De SGP - een open partij

Rido91

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Rido91 »

huisman schreef: 12 aug 2025, 12:28
GG links schreef: 12 aug 2025, 11:14 In iedergeval lapt de SGP het vonnis van het hof (Gods dienares?) praktisch gezien aan haar laars.
Moet Ajax volgens dat hof ook een vrouw opstellen in haar elftal?

Wat een rare vergelijking, ik mag hopen dat je dit niet echt meent! In de sport is het toegestaan om mannen- en vrouwenteams apart te houden, omdat er wetenschappelijk aantoonbare fysieke verschillen bestaan die invloed hebben op de prestaties. Die scheiding wordt juridisch gezien als een gerechtvaardigde manier om gelijke kansen te creëren binnen elke categorie.
Bij politieke partijen gaat het niet om fysieke prestaties, maar om democratische rechten: mannen en vrouwen hebben gelijke geschiktheid om politiek werk te doen, en de Grondwet verbiedt dat een partij vrouwen uitsluit van verkiesbare posities.
GG links

Bericht door GG links »

huisman schreef: 12 aug 2025, 14:06
GG links schreef: 12 aug 2025, 12:33
huisman schreef: 12 aug 2025, 12:28
GG links schreef: 12 aug 2025, 11:14 In iedergeval lapt de SGP het vonnis van het hof (Gods dienares?) praktisch gezien aan haar laars.
Moet Ajax volgens dat hof ook een vrouw opstellen in haar elftal?
Dat slaat nergens op. Als ze aan de kwalificaties voldoet mag dat overigens. Maar dat doet ze niet.

Ga jij nu beweren dat een vrouw ook niet voldoet wat betreft de politieke kundigheid t.o.v. de man ?

De minachting van het hof spreekt hier wel duidelijk uit.
Ik denk dat jullie mijn strekking van de vraag niet (willen) begrijpen. Er zijn talloze verenigingen voor uitsluitend vrouwen of mannen. Blijf het een vreemde uitspraak vinden die op zijn minst twee grondrechten raakt. De vrijheid van Godsdienst en levensovertuiging en de vrijheid van vereniging en vergadering.
Soms strijden grondrechten met elkaar. De rechter heeft het grondrecht van gelijke behandeling boven het grondrecht van de vrijheid van godsdienst gezet. En gelukkig maar. Want uw godsdienst is wat bijzaken betreft blijkbaar niet de mijne. Zo voorkom je dat in Nederland niet iedere godsdienstige voorkeur zich daarop kan beroepen. Bijvoorbeeld het goedkeuren van vrouwenbesnijdenis en de invoering van de sharia. En ook niet het vrouwenstandpunt van de SGP. Ik kan begrijpen dat dit pijnlijk voor sommige mensen is aangezien zij naar volle overtuiging het anders zien. Maar dat is in Nederland niet de graadmeter.

Als je als mannelijk kerkelijk lid toegang probeert te krijgen tot de vrouwenvereniging van de kerk dan gaat de vrijheid van godsdienst voor en nog andere bepalingen. Maar de SGP is geen kerk.

Betreurenswaardig is dat de SGP in haar grondbeginselen heeft staan (artikel 10) dat het actief kiesrecht aan het geweten van de vrouw wordt overgelaten. Maar dat geldt niet voor het passief kiesrecht.
Waarom wordt trouwens de keuze aan de vrouw overgelaten als er ook een man in het spel is ? Hij is toch het hoofd?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 12 aug 2025, 13:44 Tennis, badminton
Dat is niet man tegen vrouw maar vrouw-man tegen vrouw-man.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 12 aug 2025, 15:23
Zeeuw schreef: 12 aug 2025, 13:44 Tennis, badminton
Dat is niet man tegen vrouw maar vrouw-man tegen vrouw-man.
Tsja, korfbal is ook vrouw-vrouw-man-man tegen vrouw-vrouw-man-man he.
Marijn_M

Bericht door Marijn_M »

Kan er in de toekomst een verandering van binnenuit komen?
MGG

Bericht door MGG »

GG links schreef: 12 aug 2025, 13:43
pierre27 schreef: 12 aug 2025, 13:28
Philip schreef: 12 aug 2025, 13:25 Het allerergst is trouwens niet die spijkerbroek, maar haar uitlating over vrouwelijke diakenen. Daarmee is zij gebleken ongeschikt om de SGP landelijk te vertegenwoordigen. Paula Schot is beschadigd door het gedoe rondom haar woning. Verder zie ik geen vrouwen die op de kandidatenlijst zouden kunnen staan als je er rekening mee houdt dat de kans op voldoende voorkeurstemmen reëel is.
Eens met je conclusie.
Ik ook, dat is niet handig van haar. Dat moet je niet politiek maken. Daar mag je privé zo over denken, ik ken er meer😃.

De discussie was alleen of vrouwen in de politiek mogen mee doen. Dat hoeft dan niet Lilian te zijn.

Ik zou dus alle vrouwen willen oproepen, die politieke aspiraties hebben zich kandidaat te stellen. Daar zit er vast wel 1 tussen die voldoet. De SGP ontmoedigd dit echter maar wees niet bang! Mijn stem heb je.
Een vrouw op de lijst zal de meeste stemmen krijgen, doordat zij vrouw is. Helaas stemmen veel mensen wegens het vrouw zijn op iemand anders dan de nummer 1.
GG links

Bericht door GG links »

MGG schreef: 12 aug 2025, 17:03
Philip schreef: 12 aug 2025, 13:25 Het allerergst is trouwens niet die spijkerbroek, maar haar uitlating over vrouwelijke diakenen. Daarmee is zij gebleken ongeschikt om de SGP landelijk te vertegenwoordigen. Paula Schot is beschadigd door het gedoe rondom haar woning. Verder zie ik geen vrouwen die op de kandidatenlijst zouden kunnen staan als je er rekening mee houdt dat de kans op voldoende voorkeurstemmen reëel is.
Eens met je conclusie.
Ik ook, dat is niet handig van haar. Dat moet je niet politiek maken. Daar mag je privé zo over denken, ik ken er meer😃.

De discussie was alleen of vrouwen in de politiek mogen mee doen. Dat hoeft dan niet Lilian te zijn.

Ik zou dus alle vrouwen willen oproepen, die politieke aspiraties hebben zich kandidaat te stellen. Daar zit er vast wel 1 tussen die voldoet. De SGP ontmoedigd dit echter maar wees niet bang! Mijn stem heb je.
Een vrouw op de lijst zal de meeste stemmen krijgen, doordat zij vrouw is. Helaas stemmen veel mensen wegens het vrouw zijn op iemand anders dan de nummer 1.
Wat zou de reden kunnen zijn waarom men dat doet ?
MGG

Bericht door MGG »

GG links schreef: 12 aug 2025, 17:13

Eens met je conclusie.

Wat zou de reden kunnen zijn waarom men dat doet ?
Seksisme, Feminisme en domheid kunnen redenen zijn. Maar ook een overtuiging dat vrouwen betere kamerleden zijn of beter de belangen van vrouwen behartigen. Het aantal opties is groot en lang niet iedereen zal dezelfde reden hebben.
Rido91

Bericht door Rido91 »

Eens met je conclusie.

Dat zal gedeeltelijk zo zijn, toch denk ik dat daar wel grenzen aan zijn. Om maar een extreem voorbeeld te geven: als zij voor abortus zou zijn zou zij weinig stemmen krijgen, ook al is zij vrouw.
Alleen vanwege het punt wat jij noemt zou het al goed zijn als er meerdere vrouwen tegelijk op de lijst komen.
Rido91

Bericht door Rido91 »

Dat sommigen zeggen dat Lilian Janse niet geschikt zou zijn vind ik een zeer discutabel standpunt. Kijkend naar de situatie in Vlissingen: in 2010 is de partij (die toen vertegenwoordigd was in de Rechts Protestantse Christelijke Unie) na de verkiezingen verdwenen uit de gemeenteraad. In 2014 is de SGP onder Janse met 1 zetel in de raad gekomen, in 2018 en 2022 met 2 zetels. Als zij dus echt zo ongeschikt zou zijn en zo'n 'domme MBO-er' zou zijn als sommige zeggen zou de SGP Vlissingen op z'n minst in 2018 van de kaart zijn geveegd door de kiezer. In plaats daarvan is het zetelaantal verdubbeld.

Als zij alleen niet geschikt wordt bevonden vanwege het feit dat ze er niet zo SGP uitziet en een spijkerbroek draagt en een MBO opleiding heeft is dat wel erg plat. Bij menig lijst zie je doorgaans dat hoe verder men naar onderen gaat op de lijst des te minder ervaren mensen er staan. Een op zn minst onverkiesbare plek voor haar zou dus niet meer dan redelijk zijn lijkt mij. Ervaring genoeg!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Philip schreef: 12 aug 2025, 13:25 Verder zie ik geen vrouwen die op de kandidatenlijst zouden kunnen staan als je er rekening mee houdt dat de kans op voldoende voorkeurstemmen reëel is.
Wat bedoel je hiermee? RefoNederland staat toch bol van de capabele vrouwen? Nee, zij hebben zich tot nu toe niet geprofileerd als aspirant-SGP-kamerlid, maar dat is vrij logisch als er geen vrouwen op de lijst komen.
MGG

Bericht door MGG »

Rido91 schreef: 12 aug 2025, 17:48 Dat sommigen zeggen dat Lilian Janse niet geschikt zou zijn vind ik een zeer discutabel standpunt. Kijkend naar de situatie in Vlissingen: in 2010 is de partij (die toen vertegenwoordigd was in de Rechts Protestantse Christelijke Unie) na de verkiezingen verdwenen uit de gemeenteraad. In 2014 is de SGP onder Janse met 1 zetel in de raad gekomen, in 2018 en 2022 met 2 zetels. Als zij dus echt zo ongeschikt zou zijn en zo'n 'domme MBO-er' zou zijn als sommige zeggen zou de SGP Vlissingen op z'n minst in 2018 van de kaart zijn geveegd door de kiezer. In plaats daarvan is het zetelaantal verdubbeld.

Als zij alleen niet geschikt wordt bevonden vanwege het feit dat ze er niet zo SGP uitziet en een spijkerbroek draagt en een MBO opleiding heeft is dat wel erg plat. Bij menig lijst zie je doorgaans dat hoe verder men naar onderen gaat op de lijst des te minder ervaren mensen er staan. Een op zn minst onverkiesbare plek voor haar zou dus niet meer dan redelijk zijn lijkt mij. Ervaring genoeg!
In Vlissingen doet Lilian het goed. Lokaal is qua niveau en hoeveelheid lees- en denkwerk amper vergelijkbaar met de 2e kamer.

Het punt is dat je met een kwart van de kiesdeler al een zetel krijgt. Zij zou dan waarschijnlijk in plaats van Flach in de 2e kamer komen. Nog los van geslacht en haar houding lijkt mij dit onwenselijk.
Rido91

Bericht door Rido91 »

MGG schreef: 12 aug 2025, 18:11
Rido91 schreef: 12 aug 2025, 17:48 Dat sommigen zeggen dat Lilian Janse niet geschikt zou zijn vind ik een zeer discutabel standpunt. Kijkend naar de situatie in Vlissingen: in 2010 is de partij (die toen vertegenwoordigd was in de Rechts Protestantse Christelijke Unie) na de verkiezingen verdwenen uit de gemeenteraad. In 2014 is de SGP onder Janse met 1 zetel in de raad gekomen, in 2018 en 2022 met 2 zetels. Als zij dus echt zo ongeschikt zou zijn en zo'n 'domme MBO-er' zou zijn als sommige zeggen zou de SGP Vlissingen op z'n minst in 2018 van de kaart zijn geveegd door de kiezer. In plaats daarvan is het zetelaantal verdubbeld.

In Vlissingen doet Lilian het goed. Lokaal is qua niveau en hoeveelheid lees- en denkwerk amper vergelijkbaar met de 2e kamer.

Het punt is dat je met een kwart van de kiesdeler al een zetel krijgt. Zij zou dan waarschijnlijk in plaats van Flach in de 2e kamer komen. Nog los van geslacht en haar houding lijkt mij dit onwenselijk.
Het is waar dat er een verschil tussen lokale en landelijke politiek zit maar andere kandidaten voor lijsten van partijen worden ook geselecteerd op basis van hun lokale prestaties in gemeenteraden/colleges dus waarom zou het verschil tussen lokake en landelijke politiek bij haar opeens wel een punt zijn? Of zij in plaats van Flach in de kamer zou komen is nog maar de vraag. Een 4e zetel voor de SGP lijkt mij waarschijnlijker in het geval dat er een vrouw op de lijst wordt gezet, dan kan dus ook Flach in de Kamer blijven.

Vind je dat alle populaire politici , waarbij het een risico is dat ze met voorkeurstemmen zouden kunnen worden gekozen, niet op de SGP lijst zouden moeten worden gezet omdat het gevaar is dat meneer Flach dan niet meer de Kamer in kan?

Ik vind de huidige SGP kamerleden vrij kleurloze figuren, alleen al wat dat betreft zou ik het toejuichen als er iemand als Lilian Janse op de lijst zou komen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 12 aug 2025, 18:11 Lokaal is qua niveau en hoeveelheid lees- en denkwerk amper vergelijkbaar met de 2e kamer.
Dat lijkt me wel meevallen.
Waarom? Is die Flach nu zo'n opvallend Kamerlid? Mij is hij enkel in negatieve zin opgevallen.
MGG

Bericht door MGG »

Rido91 schreef: 12 aug 2025, 18:20
MGG schreef: 12 aug 2025, 18:11

Het is waar dat er een verschil tussen lokale en landelijke politiek zit maar andere kandidaten voor lijsten van partijen worden ook geselecteerd op basis van hun lokale prestaties in gemeenteraden/colleges dus waarom zou het verschil tussen lokake en landelijke politiek bij haar opeens wel een punt zijn? Of zij in plaats van Flach in de kamer zou komen is nog maar de vraag. Een 4e zetel voor de SGP lijkt mij waarschijnlijker in het geval dat er een vrouw op de lijst wordt gezet, dan kan dus ook Flach in de Kamer blijven.

Vind je dat alle populaire politici , waarbij het een risico is dat ze met voorkeurstemmen zouden kunnen worden gekozen, niet op de SGP lijst zouden moeten worden gezet omdat het gevaar is dat meneer Flach dan niet meer de Kamer in kan?

Ik vind de huidige SGP kamerleden vrij kleurloze figuren, alleen al wat dat betreft zou ik het toejuichen als er iemand als Lilian Janse op de lijst zou komen.
Ik vind het niet speciaal bij haar een punt. Los van lokale resultaten moet bekeken worden of iemand de capaciteit heeft om kamerlid te worden.

Joost Eerdmans deed het lokaal een stuk beter dan landelijk. De veroodeelde Jos van Rey is lokaal een ster, maar landelijk kreeg hij ondanks media aandacht voordat hij verdacht was al onvoldoende voorkeurstemmen.

Die 4e zetel is vooral iets voor de peilingen. De afgelopen keren kwam de SGP heel wat stemmen te kort. De huidige nummer 4 heeft trouwens op lokaal niveau ook goede zier gemaakt. De SGP ging van 3 naar 6 zetels en hij doet het ook als wethouder goed. Ik zie niet in waarom Lilian geschikter zou zijn. Het enige wat haar 'beter' maakt, is haar geslacht. Lilian doet het in Vlissingen goed, maar ik geloof niet dat zij geschikter is als kamerlid.

Bij de SGP is het risico dat iemand met voorkeurstemmen een zetels wegsnoept bijna nihil. Landelijk is het nog nooit gebeurt. In het verleden is het behulp van ds. Malen en andere wel geprobeerd. Ik weet niet of het overal zo is, maar in onze gemeente moeten de kandidaten de lijst respecteren. Persoonlijk vind ik dat heel verstandig anders krijg je binnen de campagne een campagne om voorkeurstemmen.
Plaats reactie