Verkiezingen oktober 2025

MGG

Re: Verkiezingen oktober 2025

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 20 aug 2025, 15:05
MGG schreef: 20 aug 2025, 14:55
ZWP schreef: 20 aug 2025, 14:47
huisman schreef: 20 aug 2025, 14:40 GL-PvdA is een populistische partij geworden. Je zag het met de symbool motie Piri. Een serieuze partij komt niet met een onzin motie. Nu is de GL-PvdA combinatie alles behalve stabiel dus ik verwacht nog wel wat vuurwerk. Deze linkse combinatie in het kabinet is natuurlijk een gruwel. De plannen zijn onbetaalbaar, de staatsschuld gaat enorm oplopen. De rijken gaan het betalen zegt Timmermans. Hij zegt er niet bij dat in zijn ogen iedereen met een inkomen boven midaal al een rijke is.

Als de peilingen de uitslag worden gaat een kabinet vormen niet eens lukken of heel lang duren en heel snel vallen.
De VVD propaganda werkt in ieder geval uitstekend! ;)

Ik ben zelf ook links omdat ik inderdaad vind dat de rijken wat meer mogen betalen en de zwaarste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Ik ga absoluut geen Timmermans stemmen, maar ik vind wel wat van de demonisering (niet door jou, maar in echt rechtse kringen) wel problematisch.

De echt rijken ontspringen overigens de dans, dat wordt ook steeds meer een probleem.
De echt rijken belasten is niet te doen. De droomwereld van Timmermans is leuk, maar staat los van de realiteit. Het is wel een mooie fictieve dekking voor dure plannen. De wat rijkere, en dat ben je al snel, betalen al meer dan 50% belasting over elke euro die zij extra verdienen.
Precies, daarom ben ik ook voorstander van een goede erfbelasting en vermogensbelasting. Wat mij betreft zou de belasting op werk dan wat kunnen dalen.
Ik ook, maar hoe ga je dat regelen? Het is een illusie dat je de echt rijke goed kan belasten.
merel

Bericht door merel »

Ik sta ook links in het politieke spectrum, maar vind de plannen van Timmermans niet reëel. Hij wil het minimumloon verhogen, maar daarmee gaan alle inkomens omhoog, hetgeen weer slecht is voor de inflatie. Een groter probleem zijn alle toeslagen.

Zijn plannen om weer meer te reguleren door de staat vind ik daarentegen een goed idee. Net zoals zijn plan om de kosten voor het openbaar vervoer naar 59 euro per maand te trekken. Wat mij betreft mogen ze ook vaart gaan maken met rekeningrijden en het leaserijden aan banden leggen. Een einde maken aan de vele maatschappen in de perifere ziekenhuizen zou daarnaast een goede besparing zijn op de zorg
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 20 aug 2025, 15:45 Ik sta ook links in het politieke spectrum, maar vind de plannen van Timmermans niet reëel. Hij wil het minimumloon verhogen, maar daarmee gaan alle inkomens omhoog, hetgeen weer slecht is voor de inflatie. Een groter probleem zijn alle toeslagen.

Zijn plannen om weer meer te reguleren door de staat vind ik daarentegen een goed idee. Net zoals zijn plan om de kosten voor het openbaar vervoer naar 59 euro per maand te trekken. Wat mij betreft mogen ze ook vaart gaan maken met rekeningrijden en het leaserijden aan banden leggen. Een einde maken aan de vele maatschappen in de perifere ziekenhuizen zou daarnaast een goede besparing zijn op de zorg
Hoe en waarom zou je leaserijden aan banden leggen?
merel

Bericht door merel »

Ik vind dat men sowieso minder moet autorijden vanwege gezondheid en duurzaamheid. Daarnaast bemerk ik dat de leaserijders weinig prikkel hebben omde auto te laten staan. De baas betaalt immers. Voor degene die daadwerkelijk moeten rijden voor de werkgever zou men terug kunnen vallen op dienstauto's, waar men geen meter prive mee mag rijden. Dat doet men bij de FIOD ook.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 20 aug 2025, 15:45 Ik sta ook links in het politieke spectrum, maar vind de plannen van Timmermans niet reëel. Hij wil het minimumloon verhogen, maar daarmee gaan alle inkomens omhoog, hetgeen weer slecht is voor de inflatie. Een groter probleem zijn alle toeslagen.

Hij wil Rotterdam Airport sluiten en daar huizen bouwen. Hoe reëel is zo’n plan denk je? En als jij daar enig realisme in ziet wanneer zal dan daar de eerste bewoner zijn intrek nemen? Ik schat 2040 op zijn vroegst.
Zo staat dit hele verkiezingsprogramma vol met bizarre plannen die of onbetaalbaar zijn of volkomen niet realistisch.
Verder is GL-PvdA een partij die ronduit anti-Israël is en zeer pro-palestina lees pro Hamas. Een bijeenkomst van GL-PvdA zit vol met lui die theedoeken omhebben.

Wat kun je terugverlangen naar de echte PvdA van de vorige eeuw.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 20 aug 2025, 16:38 Ik vind dat men sowieso minder moet autorijden vanwege gezondheid en duurzaamheid. Daarnaast bemerk ik dat de leaserijders weinig prikkel hebben omde auto te laten staan. De baas betaalt immers. Voor degene die daadwerkelijk moeten rijden voor de werkgever zou men terug kunnen vallen op dienstauto's, waar men geen meter prive mee mag rijden. Dat doet men bij de FIOD ook.
Dat betekent meer auto's waarbij de productie een flinke belasting is.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Profesto schreef: 20 aug 2025, 13:49
We hebben de PVV in het Catshuis gehad
Nee. Schoof is partijloos.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

ZWP schreef: 20 aug 2025, 14:47 Ik ben zelf ook links omdat ik inderdaad vind dat de rijken wat meer mogen betalen en de zwaarste schouders de zwaarste lasten moeten dragen.
Ik ben niet links en vind dat ook
De echt rijken ontspringen overigens de dans, dat wordt ook steeds meer een probleem.
Kijk naar Groot-Britannie. Veel rijken gaan nu weg, dus de wetgeving is niet effectief.
parsifal

Bericht door parsifal »

merel schreef: 20 aug 2025, 16:38 Ik vind dat men sowieso minder moet autorijden vanwege gezondheid en duurzaamheid. Daarnaast bemerk ik dat de leaserijders weinig prikkel hebben omde auto te laten staan. De baas betaalt immers. Voor degene die daadwerkelijk moeten rijden voor de werkgever zou men terug kunnen vallen op dienstauto's, waar men geen meter prive mee mag rijden. Dat doet men bij de FIOD ook.
Je woont waarschijnlijk in de randstad :). In een kleiner dorp in Groningen (zeg Oldehove) of iets dergelijks, dan wordt het allemaal al wat lastiger. Nederland heeft zijn OV niet op orde. Als je bij een station woont gaat het allemaal nog wel, maar zodra je van bus en fiets afhankelijk bent om ergens te komen, wordt het echt lastiger.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Precies. Er zou voor iedereen een tijdafhankelijke kilometerheffing moeten gelden.

Ik vind 59 euro voor OV per maand wel heel weinig. Ik neem aan dat dat alleen in de daluren is? Ik betaal nu 159 voor alleen de trein in de daluren. Maar goed, dat is niet heel concurrerend met de meerkosten van een auto.
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: 20 aug 2025, 17:08
ZWP schreef: 20 aug 2025, 14:47 Ik ben zelf ook links omdat ik inderdaad vind dat de rijken wat meer mogen betalen en de zwaarste schouders de zwaarste lasten moeten dragen.
Ik ben niet links en vind dat ook
Kijk naar Groot-Britannie. Veel rijken gaan nu weg, dus de wetgeving is niet effectief.
Waarom is het dan niet effectief? Het is juist heel effectief. Ze kunnen in een derdewereldland gaan wonen of in de VS, dat daar veel op lijkt. Dan kunnen ze hun eigen veiligheid regelen met een grote muur en een eigen leger/beveiliging.

Dan hebben de westerse landen er ook geen last van. Want iets opleveren doen dit soort mensen maar beperkt, hooguit qua koopkracht in het hoge segment. Veel mooie culturele bestemmingen liggen in Europa, dus we hebben ook nog de mogelijkheid om bezoektarieven te hanteren voor mensen die hier uit egoïsme vertrekken.

Onlangs hoorde ik overigens nog over een stel, de ene arts in Washington, elkaar leren kennen tijdens studie in Rome, dat ze overwegen om weg te gaan uit Amerika omdat daar zoveel armoede en wanbestuur is. Dat zijn relatief rijke mensen, maar geen extreem rijken. Zo'n omgeving wil ik hier graag voorkomen. En er zijn genoeg rijken die daar precies zo over denken. Veel mensen met 1 tot 10 miljoen bezit hopen vooral op een goed bestuurd land.
DDD

Bericht door DDD »

parsifal schreef: 20 aug 2025, 17:12
Je woont waarschijnlijk in de randstad :). In een kleiner dorp in Groningen (zeg Oldehove) of iets dergelijks, dan wordt het allemaal al wat lastiger. Nederland heeft zijn OV niet op orde. Als je bij een station woont gaat het allemaal nog wel, maar zodra je van bus en fiets afhankelijk bent om ergens te komen, wordt het echt lastiger.
Oneens.

Als we dan dit voorbeeld even nemen: Je zit op 20 minuten fietsen (zonder electrische fiets zelfs) van station Zuidhorn. In Amsterdam moet je vaak ook zo'n stuk fietsen naar het station, maar dan ga je niet alleen door het park.

Bovendien, als OV goedkoper wordt, dan komt er ook veel hoogwaardiger busvervoer. Het zal niet lang meer duren of er rijden automatische buurtbussen overal en nergens. Ik verwacht dat ik nog meemaak dat je door OV gewoon voor de deur wordt opgehaald in een bus die zijn route afstemt op de reiswensen van de deelnemers.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 20 aug 2025, 17:32 Waarom is het dan niet effectief?
Je kunt geen belastingaanslag opleggen aan mensen die geen ingezetene zijn. In het VK betaalt 1% van de bevolking een kwart van de inkomstenbelasting. Als de mensen vertrekken loop je inkomsten mis, en zal er dus bezuinigd moeten worden.
Dan hebben de westerse landen er ook geen last van.
Laten we communistisch worden. Dat vergroot onze welvaart en het welzijn..
Onlangs hoorde ik overigens nog over een stel, de ene arts in Washington, elkaar leren kennen tijdens studie in Rome, dat ze overwegen om weg te gaan uit Amerika omdat daar zoveel armoede en wanbestuur is. Dat zijn relatief rijke mensen, maar geen extreem rijken. Zo'n omgeving wil ik hier graag voorkomen. En er zijn genoeg rijken die daar precies zo over denken. Veel mensen met 1 tot 10 miljoen bezit hopen vooral op een goed bestuurd land.
Zonder geld kan een overheid ook niet goed besturen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 20 aug 2025, 17:37 Bovendien, als OV goedkoper wordt, dan komt er ook veel hoogwaardiger busvervoer.
En wie betaalt dat?
Ik verwacht dat ik nog meemaak dat je door OV gewoon voor de deur wordt opgehaald in een bus die zijn route afstemt op de reiswensen van de deelnemers.
Dat bestaat al heel lang. Dat noem je een taxi.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 20 aug 2025, 17:26
Ik vind 59 euro voor OV per maand wel heel weinig. Ik neem aan dat dat alleen in de daluren is? Ik betaal nu 159 voor alleen de trein in de daluren. Maar goed, dat is niet heel concurrerend met de meerkosten van een auto.
Jij bent een jurist met een hoog uurtarief. Daar kan die € 160 per maand makkelijk van af. Is nog geen uur omzet voor jou.
Plaats reactie