Oorlog in Oekraine
Re: Oorlog in Oekraine
Na een maandje is inmiddels duidelijk dat deze oorlog niet voorbij is. Nog lang niet.
Wie had gedacht dat Oekraïne zich wel over zou geven, komt in elk geval bedrogen uit. Dat zou na meer dan 3 jaar volledige oorlog toch ook wel duidelijk moeten zijn, maar bij sommigen heeft zich de hardnekkige overtuiging postgevat dat Oekraïne telkens op de rand van instorten staat. Daar is geen sprake van.
Sterker nog: elk jaar kwam er in de zomer of herfst een Oekraïens tegenoffensief.
- In 2022 waren dat de succesvolle tegenoffensieven in Kherson (start: 29 augustus) en Kharkiv (start: 6 september), waarbij grote stukken land werden terugveroverd.
- In juni 2023 was dat het mislukte tegenoffensief in de Zaporizhia regio.
- In 2024 (start: 6 augustus) was dat de inval in de Koersk regio, met wisselende resultaten.
Dit jaar is er nog geen Oekraïens tegenoffensief geweest, maar ik vermoed dat dat er wel aan zit te komen, gezien de afgelopen 3 jaar. In elk geval speculeren de Russen daar de laatste dagen volop over. Als mogelijke plaatsen worden een inval in de Russische regio Bryansk genoemd, en ook een invasie van de zuidelijke regio Kherson (over de Dnipro rivier) wordt als mogelijke plek genoemd. We zullen zien wat ervan komt.
Wie had gedacht dat Oekraïne zich wel over zou geven, komt in elk geval bedrogen uit. Dat zou na meer dan 3 jaar volledige oorlog toch ook wel duidelijk moeten zijn, maar bij sommigen heeft zich de hardnekkige overtuiging postgevat dat Oekraïne telkens op de rand van instorten staat. Daar is geen sprake van.
Sterker nog: elk jaar kwam er in de zomer of herfst een Oekraïens tegenoffensief.
- In 2022 waren dat de succesvolle tegenoffensieven in Kherson (start: 29 augustus) en Kharkiv (start: 6 september), waarbij grote stukken land werden terugveroverd.
- In juni 2023 was dat het mislukte tegenoffensief in de Zaporizhia regio.
- In 2024 (start: 6 augustus) was dat de inval in de Koersk regio, met wisselende resultaten.
Dit jaar is er nog geen Oekraïens tegenoffensief geweest, maar ik vermoed dat dat er wel aan zit te komen, gezien de afgelopen 3 jaar. In elk geval speculeren de Russen daar de laatste dagen volop over. Als mogelijke plaatsen worden een inval in de Russische regio Bryansk genoemd, en ook een invasie van de zuidelijke regio Kherson (over de Dnipro rivier) wordt als mogelijke plek genoemd. We zullen zien wat ervan komt.
- J.C. Philpot
Er is bijna een nieuw "vredesvoorstel". Erg opmerkelijk weer.
https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... ieden.html
https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... ieden.html
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Onvoorstelbare schande zou dit zijn. Poetin krijgt zijn zin. Oekraïne gaat nooit akkoord en Europa ook niet. VS sturen dan waarschijnlijk geen wapens meer. Had trouwens niets anders verwacht van Trump. Hij is volledig ingepakt door Poetin. Schaamteloze criminelen zijn het.
Je weet de uitkomst al?Jeremiah schreef: ↑09 aug 2025, 08:44 Onvoorstelbare schande zou dit zijn. Poetin krijgt zijn zin. Oekraïne gaat nooit akkoord en Europa ook niet. VS sturen dan waarschijnlijk geen wapens meer. Had trouwens niets anders verwacht van Trump. Hij is volledig ingepakt door Poetin. Schaamteloze criminelen zijn het.
In de Volkskrant vandaag trof me dit zinnetje "en Europa kijkt machteloos toe".Jeremiah schreef: ↑09 aug 2025, 08:44 Onvoorstelbare schande zou dit zijn. Poetin krijgt zijn zin. Oekraïne gaat nooit akkoord en Europa ook niet. VS sturen dan waarschijnlijk geen wapens meer. Had trouwens niets anders verwacht van Trump. Hij is volledig ingepakt door Poetin. Schaamteloze criminelen zijn het.
T'is Trump niet, jeremiah, die Oekraïne laat barsten. T'is de VS niet, Jeremiah, die Oekraïne niet helpt. Wij zijn het die Oekrainie dit aandoet. Wij zijn het die de dagelijkse luchtaanvallen vanuit Rusland laten gebeuren terwijl de EU die vandaag kan stoppen!
Het zijn wij, Europa, en NL die Oekraïne laat stikken omdat we te laf zijn consequenties te verbinden aan onze "morele" waarden maar wel anderen de maat willen nemen.
Lees de jaren van discussie maar terug. Lees de lafheid. Kijk naar de NPO waar vele nl generaals - we hebben meer generaals dan vliegtuigen en tanks opgetelt - , die nog het meeste lijken op de generaals in de dd bij de woudlopersverhalen met van die rijen blikjes op het uniform, maar vertellen dat we het allemaal niet aankunnen. (Lees : mijn cappuccino apparaat werkt daar niet en dat gaat te ver).
Dit zeg jij uit je luie stoel o.a. over een generaal die zijn zoon verloren heeft tijdens gevechten in Afghanistan. Ik kan zeggen dat het misselijkmakend is maar dat dekt de lading niet. Dus zwijg ik maar.Wim Anker schreef: ↑09 aug 2025, 10:35In de Volkskrant vandaag trof me dit zinnetje "en Europa kijkt machteloos toe".Jeremiah schreef: ↑09 aug 2025, 08:44 Onvoorstelbare schande zou dit zijn. Poetin krijgt zijn zin. Oekraïne gaat nooit akkoord en Europa ook niet. VS sturen dan waarschijnlijk geen wapens meer. Had trouwens niets anders verwacht van Trump. Hij is volledig ingepakt door Poetin. Schaamteloze criminelen zijn het.
T'is Trump niet, jeremiah, die Oekraïne laat barsten. T'is de VS niet, Jeremiah, die Oekraïne niet helpt. Wij zijn het die Oekrainie dit aandoet. Wij zijn het die de dagelijkse luchtaanvallen vanuit Rusland laten gebeuren terwijl de EU die vandaag kan stoppen!
Het zijn wij, Europa, en NL die Oekraïne laat stikken omdat we te laf zijn consequenties te verbinden aan onze "morele" waarden maar wel anderen de maat willen nemen.
Lees de jaren van discussie maar terug. Lees de lafheid. Kijk naar de NPO waar vele nl generaals - we hebben meer generaals dan vliegtuigen en tanks opgetelt - , die nog het meeste lijken op de generaals in de dd bij de woudlopersverhalen met van die rijen blikjes op het uniform, maar vertellen dat we het allemaal niet aankunnen. (Lees : mijn cappuccino apparaat werkt daar niet en dat gaat te ver).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik wil niets! afdoen aan het leed wat wordt teweeggebracht bij het verliezen van kinderen. Niets! Tegelijk wordt ik misselijk van het uitventen ervan - zoals hier door jouw - in publieke discussies. Mijn vader heeft een 19 jarige zoon verloren in de bouw. Dus hou alsjeblieft op met dit morele superieure gedoe en zwijg inderdaad maar. Alsof alleen militairen risico's lopen in hun werk. Alsof alleen vaders van militairen kinderen verliezen.huisman schreef: ↑09 aug 2025, 11:51Dit zeg jij uit je luie stoel o.a. over een generaal die zijn zoon verloren heeft tijdens gevechten in Afghanistan. Ik kan zeggen dat het misselijkmakend is maar dat dekt de lading niet. Dus zwijg ik maar.Wim Anker schreef: ↑09 aug 2025, 10:35In de Volkskrant vandaag trof me dit zinnetje "en Europa kijkt machteloos toe".Jeremiah schreef: ↑09 aug 2025, 08:44 Onvoorstelbare schande zou dit zijn. Poetin krijgt zijn zin. Oekraïne gaat nooit akkoord en Europa ook niet. VS sturen dan waarschijnlijk geen wapens meer. Had trouwens niets anders verwacht van Trump. Hij is volledig ingepakt door Poetin. Schaamteloze criminelen zijn het.
En dat "luie stoel" verwijt geld ons allemaal denk ik. Dat was precies mijn punt. De regering doet - denk ik - hier wat het volk wil. Blijf in de luie stoel en doe wat in de collectebus is het beleid. En geen ondergrens is te diep blijkbaar om criticasters hierop af te serveren en de "morele" highground te claimen.
Mischien kunnen generaals vertellen tegen de burgers in Oekraine waarom de volledige luchtmacht van NL niet over 3 uur paraat staat om daar om te helpen. Laten de generaals het wel vandaag vertellen, morgen zijn de burgers mischien dood.
Laat ze maar uitleggen waarom het niet gebeurd terwijl dat! nu precies hun job is. Niet om plaatjesboeken over de F35 te maken en luchtshows te organiseren.
In een democratie nemen niet de generaals de besluiten maar de politiek. Dat weet jij ook dus je post is inhoudelijk op dit punt onzin.Wim Anker schreef: ↑09 aug 2025, 12:24Ik wil niets! afdoen aan het leed wat wordt teweeggebracht bij het verliezen van kinderen. Niets! Tegelijk wordt ik misselijk van het uitventen ervan - zoals hier door jouw - in publieke discussies. Mijn vader heeft een 19 jarige zoon verloren in de bouw. Dus hou alsjeblieft op met dit morele superieure gedoe en zwijg inderdaad maar. Alsof alleen militairen risico's lopen in hun werk. Alsof alleen vaders van militairen kinderen verliezen.huisman schreef: ↑09 aug 2025, 11:51Dit zeg jij uit je luie stoel o.a. over een generaal die zijn zoon verloren heeft tijdens gevechten in Afghanistan. Ik kan zeggen dat het misselijkmakend is maar dat dekt de lading niet. Dus zwijg ik maar.Wim Anker schreef: ↑09 aug 2025, 10:35In de Volkskrant vandaag trof me dit zinnetje "en Europa kijkt machteloos toe".Jeremiah schreef: ↑09 aug 2025, 08:44 Onvoorstelbare schande zou dit zijn. Poetin krijgt zijn zin. Oekraïne gaat nooit akkoord en Europa ook niet. VS sturen dan waarschijnlijk geen wapens meer. Had trouwens niets anders verwacht van Trump. Hij is volledig ingepakt door Poetin. Schaamteloze criminelen zijn het.
En dat "luie stoel" verwijt geld ons allemaal denk ik. Dat was precies mijn punt. De regering doet - denk ik - hier wat het volk wil. Blijf in de luie stoel en doe wat in de collectebus is het beleid. En geen ondergrens is te diep blijkbaar om criticasters hierop af te serveren en de "morele" highground te claimen.
Mischien kunnen generaals vertellen tegen de burgers in Oekraine waarom de volledige luchtmacht van NL niet over 3 uur paraat staat om daar om te helpen. Laten de generaals het wel vandaag vertellen, morgen zijn de burgers mischien dood.
Laat ze maar uitleggen waarom het niet gebeurd terwijl dat! nu precies hun job is. Niet om plaatjesboeken over de F35 te maken en luchtshows te organiseren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat klopt. Maar dat neemt niet weg dat de generaals op de NPO best hun mening mogen geven. Ze zijn niet ingehuurd daar om een regeringsstandpunt te verkondigen maar om te praten over hun vak EN en ze mogen best HUN morele standaarden aangeven.huisman schreef: ↑09 aug 2025, 12:48In een democratie nemen niet de generaals de besluiten maar de politiek. Dat weet jij ook dus je post is inhoudelijk op dit punt onzin.Wim Anker schreef: ↑09 aug 2025, 12:24Ik wil niets! afdoen aan het leed wat wordt teweeggebracht bij het verliezen van kinderen. Niets! Tegelijk wordt ik misselijk van het uitventen ervan - zoals hier door jouw - in publieke discussies. Mijn vader heeft een 19 jarige zoon verloren in de bouw. Dus hou alsjeblieft op met dit morele superieure gedoe en zwijg inderdaad maar. Alsof alleen militairen risico's lopen in hun werk. Alsof alleen vaders van militairen kinderen verliezen.huisman schreef: ↑09 aug 2025, 11:51Dit zeg jij uit je luie stoel o.a. over een generaal die zijn zoon verloren heeft tijdens gevechten in Afghanistan. Ik kan zeggen dat het misselijkmakend is maar dat dekt de lading niet. Dus zwijg ik maar.Wim Anker schreef: ↑09 aug 2025, 10:35
In de Volkskrant vandaag trof me dit zinnetje "en Europa kijkt machteloos toe".
En hun geurloze, kleurloze, smaakloze gedrag op de NPO staat me zwaar tegen. Daarom vind ik onze generaals simpelweg laf. Leg het dan gewoon uit dat NL "talk the talk but won't do the walk"
Overigens precies wat jouw opinie toch ook al jaren is in dit topic?
Ze hebben realiteitszin. Europa kan geen deuk in een pakje boter slaan. Heeft niets eens munitie om een week oorlog te voeren.
Als dit waar is - dit hoor ik de " magneetvisaas" uniformen niet zeggen op de NPO is het een bevestiging dat er vooral met "heel veel meel" in de mond wordt gesproken.
Je weet dat Finland, Zweden, Frankrijk en Polen ook in Europa liggen?
Verder kunnen generaals of andere hoge militairen hun mening geven over situatie aan front, wat prognoses zijn etc, maar niet al te veel over beleid. Net als tijdens pandemie in Nederland van Dissel of Wallinga minder konden zeggen dan Heesterbeek of Bonten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Oké. Maar een mening over Trump - met een tirade op POTUS begon deze feulletonaflevering - vereist blijkbaar geen terughoudendheid.parsifal schreef: ↑09 aug 2025, 13:30Je weet dat Finland, Zweden, Frankrijk en Polen ook in Europa liggen?
Verder kunnen generaals of andere hoge militairen hun mening geven over situatie aan front, wat prognoses zijn etc, maar niet al te veel over beleid. Net als tijdens pandemie in Nederland van Dissel of Wallinga minder konden zeggen dan Heesterbeek of Bonten.
Ja, en? Dat maakt geen verschil. Enkel de Polen investeren op een indrukwekkende wijze.
Herinner je Libië? Na een paar dagen bombarderen waren de bommen op van de Britten en Fransen. Europa kon niet eens zelf de missie aansturen, daar was een Amerikaans schip voor nodig. Sinds Libië is er niet echt geïnvesteerd in defensie en is veel aan Oekraïne gegeven. Europa heeft nog geen 10% van de benodigde luchtverdediging.
Zweden, Finland en Polen samen zijn echt niet zwakker dan Oekraïne (in tegendeel).Ze zijn niet gericht op aanvalsoorlog, maar ze worden ook niet binnen week onder de voet gelopen.Ambtenaar schreef: ↑09 aug 2025, 13:39Ja, en? Dat maakt geen verschil. Enkel de Polen investeren op een indrukwekkende wijze.
Herinner je Libië? Na een paar dagen bombarderen waren de bommen op van de Britten en Fransen. Europa kon niet eens zelf de missie aansturen, daar was een Amerikaans schip voor nodig. Sinds Libië is er niet echt geïnvesteerd in defensie en is veel aan Oekraïne gegeven. Europa heeft nog geen 10% van de benodigde luchtverdediging.
Verder speelt natuurlijk veel meer. Je wilt niet all-in gaan tegen een land met kernwapens. Je wilt ook niet overstappen op oorlogseconomie als het even kan. Het is een beetje als zeggen dat de enige mogelijk juiste reacties op corona die van China en Wit-Rusland waren. Alles er tussenin zou laf zijn. Gelukkig werkt het niet zo.
"Then he isn't safe?" said Lucy.