Rido91 schreef:Dat sommigen zeggen dat Lilian Janse niet geschikt zou zijn vind ik een zeer discutabel standpunt. Kijkend naar de situatie in Vlissingen: in 2010 is de partij (die toen vertegenwoordigd was in de Rechts Protestantse Christelijke Unie) na de verkiezingen verdwenen uit de gemeenteraad. In 2014 is de SGP onder Janse met 1 zetel in de raad gekomen, in 2018 en 2022 met 2 zetels. Als zij dus echt zo ongeschikt zou zijn en zo'n 'domme MBO-er' zou zijn als sommige zeggen zou de SGP Vlissingen op z'n minst in 2018 van de kaart zijn geveegd door de kiezer. In plaats daarvan is het zetelaantal verdubbeld.
Als zij alleen niet geschikt wordt bevonden vanwege het feit dat ze er niet zo SGP uitziet en een spijkerbroek draagt en een MBO opleiding heeft is dat wel erg plat. Bij menig lijst zie je doorgaans dat hoe verder men naar onderen gaat op de lijst des te minder ervaren mensen er staan. Een op zn minst onverkiesbare plek voor haar zou dus niet meer dan redelijk zijn lijkt mij. Ervaring genoeg!
Het zijn van raadslid heeft andere vaardigheden en kennis nodig dan het zijn van kamerlid. Daar is een behoorlijke dosis technische -, juridische - , en staatsrechtelijke kennis voor nodig. Dan is een HBO of Universitair denkniveau wel een vereiste.
Als je nu een vrouw op een lage plaats zet, met daarbij de verwachting dat door voorkeurstemmen deze in de Kamer komt, vind ik het niet meer dan logisch dat die vrouw over het genoemde denkniveau beschikt en tijd en gezin heeft om zich (bijna) dag en nacht in te zetten in Den Haag.
Hoe dat bij mvr. Janse zit weet ik niet, maar wat ik tot dusverre gezien heb is een uitstekende lokale volksvertegenwoordiger, maar niet direct een uitstekend kamerlid.
Er is dus eerst in de partij welwillendheid voor een vrouw op de kieslijst nodig en dan pas capabele kandidaten (die komen dan vanzelf). En niet, zoals nu, andersom.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.