Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Staat toch in de kerkorde waarop een kerk zich beroept?
De rechter toetst enkel of de regels zijn opgevolgd
De rechter toetst enkel of de regels zijn opgevolgd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
- J.C. Philpot
Volgens mij was een kritiekpunt van de rechter in het afgelopen kort geding, dat de VHG veel te weinig heeft vastgelegd in hun statuten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Is een kerkdienst zonder ouderlingen en diakenen een kerkdienst?
We gaan het wederom horen van de rechter.
Nieuw kort geding aangespannen in conflict rond vrije hervormde gemeente Driedorp
Opnieuw moet de rechter in een kort geding uitspraak doen in het conflict tussen de ambtsdragers van de vrije hervormde gemeente (vhg) in Driedorp en prof. dr. W.J. op ’t Hof.
https://www.rd.nl/artikel/1116782-nieuw ... e-driedorp
We gaan het wederom horen van de rechter.
Nieuw kort geding aangespannen in conflict rond vrije hervormde gemeente Driedorp
Opnieuw moet de rechter in een kort geding uitspraak doen in het conflict tussen de ambtsdragers van de vrije hervormde gemeente (vhg) in Driedorp en prof. dr. W.J. op ’t Hof.
https://www.rd.nl/artikel/1116782-nieuw ... e-driedorp
"veelal geschreven met behulp van Artificial Intelligence, in de erkenning: ‘God wederstaat de hoovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (Jak. 4:6)."
Geestelijk kan ik het niet vinden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
We zagen bij ons gister al iemand uit Driedorp in de kerk...het lijkt me als lid ook een ingewikkelde situatie.
In de gereformeerde traditie, ook binnen een Vrije Hervormde Gemeente, wordt een kerkdienst pas officieel beschouwd als deze is belegd onder verantwoordelijkheid en toezicht van de kerkenraad. Dat is geworteld in de Bijbelse opdracht dat alles eerbaar en met orde moet geschieden (1 Korinthe 14:40). Een kerkdienst is geen willekeurige samenkomst, maar een ordelijke eredienst waarin God centraal staat en die geleid wordt door bevoegde, door God geroepen ambtsdragers. Het toezicht van de kerkenraad is belangrijk om de zuivere prediking te beschermen; zo wordt voorkomen dat iemand zonder toetsing een boodschap brengt die afwijkt van Schrift en belijdenis. Ook waarborgt dit toezicht de verbondenheid van de eredienst met het geheel van het gemeenteleven, zodat de gemeente één blijft in leer en eredienst. Daarbij geldt dat de bediening van de sacramenten, zoals Doop en Avondmaal, alleen mag plaatsvinden door een wettig geroepen dienaar in een dienst die door de kerkenraad is belegd. Dit alles dient ter bewaring van orde, zuiverheid en eerbied in de eredienst, zoals de kerk die uit Gods Woord heeft leren afleiden.
In de laatste kerkdienst waar prof. dr. W.J. op ’t Hof voor ging was dit niet het geval.
In de laatste kerkdienst waar prof. dr. W.J. op ’t Hof voor ging was dit niet het geval.
"veelal geschreven met behulp van Artificial Intelligence, in de erkenning: ‘God wederstaat de hoovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (Jak. 4:6)."
-
In een podcast van Cvandaag benoemde dr. Wim Dekker de ironie van de situatie. In eigen woorden was zijn verhaal.
De dominee was een kartrekker van de gemeente die de NHK wouden voorzetten. Met grote woorden is dat de HHK geworden. Vervolgens bevalt een regel van de HHK hem niet en gaat hij naar een vrije gemeente. Daar loopt hij ertegenaan dat weinig geregeld is en hij daardoor bij een rechter zijn gelijk moet halen.
De dominee was een kartrekker van de gemeente die de NHK wouden voorzetten. Met grote woorden is dat de HHK geworden. Vervolgens bevalt een regel van de HHK hem niet en gaat hij naar een vrije gemeente. Daar loopt hij ertegenaan dat weinig geregeld is en hij daardoor bij een rechter zijn gelijk moet halen.
-
Dat een regel van de HHK hem niet bevalt en hij daarom vertrekt doet niet helemaal recht aan de situatie. Dominees als Op 't Hof maar ook ds. T.J. de Jong hebben altijd moeite gehad met het verplichte emeritaat en dat ook nooit onder stoelen of banken gestoken. Rond 2004 hebben ze dat niet kunnen aanpassen (is wel geprobeerd), genoemde dominees waren wel kartrekkers maar de HHK is niet naar hun inzicht ingericht ofzo. Daarnaast is ds. Op 't Hof altijd lid gebleven van de HHK, dat is hij nu nog en hij heeft ook de rechten van een emeritus in de HHK. Daarnaast is hij voorganger in Driedorp, maar dat bestaat helemaal naast zijn ambt als emerituspredikant in de HHK.MGG schreef: ↑Vandaag, 10:52 De dominee was een kartrekker van de gemeente die de NHK wouden voorzetten. Met grote woorden is dat de HHK geworden. Vervolgens bevalt een regel van de HHK hem niet en gaat hij naar een vrije gemeente. Daar loopt hij ertegenaan dat weinig geregeld is en hij daardoor bij een rechter zijn gelijk moet halen.
-
Zou hij in twee kerken lid zijn? Gastlidmaatschap lijkt mij voor een predikant geen geschikte optie.Henk J schreef: ↑Vandaag, 11:42Dat een regel van de HHK hem niet bevalt en hij daarom vertrekt doet niet helemaal recht aan de situatie. Dominees als Op 't Hof maar ook ds. T.J. de Jong hebben altijd moeite gehad met het verplichte emeritaat en dat ook nooit onder stoelen of banken gestoken. Rond 2004 hebben ze dat niet kunnen aanpassen (is wel geprobeerd), genoemde dominees waren wel kartrekkers maar de HHK is niet naar hun inzicht ingericht ofzo. Daarnaast is ds. Op 't Hof altijd lid gebleven van de HHK, dat is hij nu nog en hij heeft ook de rechten van een emeritus in de HHK. Daarnaast is hij voorganger in Driedorp, maar dat bestaat helemaal naast zijn ambt als emerituspredikant in de HHK.MGG schreef: ↑Vandaag, 10:52 De dominee was een kartrekker van de gemeente die de NHK wouden voorzetten. Met grote woorden is dat de HHK geworden. Vervolgens bevalt een regel van de HHK hem niet en gaat hij naar een vrije gemeente. Daar loopt hij ertegenaan dat weinig geregeld is en hij daardoor bij een rechter zijn gelijk moet halen.
Het is wel praktisch dat de niet gewetensbezwaarde dominees pensioen opbouwen. Dan hoef je geen zaken te regelen voor dominees die na hun pensioenleeftijd in een andere kerk dominee worden.
De predikant waar @DIA wat preken van deelde is meelevend(lid) met een GG en niet betrokken bij de HHG waar hij op papier lid is.MGG schreef: ↑Vandaag, 12:21Zou hij in twee kerken lid zijn? Gastlidmaatschap lijkt mij voor een predikant geen geschikte optie.Henk J schreef: ↑Vandaag, 11:42Dat een regel van de HHK hem niet bevalt en hij daarom vertrekt doet niet helemaal recht aan de situatie. Dominees als Op 't Hof maar ook ds. T.J. de Jong hebben altijd moeite gehad met het verplichte emeritaat en dat ook nooit onder stoelen of banken gestoken. Rond 2004 hebben ze dat niet kunnen aanpassen (is wel geprobeerd), genoemde dominees waren wel kartrekkers maar de HHK is niet naar hun inzicht ingericht ofzo. Daarnaast is ds. Op 't Hof altijd lid gebleven van de HHK, dat is hij nu nog en hij heeft ook de rechten van een emeritus in de HHK. Daarnaast is hij voorganger in Driedorp, maar dat bestaat helemaal naast zijn ambt als emerituspredikant in de HHK.MGG schreef: ↑Vandaag, 10:52 De dominee was een kartrekker van de gemeente die de NHK wouden voorzetten. Met grote woorden is dat de HHK geworden. Vervolgens bevalt een regel van de HHK hem niet en gaat hij naar een vrije gemeente. Daar loopt hij ertegenaan dat weinig geregeld is en hij daardoor bij een rechter zijn gelijk moet halen.
Het is wel praktisch dat de niet gewetensbezwaarde dominees pensioen opbouwen. Dan hoef je geen zaken te regelen voor dominees die na hun pensioenleeftijd in een andere kerk dominee worden.
-
Vraag me af in hoeverre een gemeente als Driedorp een nauwkeurige administratie bijhoudt en constructies kent als gastlid etc. Maar ik vermoed dat hij in twee kerken lid is, in Driedorp en in Gameren. Daar doet verder ook niemand moeilijk over dus dat scheelt weer.MGG schreef: ↑Vandaag, 12:21 Zou hij in twee kerken lid zijn? Gastlidmaatschap lijkt mij voor een predikant geen geschikte optie.
-