Ter overdenking!

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik kan mij de reacties van MV en Olfie levendig voorstellen.
Wie op dit forum maar 'teveel' ter rechterzij dreigt te gaan, heeft het niet gemakkelijk. Ik zeg dit niet eens zozeer voor mezelf, want ik zit meer in het midden, denk ik.
Wat ik echter steeds betreur is, dat de rechtse broeders en zusters wel vaak juiste dingen zeggen, maar dikwijls niet de juiste argumenten naar voren brengen. Doorgewinterde forumers voelen dat haarfijn aan en met een groepje trim je zo'n rechtse, nog niet ervaren poster zo in elkaar. Je moet wel stevig in je schoenen staan om dan niet na een poosje te zeggen: hier voel ik mij niet thuis!
rekcor

Bericht door rekcor »

Tsja, Afgewezen, maar wat is het alternatief? Als mensen geen goede argumenten gebruiken, kunnen we toch niet anders?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Afgewezen schreef:Ik kan mij de reacties van MV en Olfie levendig voorstellen.
Wie op dit forum maar 'teveel' ter rechterzij dreigt te gaan, heeft het niet gemakkelijk. Ik zeg dit niet eens zozeer voor mezelf, want ik zit meer in het midden, denk ik.
Wat ik echter steeds betreur is, dat de rechtse broeders en zusters wel vaak juiste dingen zeggen, maar dikwijls niet de juiste argumenten naar voren brengen. Doorgewinterde forumers voelen dat haarfijn aan en met een groepje trim je zo'n rechtse, nog niet ervaren poster zo in elkaar. Je moet wel stevig in je schoenen staan om dan niet na een poosje te zeggen: hier voel ik mij niet thuis!
Teveel ter rechterzij is toch echt teveel. Lijkt me niet meer dan logisch als dat gecorrigeerd wordt.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Teveel ter rechterzij is toch echt teveel. Lijkt me niet meer dan logisch als dat gecorrigeerd wordt.
1. Ik heb 'teveel' tussen aanhalingstekens gezet.
2. Corrigeren is wat anders dan iemand volledig onderuit halen.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 07 mar 2006, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen (e.a.), ik deel je bezorgdheid. Echter, heb je ook (praktische) suggesties hoe we dit punt kunnen verbeteren?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Afgewezen (e.a.), ik deel je bezorgdheid. Echter, heb je ook (praktische) suggesties hoe we dit punt kunnen verbeteren?
Helaas niet. Ik wil daar best over nadenken, maar ik kan op dit moment niet goed aangeven waar en waarom het nu steeds mis gaat.
rekcor

Bericht door rekcor »

Ik heb zelf het gevoel dat 'men in de rechterflank' niet zo sterk in termen van argumenten denkt. Soms krijg ik zelfs de neiging om te denken dat deze stroming een beetje anti-intellectueel is.

Het is dan logisch dat mensen zich niet thuisvoelen op een discussieforum.

Delen jullie die analyse?
MV

Bericht door MV »

rekcor schreef:Ik heb zelf het gevoel dat 'men in de rechterflank' niet zo sterk in termen van argumenten denkt. Soms krijg ik zelfs de neiging om te denken dat deze stroming een beetje anti-intellectueel is.

Dit lijkt me een juist aanknopingspunt om nog in een paar zinnen te schetsen wat mijn reden van vertrek is, en hoe ik er tegen aan kijk (mezelf weer insluitend in het rechte zelfonderzoek)

-Uit veel topics blijkt een beargumenteerd geloof
-Weinig topics zijn doortrokken van arm zondaarsgeloof
-Veel verheffing op de genadestaat
-Weinig armmakende genade
-Veel redeneren waarom iets niet mag
-Weinig vrees of iets wel naar Gods wil is

Het blijft voor mij een raadsel hoe 100 jaar geleden wedergeborenen 180 graden anders spraken dan wedergeborenen anno 2006.

.... vandaar de plaatsing van het gedeelte van de meditatie.

Jammer dat sommigen dit zien als arrogant.

Ik doelde op een zelfonderzoek voor ons ALLEN!

Het ga jullie goed.
olfie

Bericht door olfie »

rekcor schreef:Ik heb zelf het gevoel dat 'men in de rechterflank' niet zo sterk in termen van argumenten denkt. Soms krijg ik zelfs de neiging om te denken dat deze stroming een beetje anti-intellectueel is.

Hele rare, zelfverhogende analyse.. of interpreteer ik nu iets verkeerd?

Ik heb toch echt discussies gezien waarin 'rechterflankers' heel wat argumenten aandroegen.
Ik denk eerder dat het rechts heel wat schaarser vertegenwoordigd is dan links.

Daar hoeft ook niets mis mee te zijn denk ik, want het is geen rechts vs. links forum.
Al komt dit wel vaak naar boven, en dat is wat mij ook niet zint.. soms lijkt het meer om rechts vs. links te draaien dan om algemene of specifiekere 'refo' zaken.
Soms zie je dat mensen al aangevallen worden omdat bekend is dat ze of rechts of links zijn. Er zijn vooroordelen, te snel getrokken conclusies etc. Ik denk ook dat beide zijden zich daar schuldig aan maken, inclusief ikzelf.
Het is beter te zoeken naar de eenheid dan naar de verschillen denk ik, maar ik maak mijzelf ook schuldig aan het trekken van lijntjes etc. daarom zie ik niet zo veel heil in dit forum.

Ik ben nog van voor de OSW tijd, maar waarom is dit forum eigenlijk losgeweekt van OSW? Vast niet omdat het er altijd zo degelijk aan toe ging denk ik.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
rekcor

Bericht door rekcor »

Olfie schreef:Hele rare, zelfverhogende analyse.. of interpreteer ik nu iets verkeerd?
Hij is in ieder geval niet zelfverhogend bedoeld. Ik wil helemaal niet beweren dat mensen in de rechterflank minder intelligentie bezitten: ze maken gewoon andere keuzes!

Daarneest weet ik heel goed dat het menselijke, logische denken zijn beperkingen heeft. Het is gewoon een manier van theologiseren (die mij aanspreekt).

Over verdeling links-rechts: volgens mij is die uniform. 20% links, 60% midden, 20% rechts (ofzoiets)

edit: kleine toevoeging (tweede regel)
Laatst gewijzigd door rekcor op 07 mar 2006, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Unionist

Bericht door Unionist »

MV,

Tot driemaal toe roept de Schrift ons op om de Heere lief te hebben ook met geheel ons verstand. Dat geeft ook een intellectuele dimensie aan het geloof. Dat wordt helaas vaak negatief bewoordeeld ("Het zit een voet te hoog")

Maar aangezien wij mensen zijn met een verstand, en veel van onze forummers met een goed verstand, heeft dat als gevolg dat veel in het geloof beredeneerd wordt. Waarom moet iets? Waarom leren wij dat zo? Wat ik echter zie is dat betreffende personen altijd wel willen buigen voor het Woord. Dat is het sluitende argument, dit weer vaak i.t.t. degenen aan de rechterflank, voor wie ook de traditie en de uitspraken van kerk en perdikanten leefregels zijn.

Waarom zeiden wedergeborenen het 100 jaar geleden anders? Wellicht omdat jij alleen hen die het anders zeiden als wedergeboren bestempelt. Zij die het net zo stelden als wij hier, zijn al afgeschreven en worden niet tot de "ouden" gerekend.

Dat geldt denk ik voor het hele topic: Veel van ons voldoen niet aan jouw idee van kinderen van God en daarom herken jij ze niet. Maar ga in de Schrift eens na wat de vruchten van het geloof zijn en toets de postings hier daaraan.
plebe

Bericht door plebe »

Unionist schreef:MV,

Tot driemaal toe roept de Schrift ons op om de Heere lief te hebben ook met geheel ons verstand. Dat geeft ook een intellectuele dimensie aan het geloof. Dat wordt helaas vaak negatief bewoordeeld ("Het zit een voet te hoog")

Maar aangezien wij mensen zijn met een verstand, en veel van onze forummers met een goed verstand, heeft dat als gevolg dat veel in het geloof beredeneerd wordt. Waarom moet iets? Waarom leren wij dat zo? Wat ik echter zie is dat betreffende personen altijd wel willen buigen voor het Woord. Dat is het sluitende argument, dit weer vaak i.t.t. degenen aan de rechterflank, voor wie ook de traditie en de uitspraken van kerk en perdikanten leefregels zijn.

Waarom zeiden wedergeborenen het 100 jaar geleden anders? Wellicht omdat jij alleen hen die het anders zeiden als wedergeboren bestempelt. Zij die het net zo stelden als wij hier, zijn al afgeschreven en worden niet tot de "ouden" gerekend.

Dat geldt denk ik voor het hele topic: Veel van ons voldoen niet aan jouw idee van kinderen van God en daarom herken jij ze niet. Maar ga in de Schrift eens na wat de vruchten van het geloof zijn en toets de postings hier daaraan.
Je bent aardig op dreef Unionist!

Gods Genade in Christus heeft twee kanten. Ik heb het idee dat MV alleen de kant van de arme zonaar wil zien en dat weer anderen mischien een lievig Godsbeeld prefereren.
Met Unionist wijs ik jullie graag naar de Schriften en niet naar allerlei belevingen van vroeger en nu.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Marnix

Bericht door Marnix »

MV schreef:

Dit lijkt me een juist aanknopingspunt om nog in een paar zinnen te schetsen wat mijn reden van vertrek is, en hoe ik er tegen aan kijk (mezelf weer insluitend in het rechte zelfonderzoek)

-Uit veel topics blijkt een beargumenteerd geloof
-Weinig topics zijn doortrokken van arm zondaarsgeloof
-Veel verheffing op de genadestaat
-Weinig armmakende genade
-Veel redeneren waarom iets niet mag
-Weinig vrees of iets wel naar Gods wil is

Het blijft voor mij een raadsel hoe 100 jaar geleden wedergeborenen 180 graden anders spraken dan wedergeborenen anno 2006.

.... vandaar de plaatsing van het gedeelte van de meditatie.

Jammer dat sommigen dit zien als arrogant.

Ik doelde op een zelfonderzoek voor ons ALLEN!

Het ga jullie goed.
Ik snap het... maar ik krijg het idee alsof teveel geloofszekerheid niet goed is. Wat is een arm zondaarsgeloof? Arm zijn vanuit jezelf, maar rijk dankzij Christus. Blijkbaar moet dat eerste veel aandacht krijgen en zijn mensen die het tweede uitdragen verdacht.

Dat vind ik zo jammer aan dit hele verhaal, de eenzijdigheid van het focussen op de negatieve aspecten van het vlees omdat er teveel positieve aspecten van de Geest zichtbaar zijn.
Afgewezen schreef:Ik kan mij de reacties van MV en Olfie levendig voorstellen.
Als je wat meer aan de linkerkant zit heb je het hier ook niet altijd makkelijk hoor :roll:
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Er zit wel iets in. Ik kan mij voorstellen als zaken die voor jou zo vast staan als een huis ineens aangevallen worden, je dan even een onwezenlijk gevoel krijgt. De uitdaging is dan echter om met beide benen op de grond te blijven staan en te gaan nadenken over datgene wat je gelooft en belijdt. Dat kan verdieping geven; 't kan soms ook betekenen dat je je standpunt moet bijstellen.

Wat misschien wel helpen kan, is: wanneer iemand wat onbeholpen argumenteert, is het misschien goed om door te vragen in plaats van meteen met een antwoord klaar te staan.
Aan de andere kant hoeven we ook niet tot een soort lievige softheid te vervallen, een stevig debat moet kunnen.

Maar een oproep aan allen (inclusief mijzelf):
1. Probeer te luisteren voordat je met een antwoord komt.
2. Lees wat er staat, niet wat je denkt dat die ander wel zal bedoelen.
3. Snap je die ander niet helemaal of argumenteert diegene wat onbeholpen, vraag dan even door.

Aanvullingen op dit lijstje zijn uiteraard welkom.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Het is de houding van enkele wat meer linksere posters die mij mateloos irriteerd af en toe.

Dan drukt iemand een bericht af, en dan worden gelijk alle negatieve aspecten opgezocht en uitgelicht. Nooit eens wat positieve dingen, maar altijd negatieve dingen. Vaak voel ik me dan geroepen om te verdedigen en ook de positieve dingen wat te belichten.

Ook slaat men vaak door. Bijv. Iemand heeft een slechte ervaring met de GerGem, en er deugt gelijk helemaal niets meer van. Jammer, jammer. Dat zijn in ieder geval de dingen die mij irriteren. Ik heb vaak ook het idee dat ik alleen maar dingen aan het verdedigen ben, hoe zou dit toch komen? Ik weet het wel; "links" valt altijd over iets wat in hun ogen te "rechts" is, vice versa bespeur ik dat veel minder.

De discussie pasgeleden over het eva of refo forum, was een van de eerste die ik hier meemaakte die de andere kant opging.

Dit zijn de bezwaren en de gevoelens die ik heb, heel openhartig en zoveel mogelijk naar gevoel verwoord. Een gevoel kan je niet altijd onder woorden brengen, maar ik heb het zo goed als mogelijk is gedaan.
Plaats reactie