bang voor.

Van Baarle wil na partijconflict toch lijsttrekker worden van Denk - https://nos.nl/l/2579317
Logisch, hij is een goede lijsttrekker voor Denk.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 20 aug 2025, 19:37
Als je privé niet in een zakelijke auto mag rijden, dan hebben veel mensen voor privé een extra auto nodig.
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: 20 aug 2025, 21:44
merel schreef: 20 aug 2025, 19:37
Als je privé niet in een zakelijke auto mag rijden, dan hebben veel mensen voor privé een extra auto nodig.
Ik denk dat veel mensen dan eerder, mede vanwege de kosten, ervoor zullen kiezen om het bij 1 auto te laten. Dan investeert men liever in een ebike of een speed pedelec. Althans dat zie ik in mijn omgeving.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

In veel regio’s is dat niet te doen qua woon- werk verkeer.
In mijn gemeente werkt ook het merendeel buiten de grenzen aangezien er binnen de grenzen niet genoeg banen zijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Job

Bericht door Job »

Profesto schreef: 20 aug 2025, 13:49
Job schreef: 20 aug 2025, 07:14 In 's-Gravenhage worden de messen geslepen. Er staat veel op het spel eind oktober. Ik houd hoe dan ook m'n hart vast, ook over allerlei soortig rechts, maar de opmars van GL-PvdA baart me pas echt zorgen. GroenLinks in het Catshuis, het valt bijna niet te onderschatten wat dat voor een rampenpakket gaat opleveren, zeker ook voor ons als christenen. Ook VVD en CDA lijken nog steeds wel met hen te willen.

Wel een nieuw topic waard.
GL-PvdA is vooralsnog wel de enige grotere partij die een bij kiezers impopulair standpunt durft in te nemen in het algemeen belang. Ik heb het dan over het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek.

We hebben de PVV in het Catshuis gehad, GL-PvdA zal denk ik een veel beter resultaat neerzetten dan de kneuzerij van Faber, Agema en co. Ik vind dus dat je een beetje dramatisch doet over de positieve ontwikkeling dat de middenpartijen het weer wat beter lijken te gaan doen in de peilingen.
De PvdA als individuele partij heb ik minder moeite mee. Leuk is anders, maar de PvdA heeft zich wel vaak constructief opgesteld en kent veel bestuurders. Maar GroenLinks is toch echt wel andere koek.

Die kneuzerij van afgelopen tijd, daar ben ik het mee eens. Het was afzichtelijk. Ik hoop dat, wanneer (oorspronkelijke) middenpartijen als het CDA of de PvdA de kar gaan trekken, we in ieder geval weer ietsje fatsoen terugkrijgen in de politiek. Waar is de tijd gebleven dat de ophef enorm was toen dhr. Wilders wijlen mevr. Vogelaar knettergek noemde? Inmiddels is zulk taalgebruik haast gemeengoed.
DDD

Bericht door DDD »

Toch zou het OV mijns inziens echt aanzienlijk verbeteren als het autobezit daalt en mensen meer gebruik maken van OV. In mijn dorp komt om het kwartier of half uur een bus. Maar als die om de drie minuten zou komen, zou er veel minder reden zijn om met de auto te reizen.

Maar ik zie vooral iets in kleinschalig openbaar vervoer en kleinschalig elektrisch luchtvervoer van punt tot punt, allemaal via een centrale planning. Ik las een artikel dat dat zelfs efficiënter zal zijn dan hogesnelheidstreinen, gezien het voor- en natransport en de belasting die het aanleggen van treinrails meebrengt.
merel

Bericht door merel »

Bertiel schreef: 20 aug 2025, 22:30 In veel regio’s is dat niet te doen qua woon- werk verkeer.
In mijn gemeente werkt ook het merendeel buiten de grenzen aangezien er binnen de grenzen niet genoeg banen zijn
Waarom zou je niet buiten de grenzen van de eigen gemeente op de fiets of OV kunnen gaan? Dat is toch een absurde gedachte?

Het klopt dat een deel van Nederland beperkt bereikbaar is met het OV. Het merendeel van Nederland waar ook de meeste mensen wonen en de meeste verkeersoverlast is,is dat echter wel. En niet iedereen werkt in ploegendienst, waarvoor je bij nacht en ontij de weg op moet. Indertijd werkte ik in het ziekenhuis en fietste na een avond -of nachtdienst gewoon naar het station om de laatste of eerste trein te halen.

Ik las vandaag een stuk over de bewegingsarmoede in Nederland. De gemiddelde werknemer brengt 9 uur per werkzame dag zittend door en zit daarna gemiddeld 3,5 uur op de bank. Men verwacht hier de komende jaren veel medische gevolgen van te zien. Dat kan opgelost worden door twee uurtjes per dag de fiets te pakken.
Laatst gewijzigd door merel op 20 aug 2025, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

merel schreef: 20 aug 2025, 22:42
Bertiel schreef: 20 aug 2025, 22:30 In veel regio’s is dat niet te doen qua woon- werk verkeer.
Waarom zou je niet buiten de grenzen van de eigen gemeente op de fiets of OV kunnen gaan? Dat is toch een absurde gedachte?

Het klopt dat een deel van Nederland beperkt bereikbaar is met het OV. Het merendeel van Nederland waar ook de meeste mensen wonen en de meeste verkeersoverlast is,is dat echter wel. En niet iedereen werkt in ploegendienst, waarvoor je bij nacht en ontij de weg op moet. Indertijd werkte ik in het ziekenhuis en fietste na een avond -of nachtdienst gewoon naar het station om de laatste of eerste trein te halen.
Dat is bij ons sowieso al minimaal 30 minuten fietsen tot de gemeentegrens.
Mijn woon werk verkeer is 30 minuten auto, 1:45 fiets en 2:30 OV enkele reis
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel

Bericht door merel »

Gewone fiets of ebike/ speed pedelec?
DDD

Bericht door DDD »

De vraag is, hoeveel het zou zijn als het OV optimaal was. Dan zou dat vast veel korter zijn.
Plaats reactie